TRP Di2 racefiets schijfrem….

… when it rains, it pours… Berichtten we gisteren nog over de Formula schijfremmen voor de racefiets/cyclocrosser, weten de collega’s van Road.cc vandaag de details te openbaren van TRP’s versie.

Op de Taipei Cycle Show in Taiwan, die deze week wordt gehouden, toont TRP de HyWire, zoals de remmenset is genaamd. Net als Formula maakt ook TRP gebruik van de mogelijkheden die Shimano’s Di2 systeem biedt. Waar het nog niet geheel duidelijk is waar Formula de elektrische schakelknoppen in de greep heeft gepositioneerd, laat dat bij TRP’s derivaat zich niet moeilijk raden.

Road.cc weet te melden dat het getoonde model nog altijd niet de definitieve versie is. De patenten die Shimano en andere partijen hebben op greepconstructies maakt dat het lastig zoeken is naar een nieuw idee dat ergonomisch en praktisch genoeg werkt zonder dat een ander dat al reeds heeft vastgelegd.

De remgreep zelf is op zijn zachtst gezegd bijzonder gevormd met een rare zijwaartse knik in de greep en met het voorgestelde ontwerp is het niet moeilijk denkbaar dat de schakelknoppen per ongeluk bedient worden wanneer er geremd wordt. Ook steekt er nu een deel aan de binnenzijde van het huis naar buiten, wat niet bepaald fijn vast zal pakken. TRP heeft duidelijk dus nog wat huiswerk te doen.

Onder de rubberen kap is te zien dat men wel slim de mogelijkheid biedt om zowel de bekabeling van de DuraAce èn Ultegra Di2 versies te gebruiken. Beide hebben een eigen specifieke ‘E-tube’ afmeting.

Over de remklauw is nog niet veel bekend gemaakt, buiten dat het een specifiek compact ontwerp zal zijn, afgestemd op gewicht en maximale remkracht. Maar vooral dat laatste zal elke constructeur van een remmenset hopelijk hoog op zijn lijstje hebben staan…

De definitieve versie wordt verwacht rond juni of juli van dit jaar.

Bron & foto’s: Road.cc

Update 11 maart:

Inmiddels zijn er ook meer details bekend over de remklauw. In tegenstelling tot de vorig jaar al geïntroduceerde Paradox, de adapter-oplossing van TRP die je kunt aansluiten aan reguliere mechanische remgrepen, heeft de HyWire remmenset voor en achter dezelfde zuigergrootte in de remklauw. Waar de Paradox vooral gericht was op de cyclocrossers die snel met schijven het veld in wilde, is de HyWire voor zowel het veld als de weg beoogt.

Het door langer en vaak slepend remmen is een specifiek probleem op de weg en TRP onderschrijft dit. Naast de grotere zuiger in de achterrem is dan ook de compound van de remblokken aangepast waardoor er ook meer remoppervlak ontstaat. Daarnaast adviseert TRP om 160 millimeter schijven te gebruiken.

Met dank aan Rob van Hoek voor het fotomateriaal vanuit Taipei.

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jurriaan
Jurriaan
12 jaren geleden

Wat gebeurd er als de Profs een berg afkomen met 80 km/h, in hun remmen knijpen voor een haarspeldbocht, met de warmte op een 140mm schijf?

Ik denk dan aan de 200mm schijven op een downhill bike, die 200mm zit er niet voor niets toch.

Toine
Toine
12 jaren geleden
Reply to  Jurriaan

Je hebt daar een heel goed punt, eentje die ik hier ook al eens gelezen heb: http://www.bikerumor.com/2012/02/14/road-bike-disc-brakes-are-coming-but-will-they-work/

Ik ben dus benieuwd of het allemaal zo gaat werken!

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

TRP, hoeveel ervaring hebben die ook al weer met hoogwaardige, betrouwbare hydraulische schijfremmen? Waren zij niet sponsor van Multivan Merida, maar reed het team eigenlijk nooit met haar remmen?

Ben benieuwd welke stappen zij gezet hebben…

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden

Jurriaan, hard remmen voor de bocht is voor de meeste remmen geen probleem; langdurig slepend remmen is veel gevaarlijker. Billenknijpende recreanten lopen meer risico dan profs als je het mij vraagt.

@Two-One, die vent heeft dan ook wel echt de goden verzocht… supersteile (komt bijna nergens zo steil en lang voor) afdaling, non-standaard minimalistische schijven, zelf gemonteerd / ingekort / ontlucht…

En nu kan iedere aartsconservatieve wielrenner op basis van zijn verhaal roepen dat schijfremmen een potentieel gevaar zijn. -Zucht-

Coen
Coen
12 jaren geleden

Daar komt nog bij dat onze vriend van Bikerumour beide remmen (V+A) kwijt was… remmen zijn niet alleen dubbel uitgevoerd zodat je meer totale remkracht hebt, maar ook zodat je in geval van uitval van 1 rem, alsnog een tweede hebt (overigens ook een europese eis voor o.a. stadsfietsen tegenwoordig). Met beide remmen slepen remmen is dus, zoals JeroenK al terecht opmerkt, de goden verzoeken…

Jurriaan
Jurriaan
12 jaren geleden

JeroenK heeft gelijk, uiteraard.

Echter de recreant gaat wel mee in het schijfrem verhaal. Want de profs rijden er straks mee en de fabrikant verdiend via de, al slepend remmende, recreant de boterham.