GT’s nieuwe troeven: Force en Sensor

Onlangs stuurde GT een teaser de wereld in die hints weg gaf naar een nieuw platform. Een redelijk grote stap voor de firma die jaren lang vasthield aan een veerconcept dat eind vorige eeuw al het levenslicht zag, was de gedachte. Officieel zou de schijnwerper morgen pas vol oplichten, maar inmiddels zijn vrijwel alle cruciale details bekend van de nieuwste telgen. Juist, meervoud. GT introduceert voor 2014 niet één maar twee nieuwe fietsen in het meer-veerweg-segment. En alhoewel het geheel nieuwe platformen betreft en de spaarzame beelden die zichtbaar waren hints gaven van een compleet nieuw veerconcept, blijkt deze grote stap gezet te kunnen worden door sommige stappen niet geheel opnieuw te doen.

GT behoort tot de Dorel Group, waar ook Cannondale thuis is. Cannondale huurde de voorbije jaren de Duitse suspensie goeroe Peter Denk in voor het creëren van de nieuwe Jekyll en Trigger modellen. De gelijkenis met het veersysteem van de vorige Scott Genius was voor menigeen vrij evident. Logisch; Denk was ook het brein achter dat ontwerp. Nu zijn zijn kennis en kunde toegepast bij het komen tot een nieuwe generatie fietsen van GT; de Force en Sensor.

Zowel de Force als de Sensor rollen op 27,5″ wielen en zijn met respectievelijk 150 en 130 mm veerweg thuis in all-mountain segment en de nieuwe mainstream categorie enduro.

De nieuwe Force met 150 mm veerweg:
GTForceTeam01

De nieuwe Sensor met 130 mm veerweg:
GTSensorTeam01

Beide modellen delen hetzelfde nieuwe veerconcept dat, zoals al eerder aangehaald, voort borduurt op het I-Drive systeem dat eind jaren ’90 door GT gelanceerd werd. De essentie bij zowel het I-Drive en het nieuwe Angle Optimized Suspension (AOS) veerconcept is een vrij hoog geplaatst hoofdscharnierpunt waar de achterbrug rond kantelt en een trapas die noch op het voorframe, noch op de achterbrug in een vaste positie is gemonteerd. Middels een scharnier- en hevelconstructie beweegt de trapas slechts minimaal en wordt daarmee ‘chain growth’ significant gereduceerd om zodoende pedaalinvloeden op het veersysteem en andersom invloeden van het veersysteem op het gevoel in de pedalen te minimaliseren.

Bij de vernieuwde Force en Sensor is de gehele AOS constructie compact uitgevoerd en wordt de hart van het systeem gevormd door de compacte ‘Path Link’ die de verbinding vormt tussen voorframe, trapas, liggende achtervork en de demper. Door de compacte bouw blijft de constructie stijf en de lage positionering van de demper geeft een laag zwaartepunt in het frame. De Path Link zelf wordt uit twee losse aluminium freesdelen samengesteld en is vrij breed vormgegeven. De scharnierpunten zijn vervolgens uitgevoerd met thru-axle-achtige constructies zodat de stijfheid van het geheel zo hoog mogelijk gehouden kan worden.

GTPathLink01

GTPathLink

Het hoog geplaatste hoofdscharnierpunt geeft het achterwiel een achterwaartse beweging tijdens het inveren. Dit ligt veel meer in lijn met de manier hoe obstakels onder de fiets door bewegen, waardoor de veerweg meer nuttig gebruikt wordt, aldus GT. Het AOS systeem kent een lineaire veercurve in het eerste deel van de veerweg. In het tweede deel wordt deze licht progressief tegen het doorslaan bij grote klappen.

Als een Duitser technisch Engels spreekt, komt dat bij mij altijd al heel vertrouwd over, maar oordeel vooral zelf:

Ten opzichte van de vorige Force en Sensor modellen wijzigt de geometrie ook behoorlijk. Voorheen waren GT’s bekend omwille van een vrij hoog geplaatste trapas en niet al te lange bovenbuis-lengten. Die zaken zijn flink veranderd, zoals onderstaand plaatje van de oude en nieuwe Force – iet wat vertekend, immers de vorige Force had 26″ wielen – illustreert.

