Magura Press Camp – Nieuwe generatie remmen

Eind 2010 introduceerde de Duitse remmen- en demperspecialist een nieuwe generatie schijfremmen waarbij gebruik gemaakt werd van een nieuwe productietechniek en een nieuw materiaal. Na een lange mediacampagne werd het Carbotecture materiaal voorgesteld: een composiet dat middels een kunststofspuitgietproces toegepast kon worden voor het maken van de remgreep van de MT serie remmen. Inmiddels is er gewerkt aan een nieuwe generatie: MT Next. Met de introductie van deze nieuwe serie zien we ook de 4-zuiger remklauw een herintrede doen om de legendarische en met pensioen gestuurde Gustav M op te volgen. Afgelopen week werden op Mallorca de remmen en het inmiddels ook uitgebreide eLECT demper systeem voorgesteld tijdens het Magura & Friends Press Camp. Wij stapten in de vlieger om ter plaatse een kijkje te nemen en de nieuwigheden uit te proberen.

MaguraPC01

MT Next – Méér dan nuancering
Er zijn verschillende redenen waarom de MT serie volledig opnieuw ontworpen is. Het productieproces en gebruik van het Carbotecture materiaal waren bij de eerste serie nieuw. Logischerwijs bouw je meer kennis op gedurende de productie. Nuances ter verbetering van kwaliteit tijdens productie en meer consistent gedrag in het veld kunnen geschaard worden onder het kopje ‘voortschrijdend inzicht’. De gebruikte afdichting rond de hoofdremcilinder in de remgreep is daartoe ook veranderd. Om slijtage van remblokken beter te compenseren met een gelijkblijvend gevoel in de remgreep, is ook het oliereservoir vergroot. Tot slot is het scharnierpunt van de remgreep 20 mm dichter bij het stuur gepositioneerd. Dit heeft als resultaat dat niet alleen de ergonomie verbeterd is, maar ook de remkracht over de volledige slag nagenoeg constant blijft.

MaguraMT8_03
De nieuwe MT8 remgreep uit Carbotecture SL

Niet alleen de remgreep is volledig herontworpen. Ook de remklauw is volledig nieuw en wie zou denken dat deze versie wat massiever oogt dan de voorgaande, heeft nog gelijk ook. De nieuwe 2-zuiger remklauw bestaat uit één stuk en bezit wat meer materiaal. Magura lichtte tijdens de presentatie toe dat dit primair gedaan is om een betere hitte afvoer te creëren en daarmee meer constante remprestaties levert onder de zwaarste omstandigheden.

“Met 29ers worden lompere lijnen dan ooit gereden, wordt er later geremd en dat stelt ook andere eisen aan de remmen”, aldus Magura. “Dat betekent voor ons dat het gewicht van de remklauw als iets minder belangrijk geacht wordt dan de duurzaamheid van de remprestaties. Dit wordt vooral door de massa van de remklauw beïnvloed. Kort gezegd zijn we daarom wat weg gegaan van extreem lichtgewicht constructies en meer in de richting van solide en thermisch meer geleidend gaan ontwerpen. Of in de woorden van Keith Bontrager: iets minder ‘light’, daardoor meer ‘strong’.”

MaguraMT8_01
MT8 2-zuiger remklauw

Dit alles vertaalt zich in gewichten die circa 10 gram per rem hoger uit pakken dan de eerste MT generatie. Wat niet veranderd is, is Magura’s devotie tot de minerale olie. Ook in de nieuwste generatie remmen wordt Magura Blood toegepast en Magura claimt dat ze op thermisch vlak niet onder doen voor de concurrenten die enkel met synthetische olie op het hoogste niveau presteren.

2-zuiger remmen: MT2, MT4, MT6 en MT8
Met een prijs van €79 per rem (nee, dat is geen typefout) is de MT2 duidelijk het instapmodel van de range. Bij deze rem heeft Magura er voor geopteerd om hem vooral doseerbaar te maken ten koste van absolute remkracht. Een keuze die logisch lijkt als je je beseft dat deze rem vooral gebruikt zal worden op instapfietsen door de nog wat meer onervaren fietsers. Zij kunnen snel overrompeld zijn door de kracht van schijfremmen. De remklauw is bij de MT2 gegoten, terwijl bij de MT4 en hogere modellen deze allemaal gesmeed zijn.

De MT4 is met 345 gram 20 gram lichter dan de MT2, wat te danken is aan die gesmede remklauw en de holle aluminium remhendel. Deze rem kost €119 per rem. Bij beide modellen is de stand van de remhendel middels gereedschap in te stellen naar de grootte van je handen.

MaguraMT2MT4
MT2 en MT4

Bij de MT6 en MT8 zijn zowel de remhendel als ook het ‘bite point’ van de rem op de greep zonder gereedschap instelbaar middels kleine knoppen. De MT6 remgreep kent een Carbotecture SL behuizing en heeft een aluminium remhendel. Deze set weegt 320 gram en kost €219. De MT8 is het topmodel en weegt slechts 299 gram. Voor €319 heb je dan een remgreep met dezelfde instelbare features als de MT6, maar ook een volledig carbon remhendel en aluminium bouten.

