Pilot Cycles Carmenta: racefiets, gravelbike of allroader? Ja.

De Carmenta is het nieuwste model van Pilot Cycles en meteen ook het eerste sinds de terugkeer van de oorspronkelijke oprichters van het merk. Uiteraard is de Carmenta van titanium en gemaakt met talloze 3D-geprinte frameonderdelen. Pilot noemt het een gravelbike, maar met ruimte voor maximaal 38 millimeter brede banden houdt de Carmenta meer het midden tussen een snelle endurance-racer en een lichtvoetige gravelracer: een allroader voor wie snelheid belangrijker vindt dan bagagedragers en bandvolume.
Pilot Cycles Carmenta titanium allroad, gravelbike, gravelracer

Pilot Carmenta allroader met 38 millimeter banden

Met de Scram heeft Pilot Cycles al een titanium gravelbike voor het avontuurlijke werk. Die biedt veel bandenvrijheid, bagageruimte en is naar wens zelfs leverbaar met een Pinion-transmissie. Die fiets is in al z’n gedaantes nog steeds erg populair. Nee, de nu geïntroduceerde Carmenta is allerminst een vervanger van de Scram. Pilot positioneert de Carmenta nadrukkelijk óók als een gravelbike en refereert zelfs aan gravelracers. Maar in het persbericht verwijst men ook naar het ‘race plus’-segment. En dat is logisch wanneer je naar de feiten kijkt. Want deze nieuwste telg uit het assortiment van Pilot Cycles kan met maximaal 38 millimeter breed rubber uit de voeten. En in een markt waar bij gravelracers inmiddels 45 millimeter brede banden gangbaar zijn, is dat duidelijk meer bescheiden. Daarmee begeeft Pilot zich met de Carmenta dus veel meer op de scheidslijn tussen endurance-racefiets en gravelracer, voor fietsers die hun hand niet omdraaien voor asfalt, klinkers en harde gravelstroken.

Pilot Cycles Carmenta titanium allroad, gravelbike, gravelracer
Carmenta

3D-geprint titanium

Het frame van de Carmenta is – net als alle andere frames van Pilot Cycles – opgetrokken uit 3Al/3,5V titanium, waarbij het merk ook volop aan de slag is gegaan met de vormvrijheid van 3D-printen. Zo zijn de delen tussen de zitbuis en de staande achtervork, het stuk tussen de trapas en de liggende achtervork én de uitvaleinden allemaal 3D-geprint. Het resultaat komt elegant over, waar de volledig geïntegreerde cockpit en compleet weggewerkte leidingen natuurlijk ook aan bijdragen.

De Carmenta is geoptimaliseerd voor elektronische groepsets, waarbij het rechter uitvaleinde geschikt is voor een universal derailleur hanger (UDH) of dus de full-mount derailleurs van Srams Transmission- en XPLR-groepen. De trapaslagers worden in een standaard bracket met schroefdraad gemonteerd.

Pilot Cycles levert het frame in vijf maten, waarbij een P3-framemaat zo’n 1.650 gram weegt (exclusief carbon voorvork).

Geometrie

Niet alleen de 38 millimeter banden, ook de geometrie laten geen twijfel bestaan over het karakter van de Pilot Carmenta. Maar met de relatief lange balhoofdbuizen zit je niet per se meteen met de kin op de voorband. Zowel wat betreft de balhoofdhoek en zitbuishoek als ook als het gaat om de lengte van het frame, springt de Carmenta in niets extreem uit; de trapas staat met 80 millimeter wel relatief laag om deze allroader wat extra stabiliteit te geven.

 

Pilot Cycles Carmenta titanium gravelracer, allroad, gravelbike geometrie

Prijzen en beschikbaarheid

Net als alle andere frames van Pilot, is het frame in Nederland ontwikkeld, maar vindt productie plaats in Azië. De geborstelde afwerking, inclusief het aanbrengen van de logo’s, gebeurt in Pilots nieuwe werkplaats in het Brabantse Best. Daardoor behoort een persoonlijke draai aan de afwerking qua logo’s eveneens tot de mogelijkheden.

De Pilot Carmenta is vanaf 1 juli beschikbaar, waarbij een frame inclusief carbon vork je 3.799 euro kost. De eerste complete modellen die geleverd gaan worden, hebben de gloednieuwe TRP Vistar-groep met de innovatieve 2-speed Classified Powershift-naaf. Later zijn er ook modellen met groepen van Sram en Shimano te configureren.

Bron en meer informatie: pilotcycles.com/carmenta

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments