Gelekt: SRAM’s RED hydraulische remmenset

Berichtten we vorige week nog uitvoerig over de vernieuwde RED groep die SRAM lanceerde en moesten we het doen met de toezegging van SRAM dat pas in het voorjaar verdere details over de hydraulische velg- en schijfrem bekend zouden worden, komen we zojuist de eerste ‘echte’ beelden tegen bij de collega’s van road.cc.

Of het nu daadwerkelijk ‘gelekte’ foto’s zijn of dat het onderdeel is van een uitgedokterd marketingplan om de aandacht te trekken… maakt ons eigenlijk niet uit. Aandacht? Bij deze heb je de onze. Het definitieve antwoord van SRAM dàt er wat aan zat te komen maakte reeds einde aan het lange speculeren en we geloofden al niet dat SRAM het ‘echte’ nieuws tot in het voorjaar onder de pet kon houden. Schijfremmen zijn op zich geen wereldnieuws, maar een grote partij als SRAM die een racefietsgroep er mee voorziet, is dat echter wel.

Details
Het originele persbericht van de RED groep noemde reeds de verlengde ‘hood’ van de grepen. Dat zou om ergonomische redenen zijn, maar die ruimte komt ook wel erg handig van pas om een remcilinder in te herbergen. Het kijkt wat vreemd, maar goed… schijfremmen op een racefiets is eveneens wennen.

De ‘gelekte’ plaatjes uit een presentatie spreken over 160/140 millimeter schijven. Road.cc vermeldt echter dat volgens hun bronnen ook grotere schijven zullen volgen. Dit om vooral meer koeling te hebben bij lange afdalingen.

Het is echter nog steeds niet duidelijk of het om een open of gesloten hydraulisch systeem gaat. We mogen hopen op een open systeem, anders zou de hele discussie welke schijfdiameter meer koeling geeft en dus langer stand houdt in een afdaling er een zijn van secundaire orde. Een gesloten systeem kan namelijk zijn warmte niet kwijt en daardoor blokkeert de rem vanzelf door de uitzetting van de olie. SRAM heeft met Avid onder de vleugels voldoende kennis in huis, dus we gaan er maar gemakshalve van uit dat het een open systeem zal zijn. Hoe dit dan in de greep verwerkt zit zal pas aan het licht komen zodra SRAM zelf meer details vrij geeft. Een zoektocht naar recente patenten op naam van Avid en/of SRAM heeft tot dusver helaas nog niets concreets opgeleverd. De velgrem zou deze techniek niet per ce nodig hebben, maar of er dan twee remgreepvarianten zullen komen is ook nog niet bekend.

Bron: www.road.cc

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Exar
Exar
12 jaren geleden

Shut up and take my money!

Lars
Editor
Lars
12 jaren geleden

Omdat het té makkelijk is om te laten… Nog niet geïntroduceerd en nu al gelekt. Tja, het blijft Avid hydrauliek he ;-)

Ik vind de klauwen, zowel disc als velg, erg mooi. De hendels zijn wel een beetje lijp.

Nog geen telefoontje van Sram gehad, bijdeweg? op vele sites zijn de foto’s al verwijderd.