MaguraMT5MT6
Links de MT5 4-zuiger rem, rechts de MT6 met 2 zuigers

4-zuiger remmen: MT5 en MT7
De Gustav M rem was jaren lang een icoon en geliefd onder downhillers en tandemrijders vanwege zijn remkracht en stabiele gedrag op lange afdalingen. Velen vroegen zich dan ook af of en wanneer er een nieuwe versie zou komen van deze 4-zuiger rem. Met de introductie van de geheel nieuwe MT5 en MT7 is dat inmiddels een feit. 4-zuiger remmen komen in beeld voor het heftigste werk. Niet alleen bij downhill en all-mountain gebruik; het instapmodel MT5 wordt bewust ook gepositioneerd als een perfecte rem voor de snelle e-bikes die vaak niet bepaald lichtgewichten zijn.

MaguraMT7_01

De MT5 als MT7 hebben dezelfde remklauw waarbij er 4 losse remblokken toegepast worden. Door losse blokken te gebruiken in plaats van één groot remblok per kant ontstaat er ruimte tussen de blokken die helpt om de warmte beter af te voeren. Daardoor kunnen er ook dunnere ‘backing plates’ worden gebruikt. De dikte van de blokken blijft gelijk, dus meer remvoering! De ruimte tussen de remblokken geeft de mogelijkheid om een structurele brug in de remklauw te maken, waardoor de klauw sterker, stijver en thermisch meer geleidend is dan menig andere 4-zuiger remklauw.

Magura_MT57
De 4-zuiger remklauw van de MT5 en MT7, met onderaan het remblok voor de MT5 waarbij de ‘losse’ blokken onderaan via de backing plate onderling verbonden zijn.

Bij de MT5 wordt gebruik gemaakt van de Carbotecture remgreep zoals bij de MT4 en heeft dan ook een aluminium remhendel die middels gereedschap te verstellen is. Bij de MT5 zijn de de remblokken onderling aan de onderzijde van de ‘backing plate’ verbonden en kunnen dus enkel vanaf de onderzijde uit de klauw genomen worden. De MT5 weegt 380 gram en kost €149.

De MT7 deelt zijn Carbotecture SL remgreep met de MT6 en heeft dus zowel een instelling voor de remhendel alsook de ‘bite point’ afstelmogelijkheid middels knoppen op de greep. De remklauw is identiek aan de MT5, maar maakt gebruik van 4 individuele remblokken, waardoor de hitte afvoer nóg beter zou zijn. De MT7 is er voor €259 en weegt 355 gram per rem.

MaguraMT7

Alle remmen zijn verkrijgbaar met Magura’s Storm en Storm SL schijven in diameters van 140 mm oplopend tot en met 203 mm. Alle remklauwen zijn voorzien van magneten in de zuigers, waardoor de remblokken gemakkelijk te wisselen zijn en niet zullen klapperen in de remklauw.

Vanaf juni dit jaar kun je alle modellen uit de MT Next serie via je dealer verkrijgen.

MT7 – eerste indruk
Wie dacht dat perspresentaties van Magura bestaan uit PowerPoint presentaties heeft het mis. Na een korte introductie konden we op pad met één van de vele testfietsen voorzien van de nieuwe remmen. Een aantal fietsen voorzien met Magura’s nieuwe eLECT vork- en dempersysteem. Over laatst genoemde later meer!

Verspreid over 3 dagen reed ik enkele ritten op een Commencal Meta AM2 voorzien van de 4-zuiger MT7 remmen. Op de testrondjes waren de afdalingen slechts kort en die ene lange afdaling die er was, lag dusdanig vol met rotsen dat echt langdurig remmen nooit voorkwam. We hebben de remmen dus nog niet kunnen laten koken.

MaguraPC05

Niettemin bleken de trails voldoende uitdagend om een goede eerste indruk te krijgen. Over de claim van Magura dat de nieuwe 4-zuiger rem zowel krachtig als zeer doseerbaar is, kan ik kort zijn: dat klopt!

Hoewel ik enigszins gereserveerd was door het soms iet wat Fisher-Price-achtige overkomen van de Carbotecture remgrepen, werd die persoonlijke observatie volledig irrelevant toen we eenmaal de trails opdraaide. Op de parkeerplaats, bij stilstand, voelt de greep een tikkie sponzig aan, maar zodra de wielen draaien is het precies dit gebied waarin de greep je input perfect vertaalt in een zeer doseerbare remactie. Waar ik na vele ritten met een set Avid Elixir 9 Trail remmen op een testfiets thuis nog steeds niet kan wennen aan het harde aangrijpen en daardoor noodzakelijke fijngevoelige bediening, was ik binnen 5 kilometer volledig gewend aan de MT7’s. De combinatie van doseerbaarheid en absolute remkracht als je eenmaal doorknijpt is op een niveau dat ik eigenlijk nog ervaren heb bij welke rem dan ook. De MT7’s geven veel vertrouwen en deze eerste indruk is best… indrukwekkend eigenlijk. Een mening die door de overige journalisten unaniem gedeeld werd. Dat zegt mijns inziens best veel!

MaguraPC02

De nieuwe generatie 4-zuiger remmen in deze MT serie vallen visueel misschien minder op dan de iconische Gustav M, maar de eerste indruk geeft me te denken dat ze niet in de schaduw zullen staan van hun voorloper. Hoewel minimalistisch vormgegeven zal deze nieuwste generatie eerder zelf een schaduw werpen op de Gustav M. Een schaduw groot genoeg om die iconische rem van weleer te vergeten en daarmee heeft Magura de lat weer een stuk hoger gelegd. We kijken uit naar een langere test met vooral lange afdalingen, om te zien of ze ook op dat vlak zo consistent blijven als tijdens de 3 dagen van het Press Camp.

Meer informatie: www.magura.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Jeroen van den Brand & Magura

Geplaatst in Nieuws, Specials.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments