Licht uit, spot aan! Lezyne Super Drive XL

Lezyne. Het klinkt als design… en dat is geen toeval. Lezyne begon in 2007 nadat oprichter zijn voorgaande creatie, Truvativ, aan SRAM verkocht. De reden van oprichting wordt op de website als volgt omschreven: “At a time when inexpensive, plastic, catalog-copied accessories that didn’t work were the standard, Lezyne’s goal was to engineer and produce premium quality accessories that meet the same high standards as high-end bicycle components. In a word, Lezyne’s goal was Engineered Design.”

Wie al eens eerder met Lezyne producten in aanraking is geweest kan dit ook wel plaatsen. De producten herbergen vaak slimmigheidjes die het leven meer aangenaam maken. In sommige gevallen vullen ze niet per se een grote tekortkoming in een marktsegment op, maar als je het eenmaal hebt niet meer wil missen. Dit alles vindt zijn weg naar de markt in een producten waar eenvoud gekleed gaat in een strak design, waarbij blank aluminium de boventoon voert.

Mogelijk heb je, net als ik, de associatie met Apple producten. Die indruk werd bij mij in elk geval zeker gewekt toen we de Super Drive XL LED lamp binnen kregen. De verpakking is namelijk ook niet zomaar een stukje karton, maar een smaakvol wit, strak vormgegeven doosje met minimale opdruk. “Designed in California. Quality made in Taiwan”. De verpakking eenmaal geopend toont een compacte LED lamp met geïntegreerde lithium-ion cel van 3,7 volt en een volledig CNC vervaardigde aluminium omhulsel. Bovenop bevindt zich slechts één enkele knop die alle functies bedient en ook als indicator dient. Ik zoek nog verder naar verborgen features, swipe hier en daar, maar ‘helaas’ blijft het bij slechts 1 basis functie; licht produceren.

Licht geven, dat doet ie ook zeker. De maximale stand (Blast) geeft in eerste instantie eenzelfde indruk als de eerder geteste Strike 500 van Triple B, maar het licht lijkt iets meer verstrooid. Hierdoor is de belichting naar de zijkanten net wat beter zodat je ruimschoots voldoende stevig door kunt rijden over een niet al te best, smal fietspad door een beboste omgeving. Offroaden, als in high speed singletracking by night? Nee, daarvoor is de lichtbundel wat beperkt.

Naast de genoemde ‘Blast’ stand die bij een volle accu bij onze eerste pogingen exact de opgegeven 1,5 uur brandtijd gaf, is er een ‘Enduro’ stand die 2,5 uur rijtijd geeft en voldoende verlichting geeft bij je trainingsrondes op goed begaanbare wegen en paden in het verder niet verlichte buitengebied. Als derde is er een ‘Economy’ stand voor de organische muesli-etende boomknuffelaars die het beste voor hebben met onze duurzaam opgewekte elektriciteit en pas na 5 uur hun accu opnieuw willen opladen. De lichtopbrengst bij deze ‘Economy’ stand is voldoende om gezien te worden door andere weggebruikers en om wat bij te verlichten op die stukken in de bebouwde kom waar de straatverlichting wat minder hard schijnt omdat de lokale kerkuil anders nog steeds denkt dat het overdag is, daardoor de klok rond slaapt en eigenlijk net zo goed geheel uit Nederland weg kan blijven.

De foto hierboven toont de 500 Lumen bij de ‘Blast’ stand; de lichtbundel is wat verstrooid. De belichting naar de zijkanten is ruimschoots voldoende om stevig door te kunnen rijden over een niet al te best, smal fietspad door een beboste omgeving.

Net als veel compacte LED lampen heeft de Super Drive XL ook een knipper stand. Hierbij is de lichtopbrengst maar liefst 350 lumen (!) en gaat de accu volgens opgave 5 uur mee. Deze functie is de laatste die je krijgt door met de enkele knop boven op de lamp tussen alle standen te swipen…

Lezyne heeft echter een extra handigheidje ingebouwd; de race-modus. In deze modus schakel je enkel tussen de ‘Economy’ en ‘Blast’ stand en laat dus de ‘Enduro’ en de ‘Flash’ stand achterwegen. Dit is vooral handig omdat je tijdens een rit door donkere stukken niet eerst door je eigen stroboscoop flash-setting met 350 lumen een hyper krijgt en vervolgens de berm in rijdt…

Deze setting kun je krijgen door 5 seconde op de knop te drukken. De lamp blijft in race-modus, ook al schakel je hem weer uit en opnieuw aan, totdat je opnieuw de knop 5 seconde lang indrukt om in de standaard modus terug te komen.

Ook handig; de knop kort indrukken geeft je de status van de accu weer zonder dat je de lamp aan zet. Kleurt ie kort groen wil zeggen dat de batterij nog tenminste 70% geladen is, rood/groen 50%, rood 20% en als hij rood knippert, zul je of een volle accu moeten monteren of de lamp aan de USB oplader moeten hangen en ruim 4 uur geduld moeten hebben voordat hij 100% vol is.

Conclusie
Opgesomd zijn de totale prestaties van de Lezyne Super Drive XL netjes. De afwerking is goed en strak en de bediening met één knop is eenvoudig en ook met een dikke winterhandschoen ruimschoots voldoende goed te bedienen. Sommige andere lampen in ditzelfde segment doen langer per met een volle accu, maar in het geval deze Super Drive XL is de brandtijd nog steeds ruimschoots voldoende voor het beoogde gebruik.

De lichtstraal is wat verstrooid; de zij-uitlichting is goed en maakt de lamp erg geschikt voor de smalle fietspaadjes in het buitengebied waar je bijvoorbeeld paaltjes en kuilen at random tegen kunt komen.

Waar deze Lezyne lamp in uitblinkt is onder andere het uiterlijk en de zéér eenvoudige montage op het stuur. De meegeleverde kunststof montagebeugel voor je stuur laat zich met een grote wartel gemakkelijk en snel (de-)monteren. Ideaal als je in het weekend aan de start van een wedstrijd staat en natuurlijk niet voor lul wilt staan met een dan overbodig kunststof beugeltje op je stuur(…). De lamp zelf wordt via een eenvoudige schuifconstructie gemakkelijk op de beugel gemonteerd en is eveneens zeer eenvoudig afneembaar zonder dat dit ten koste gaat van een solide positie op je stuur.

Daarnaast zijn we erg gecharmeerd van de race-modus. Hiermee geeft Lezyne aan duidelijk te begrijpen wat het meest nuttige gebruik van dit soort lampen is en maakte het tot mijn favoriete lamp op mijn winterse woon-werk-ritten.

 

Lezyne Super Drive XL
Lichtopbrengst 500 Lumen
Batterij Lithium ion, 2400mAh, 3.7V
Opladen via USB kabel, laadtijd 4-6 uur
Standen
  • Enduro 350 lumen/2.5u

  • Blast 500 lumen/1.5u

  • Economy 175 lumen/5u

  • Flash/knipperstand 350 lumen/5u

Prijs € 99,90

 

Score
Lichtopbrengst +
Brandtijd o
Veelzijdigheid +
Bediening ++
Montage ++
Prijs/kwaliteit +

++  Uitstekend
+    Goed
o     Voldoende
–     Matig
– –   Jammerlijk

Meer informatie: www.lezyne.com

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments