Specialized’s nieuwe full-face helm: Dissident

Bij het wekelijkse rondje boscrossen kom je ze nog wel eens tegen. Fietsers zonder helm. Een uitstervend ras volgens mij, al was het maar door een vorm van natuurlijke selectie. Vreemd genoeg schijnen sommige fietsers de eigen rijkwaliteiten dermate hoog in te schatten dat ze valpartijen uitsluiten, of blijkt de warme muts toch de voorkeur te hebben ten opzichte van de helm bij de lagere temperaturen van dit jaargetijde.

Ik kan me alleen niet herinneren ooit een freerider of downhiller te hebben gezien die er een zelfde gedachtegang op na hield. Het is ook niet zo dat er geen aanbod is: helmen zijn er in talloze soorten, prijsklassen en voorzien van allerlei innoverende technieken voor personen die daar ook nog specifiek op kicken.

Specialized wist ons de afgelopen week te melden dat zij de full-face helm opnieuw uitgevonden heeft. Het resultaat is wat zij zelf noemen ’the most advanced DH helmet ever designed’. De helm krijgt de naam Dissident mee en zal binnenkort ook in Nederland leverbaar zijn.

De Dissident helm is gemaakt uit carbon fiber om het gewicht zo laag mogelijk te houden en is up-to-date met de huidige maatstaven van helmtechniek. Zo is de helm uit te rusten met speakers en is de opening aan de voorzijde geoptimaliseerd voor het gebruik van een brede goggle. De helm is uiteraard Leatt-brace compatibel en de binnenzijde is voorzien van deels uitwisselbare voering zodat de pasvorm naar wens is aan te passen.

Een helm draag je voor de veiligheid en hij kan bij een ongeluk een groot verschil maken. Mocht je de helm onverhoopt gebruiken waar hij voor bedoeld is, dan beschikt de Dissident over uitermate handige noviteiten om de hulpverleners van dienst te zijn. De eerder genoemde voering is óók weg te nemen wanneer de helm nog gedragen wordt. Daarnaast is Specialized één van de eersten die een full-face fietshelm voorziet van het Helmet EJECT™ systeem. Dit systeem werkt met een luchtkussentje dat hulpverleners op kunnen pompen, waardoor de helm van het hoofd wordt opgetild zonder de nek te belasten. Dit systeem wordt sinds enkele jaren al met succes toegepast in diverse motorsporten en maakt nu zijn intrede in de fietsenbranche.

Prijzen en levertijden zijn op dit moment helaas nog niet bekend.

Bron: www.specialized.com

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
8 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

Ik geloof niet dat ik doelgroep ben voor dat filmpje… x: Dat luchtkussentje is dan wel weer interessant, volgens mij vooral ook filosofisch. De stap die hier natuurlijk gezet wordt, is dat je producten zo ontwerpt dat ze, ondanks dat ze hun werk doen, gemakkelijk door hulpverleners kunnen worden verwijderd. Dat klinkt wel logisch, maar is toch wel een stap. Dit is het moment waarop je expliciet toegeeft dat je activiteiten onderneemt, waarbij je er effectief rekening mee houdt dat het echt heel erg mis kan gaan, ondanks alle beschermings- en veiligheidsmaatregelen die je neemt. En dat je expliciet toelaat… Lees meer »

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

toelaat, lees: toegeeft

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden

Zet je dit niet te zwaar aan? Je draagt al een leatt brace, een integraal helm en de nodige andere protectie in plaats van een XC helmpje en lycra. Dat doe je omdat je activiteiten onderneemt met een hoger risico dan een beetje XC rijden. Volgens mij is dit geen toegeven dat het heel erg mis kan gaan. Dat kan het sowieso wel en dat kan het bij XC rijden in lycra ook. Joh, al rij je met een XC helmpje op een fietspad, dan kan je nog medische assistentie van buitenaf nodig hebben. Voor elke brommer- of motor rijder… Lees meer »

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

Misschien zet ik het te zwaar aan, ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het gaat om een glijdende schaal en dat het praktisch niet te doen is om ergens harde grenzen te trekken. Daarom ben ik er meestal voor om eenieder zijn eigen risico-afwegingen te laten nemen, daarbij enigszins rekening houdend met de maatschappelijke houdbaarheid van die activiteiten. Je argument mbt brommer- en motorrijders is overtuigend, maar: risico is kans keer gevolg. Ik zeg niet dat beveiligingsmiddelen iets zeggen over lasten die een activiteit (of een groep die een activiteit beoefent) op de samenleving legt. Ik… Lees meer »

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden

**Stel** we voeren bij auto’s een mechanisme in om uitgeklapte airbags makkelijk te verwijderen, om beter bij een slachtoffer te kunnen, dan betekent dat toch niet dat ik me ineens meer moet afvragen of ik wel in de auto moet stappen? Dan zijn we toch niet ineens een grens over gegaan?

Volgens mij gaat de vergelijking volledig op: Er is een beschermingsmiddel, wat gegeven het risico nodig wordt geacht en ALS dat gebruikt wordt, is het zo gemaakt dat het hulpverlening proces zo goed mogelijk kan plaatsvinden.

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

Alweer, het gaat om grijstinten, maar volgens mij gaat de vergelijking niet volledig op. De reden daarvoor: Van autorijden, en daarmee bedoel ik dan autorijden op de openbare weg als gevolg van een vervoersnood en binnen de regels van de wet, zijn de risico’s maatschappelijk min of meer volledig geaccepteerd. Het maatschappelijk nut van autorijden staat bovendien voor het overgrote deel van de samenleving buiten kijf. In het geval van extreem mountainbiken liggen de zaken wel even anders, de samenleving is bereid enige risico’s daarvan te dragen onder het motto: zij hun dingetje, ik het mijne. Het maatschappelijke nut van… Lees meer »

Erik
Erik
12 jaren geleden

Ik ben het niet helemaal met je eens, Matthijs. Ik denk dat mensen die deze helm kopen op zoek zijn naar een hoogwaardige full-face helm met alle pluspunten die deze helm heeft (of volgens de marketing zou moeten hebben). Daarvan is het gemakkelijk verwijderen van de helm, mocht het nodig zijn, er een van. Ik denk dat er weinigen zullen zijn die specifiek opzoek gaan naar een helm met een luchtkussen, in de trant van “de vorige keren dat ik op mijn bek ging, was het voor de hulpverleners zo’n gedoe om mijn helm af te krijgen, daar moet ik… Lees meer »

Lars TB
Lars TB
12 jaren geleden

Er was in de periode dat wielrenners bij wedstrijden verplicht een helm zouden moeten gaan dragen een Italiaan die zei dat hij door het dragen van een helm zich meer bewust zou zijn van zijn eigen kwetsbaarheid en daardoor zou hij dan langzamer gaan afdalen. Mijn argument dat ik me juist veiliger voelde met helm en daardoor juist sneller ging dalen zou volgens de overbrenger van het bericht geen steek houden, want ik was geen prof… . Uiteindelijk dragen nu alle profs gewoon een helm zonder te mopperen en doen dit zelfs in de training. Verbaasde mij sowieso dat de… Lees meer »