Mavic 2014 – Wielen, banden, pedalen en nog meer…

Geel. Ja, dat shirt dat Chris Froome draagt dat is geel, maar daar wilde we het nu niet over hebben. Geel, dat is ook de kleur die Mavic als huiskleur heeft. Je kan het niet missen, al ben je kleurenblind. In de voorbije weken doken er foto’s op internet op van een nieuwe wielset van de Franse firma en die vielen vooral op omdat ze, juist, nogal… geel waren. Wij gingen afgelopen week op bezoek bij Codagex, de importeur voor Nederland en België, om daar de nieuwe wielset en de overige nieuwtjes voor 2014 te aanschouwen.

Mavic_Chair

Enduro wielen
Ken je de Deemax nog? De downhill specifieke wielset van Mavic was vanaf dag één nogal in your face qua kleurstelling. Waar nagenoeg iedereen conservatief vooral zwart als kleur voor de wielen toepast, was dit toch wel een gewaagde poging om aandacht te trekken. En dat deden ze dan ook. Nu lijken de Fransozen hetzelfde trucje toe te willen passen bij de nieuwe Crossmax Enduro wielset die, u kon hem aan voelen komen, gelanceerd wordt in een 27,5″/650b formaat. De catalogus spreekt overigens ook nog van een 26″ versie, maar men schreeuwt dit minder hard van de daken. Mavic noemt de 27,5″ wielmaat zelfs The New Standard, een statement dat ongetwijfeld de komende EuroBike verder bekrachtigd zal worden door andere partijen. In diverse media uit Mavic zelfs niets in 29″ wielen voor de enduro-discipline te zien.

Mavic_CrossMax_Kit

De wielset is opgebouwd met de bekende technologieën van Mavic. Zo zien we Zircal straight-pull aero-spaken en oversized naven met het typische Mavic ontwerp en spaakpatroon. De naven volgen het ITS-4 principe wat duidt op 4 pallen die per paar ingrijpen. Daarmee wordt de vrijloopslag beperkt tot 7,5 graden en pakt het wiel dus snel op zodra je begint te trappen. Uiteraard zijn de naven geschikt voor alle denkbare as- en montagestandaarden (voornaaf voor 15 mm, 20 mm steekas of QR, achternaaf QR of 12 mm steekas) en zal er een SRAM XD compatible vrijloop beschikbaar zijn.

Mavic_CrossMax_Enduro_002

De velgen zijn uitgevoerd in aluminium en om het gewicht laag te houden is tussen de spaakgaten in materiaal weggefreesd. Opvallend: de velg van het voorwiel meet intern 21 mm breed, terwijl de achtervelg het met 19 mm ‘moet doen’. Dit zou een antwoord zijn op een trend onder de enduro-racers. Velen kiezen, volgens Mavic, schijnbaar voor een dikke voorband met flink veel profiel voor tractie in de bochten en bij het remmen, terwijl er dan achter een iet wat smallere, dunnere band gemonteerd wordt voor lagere rolweerstand. Bij een smallere velg zullen de noppen op de schouders van de band wat prominenter uitsteken, doordat de wangen van de band verder naar binnen staan. Zodoende kun je toch voldoende grip in de bochten behouden bij een lage rolweerstand. Aldus de lezing van de Franse constructeur.

Mavic_CrossMax_Enduro_001

Het is echter ergens ook een vreemde keuze. Mavic introduceert namelijk voor 2014 ook mountainbike banden als onderdeel van het creëren van een compleet Wheel & Tyre System (WTS), waarover later in dit artikel meer. Men heeft dus zelf invloed op de vorm van de banden en zou dus ook op een 21 mm brede velg een band kunnen ontwikkelen die bovengenoemde eigenschappen heeft.

Op de velgen prijkt overigens nog een UST label. Al noemt men het nu UST Tubeless Ready. Laten we ook eerlijk zijn; wie zit er nu nog op het authentieke UST systeem te wachten, waarbij vooral de banden nogal zwaar waren, terwijl lichtere de Tubeless Ready concepten met vloeibare latex bewezen duurzaam en lichter zijn. De velg blijft echter nog wel bij het UST principe en is dus geheel dicht. Een extra lint is zodoende overbodig.