ForceOldNewGeo

Terugkeer van de glorie dagen…?
Met de overname van Dorel Industries leek de toekomst van GT wat meer zeker te zijn. De glorie dagen van de jaren ’90 waren immers voor het merk een ver verleden. Door de combinatie van zoekende bewegingen van de markt begin deze eeuw, een lichte identiteitscrisis die leidde tot fietsontwerpen die niet iedereen even goed trok, en een gebrek aan investering leek GT achterop te raken. Met zat verlegen om iets groots om die trend te doorbreken. Het inlijven van The Atherton’s alleen was wellicht niet voldoende; fietsen die mensen ook echt willen en passen in het huidige marktbeeld… dat is wat GT nodig heeft om weer met de grootsten mee te kunnen doen. Met de nieuwe Force en Sensor doet GT ons inziens een stevige stap in de richting tot het opnieuw doen opleven van de glorie dagen, zonder in te moeten boeten qua eigen identiteit. We kunnen niet wachten tot we zelf op pad kunnen met nieuwe Sensor of, geheel als Luke Skywalker ten strijden trekken met de Force…!

GTForce03

 

De prijzen

  • Force Carbon Team €6.999
  • Force Carbon Pro €5.499
  • Force Carbon Expert €4.499
  • Force Carbon Frame-only €3.399
  • Sensor Carbon Team €6.999
  • Sensor Carbon Pro €5.499
  • Sensor Carbon Expert €3.999
  • Sensor Carbon Frame-only €3.299
  • Sensor Pro (alu) €3.799
  • Sensor Expert (alu) €3.199
  • Sensor Elite (alu) €2.599

 

Meer specificaties en de volledige range op: www.gtbicycles.com

JB

Facebook reacties

Facebook reacties

7 reacties op “GT’s nieuwe troeven: Force en Sensor”

  1. Zonoskar zegt:

    Yes! Een keertje echte innovatie bij GT, ipv steeds voortborduren op tech uit de ’90s. Maar graag in 29″ en met 140-150mm veerweg.

  2. Eric zegt:

    Denk eerlijk gezegd dat 29″x150 voor de meeste rijders te veel fiets is qua wielbasis. En ‘t sluit de kleinere framematen gewoon uit. De gemiddelde rijder die een 150 mm fiets zoekt maakt zich meer zorgen over kwaliteit van de vering en door hele krappe switchbacks passen dan of een wiel beduidend beter rolt. 650b is dan wederom het nog net (of precies goed…) passend compromis.

  3. Lars TB zegt:

    Denk? Dorel heeft ook Mongoose in het programma. En die hebben al jaren een vereenvoudigde uitvoering van de iDrive op hun fietsen. Een systeem dat verdacht veel lijkt op deze ‘nieuwe’ versie van GT…

  4. mateis zegt:

    Ik ga met Lars mee. Dit nieuwe ‘aos’ lijkt idd een evolutie van de Mongoose Teocali te zijn. Die had immers ook al een wip waaraan demper en bracketpot zaten. Maar daar werkten ze nog met een achterbrug uit één stuk en een extra wipje. Dat extra wipje is nu vervangen door een extra draaipunt bij de achteras. Je kan ook zeggen: het wipje is wat langer geworden. :)

    Waarmee Denks betrokkenheid bij de vernieuwing en optimalisatie van e.e.a. natuurlijk niet ontkend is…

  5. Jeroen zegt:

    Prijzen zijn inmiddels ook bekend (en toegevoegd)

  6. Mooi bakken, en high-single-pivot met meebewegend BB klinkt als een prima oplossing voor smallbump + gebalanceerd trappen. Maar…

    Die gewichten! Zie net op Bikeradar dat een Alu Sensor frame+shock 3.38kg weegt. :O
    Dat heeft zo’n fiestje toch niet nodig?!

  7. mateis zegt:

    Prijzen: ouch… GT’s blijven toch een beetje duur om het echt interessant te maken.

Geef een reactie

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.