Gewichten:

  • 26″ wielset: 1660 gram per set (voorwiel: 825 gram, achterwiel: 835 gram)
  • 27,5″ wielset: 1710 gram per set (voorwiel: 850 gram, achterwiel: 860 gram)

Enduro race schoenen
Mavic is al enige tijd niet uitsluitend velgen- en wielenconstructeur. Onder de Salomon gelederen is er ook expertise in huis om passende accessoires zoals schoenen en kledij uit te rollen. Dat gaat verder dan alleen een passend kleurtje en logo. Om de enduro-race-kudde verder van dienst te zijn is er nu een Crossmax Enduro schoen ontwikkeld die het beste gezien kan worden als een meer racey Alpine XL. Die laatst genoemde troffen we dit jaar al aan in het gamma en is een fietsschoen die ook geschikt is om een stevige klauterpartij met de fiets in de hand of op de rug te ondernemen. Op vraag van wedstrijdrijders zoals Jerome Clementz werd de zool ten opzichte van de Alpine XL een tikje stijver uitgevoerd waardoor het echt een race schoen is geworden. De onderzijde van de zool deelt zijn ontwerp met die van de Alpine XL en heeft dus dezelfde noppen en rubbercompound voor voldoende grip bij het lopen. Verder is de schoen wat luchtiger uitgevoerd door de toepassing van mesh materiaal en zien we een strap-sluiting in plaats van klitteband zoals bij de Alpine XL.

Mavic_CrossMax_Shoe

WTS: Wheel & Tyre System
Zoals al aangegeven bij de Crossmax Enduro wielset stapt Mavic in 2014 ook op de markt als bandenleverancier. Men deed dit al op de weg, maar nu dus ook voor het offroad segment. In 2014 zullen bepaalde wielsets zowel via eerste montage vanuit de fietsfabrieken als via de aftermarket-kanalen uitsluitend als wielsets inclusief banden uitgeleverd gaan worden. Op dit moment omvat het bandengamma 3 mountainbike banden.

De Crossmax Charge is een specifieke enduro voorband met een agressief, open profiel uitgevoerd in het relatief zachte (40 shore A) Super Contact Compound die in zowel de 26″ als 27,5″ een breedte heeft van 2.4″. De bijbehorende achterband, de Roam XL heeft hetzelfde karkas als de Charge, bestaande uit 2 weefsel lagen en extra lagen rubber. Hiermee verkrijgen de banden extra sterkte zonder dat dit ten koste gaat van de souplesse. Het dual compound profiel is toegespitst op een lagere rolweerstand met een 60 Shore A compound voor de middelste noppen en is voorzien van scherpe schoudernoppen van 50 Shore A voor grip in het bochtenwerk. In de 26″ uitvoering is de band 2.3″ breed, terwijl de 27,5″ met 2.2″ iets smaller is uitgevoerd. Tot slot is er nog een Crossroc Roam. Deze band heeft hetzelfde profiel als de Crossmax Roam XL, maar is meer afgestemd op allround gebruik als zowel voor- als achterband. De constructie is wat lichter uitgevoerd en komt, in tegenstelling tot de Crossmax banden, ook in een 29″ uitvoering.

Mavic_CrossMax_Tire
Crossmax Charge

Mavic_CrossMax_Tire_002
Crossmax Roam XL

Gewichten:

  • Crossmax Charge – 950 gram (26″x2.4″), 990 gram (27,5″x2.4″)
  • Crossmax Roam XL – 850 gram (26″x2.3″), 870 gram (27,5″x2.2″)
  • Crossroc Roam – 750 gram (26″x2.3″)

Overige wielen
Mavic haalt ook een bekende naam uit het verleden op en herintroduceert de Crossroc. Deze wordt als een lichtgewicht allround WTS neer gezet in alle diameters inclusief de Crossroc Roam banden. De wielset (zonder banden) weegt in de 26″ uitvoering 1755 gram (voorwiel: 815 gram, achterwiel: 940 gram) en is uitgevoerd als UST Tubeless Ready.

Mavic_Crossroc

Onder aan de lijn is de Crossone de nieuwste wielset (niet-WTS), welke eveneens in alle drie de wieldiameters leverbaar zal zijn. Deze set weegt 1885 gram (voorwiel: 850 gram, achterwiel: 1035 gram) en is net als de Crossroc opgebouwd met een aluminium velg en stalen spaken. In tegenstelling tot die laatst genoemde is deze set niet UST Tubeless Ready uitgevoerd.

Tijdens de voorstelling bij Codagex zagen nog een andere noviteit van Mavic die niet zo zeer interessant zal zijn voor ons primair offroad-minded volk, maar niettemin de moeite van het bekijken waard was. Door zowel wiel als band te leveren kan Mavic het ontwerp van het geheel overzien. Op de weg is aërodynamica een belangrijk thema en voor de high-end Cosmic CXR carbon clincher heeft men een speciale, losse, strip ontwikkeld die in de velgrand valt en de ruimte tussen band en velg geheel strak trekt. De werveling die normaal tussen de band en de velg ontstaat wordt hiermee volledig weggenomen en resulteert dit in een paar extra watt aan besparing. Maar als dergelijke details die slechts luttele watt besparen toch erg belangrijk zijn, zo vroegen wij ons af, waarom liggen de ‘Cosmic’ letters dan zo dik op de velg?

Mavic_Cosmic_80_001

Mavic_Cosmic_80_002

Pedalen
Met de wielen en banden zijn we er nog niet. Mavic profileert zich meer en meer als een breder aanbieder van fietscomponenten. Op basis van de bekende Time ATAC technologie komen ze nu ook met eigen pedalen. Eveneens volgen ze de line-up van de wielen en zijn er voor 2014 dus Crossmax XL, Crossmax SL, Crossroc en Crossride pedalen. De Time ATAC technologie betekent dat al deze pedalen dus zowel een vrijheid voor de voet wat betreft hoek (10 of 5 graden) alsook in laterale richting bezitten. De veerspanning is bij alle pedalen instelbaar en ook de hoek waarmee men uitklikt is doormiddel van het schoenplaatje instelbaar tussen 13 en 17 graden.

De Crossmax SL en Crossroc SL pedalen vallen onder het predikaat ‘Fast & Light’ en hebben een minimalistische kooi uitgevoerd in kunststof. Bij de Crossmax versie zit er nog een groot aandeel carbon in dit kunststof.

Mavic_14_XC_Pedal

  • Crossroc SL – stalen as, kunststof kooi, 293 gram
  • Crossmax SL – holle stalen as, carbon kooi, 284 gram
  • Crossmax SL Ti – titanium as, carbon kooi, 241 gram

De XL pedalen zijn voorzien van een grotere kooi en krijgen het label ‘Tough & Dynamic’ mee en zijn bestemd voor het ruigere werk.

Mavic_Platform_Pedal

  • Crossride XL – stalen as, kunststof kooi, 400 gram
  • Crossroc XL – stalen as, kunststof kooi, 390 gram
  • Crossmax XL – holle stalen as, carbon kooi, 375 gram
  • Crossmax XL Ti – titanium as, carbon kooi, 330 gram

H2O Jackets
Kleding voorzien van Mavic logo was er al. Ook daar borduurt men in 2014 op verder met onder andere een slimme, technische, regenjas. Uiteraard vervaardigd met waterafstotend materiaal en voorzien van slimmigheden. Zo bevindt zich achter de rits nog een tweede rits met een ventilatie strip. Samen met de ventilatie openingen aan de achterzijde van de jas kun je zo toch je temperatuur regelen zonder de jas volledig te moeten openen. Het specifieke model dat we hier tonen is de Crossmax H2O welke aan de achterzijde is voorzien van twee ritsen om de jas te vergroten. Zodoende kun je deze dragen over je rugzak.

Mavic_Jacket_001

Mavic_Jacket_004

Over rugzakken gesproken; in de Crossmax accessoire lijn zijn ook twee Hydropacks opgenomen. De grootste heeft een inhoud van 15 liter. Het andere model is met 8,5 liter bemeten. Beide zijn voorzien van een waterreservoir met 3 liter inhoud en bieden diverse mogelijkheden voor het opbergen van je benodigdheden voor een korte of lange rit.

Mavic_CrossMax_Bag_001

Mavic_CrossMax_Bag_004

Mavic_CrossMax_Bag_003

Mavic_CrossMax_Bag_002

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Eric Wictor

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Mark
Editor
Mark
10 jaren geleden

Interessant die pedalen. Ik ben benieuwd hoe de prijsstelling is t.o.v. de “originele” Time pedalen.
De (geen) kleur stelling vind ik wel mooi.

Lars
Editor
Lars
10 jaren geleden

Hunchback! Slimme vondst :-)
Die rugzak ziet er ook netjes uit.

Benieuwd: wat is de prijsstelling van de pedalen tov Time?

De Cmax wielten kunnen me niet meer zo bekoren…

Matthijs
Matthijs
10 jaren geleden

Ze timmeren maar aan de weg daaro! Die smalle interne velgbreedte bij de CM enduro is echt wel opmerkelijk. Dezelfde band wordt op een bredere velg immers veel stabieler (vervormt veel minder makkelijk zijdelings), zo is mijn eigen ervaring en die van velen. Een bredere velg is daarbij lichter dan een stabieler uitgevoerde band. Is de afweging dan dat je als enduro-rijder toch al zo’n beetje de lompste banden moet rijden die je kunt krijgen (om ze heel te houden) en dat een bredere velg dan niets meer toevoegt, behalve nodeloos gewicht? Overigens – die dikke gele poedercoat zal ook… Lees meer »

Matthijs
Matthijs
10 jaren geleden

De paspop van die jas is trouwens de eerste die ik gezien heb met realistisch haar en baardgroei. Doen ze goed bij Mavic! :):):)