Gele koorts: Mavic CrossMax schoenen en CrossMax XL pedalen

Eind van de winter kreeg ik een gele schoenendoos in m’n handen gedrukt. Dat kon maar één ding beteken. Geen ander bedrijf heeft zich zo sterk één kleur toegeëigend als handelsmerk: Mavic, de Franse velgenfabrikant die zich steeds meer profileert als kleding- en accessoiremerk.

Enduro gele schoenen
Vorig jaar presenteerde de Franse gigant een enorme reeks nieuwe producten, waaronder haar eerste enduro specifieke wielset: de CrossMax, ahem, Enduro. Lichter, wedstrijdgericht en gestoken in een – het kon niet missen – knalgeel SSC (Speciále Service Course) jasje. En wat je met wielen kan kan ook met … schoenen, toch?

Jazeker. Mavic CrossMax schoenen zijn een duidelijke doorontwikkeling van de bekende en geliefde Alpine XL. De focus is meer verplaatst naar rendement: de middenzool is van stijver composiet gemaakt en een ratelmechanisme vervangt de bovenste klittenbandsluiting. Het profiel van de zool en de snelvetersluiting – beide doordachte functies van de Alpine XL – blijven behouden. Ook zijn de CrossMaxen eveneens voorzien van een stevige toe box, om je blauwe tenen bij een aanvaring met een flinke kei of wortel te besparen.

IMG_8748_VZ

Qua comfort en pasvorm biedt de snelvetersluiting op de wreef veel flexibiliteit, zelfs voor mijn steunzolen en hoge wreef. De ratel is in één van twee posities te zetten, om een lage danwel hoge middenvoet te accepteren. Het ontspan-hendeltje steekt helaas wel ietsje uit: dat kostte me afgelopen wedstrijd €15,- en een trip naar de Mavic bus. Dat gezegd hebbende: bij andere merken is de ratel vergelijkbaar qua kwaliteit en prijs. De stevige polstering en de eenzijdig opgehangen tong voegen verder toe aan het algehele gebruiksgemak en draagcomfort.

Ten opzichte van typische XC schoenen zijn loopcomfort en grip van de CrossMaxen in een totaal andere klasse. Loopcomfort bij een fietsschoen hoor ik u zeggen? Jazeker. De CrossMax is dan wel gemaakt voor rendement, maar ook voor een behoorlijke mate grondcontact. Enduro specific impliceert toch dat je met je hiel aan grond door een haarspeld drift, of een uur lang naar de volgende special aan het klauteren bent? Na een half seizoen gebruik zien de Mavics er in ieder geval nog goed uit: profiel en rubbersoort lijken juist gekozen voor een stevige portie wandelen en mishandelen. Stiksel en afdichtingen hebben ongetwijfeld te lijden gehad, maar het is er niet aan af te zien.

IMG_8746_VZ

In het dagelijks gebruik vallen de CrossMaxen mij vooral op als meest comfortabele fietsschoenen die ik tot nu toe heb gebruikt – geen grap! De stijfheid van de middenzool kan ik waarderen. Mavic lijkt hiermee voor dit type schoen de sweet spot te hebben gevonden: een perfecte balans tussen rendement, comfort en grip. Er is wat hiel-lift te merken tenzij de sluitingen pijnlijk strak aangetrokken worden. Wellicht is dit een combinatie van de stijve middenzool en mijn reeds genoemde steunzolen. Hinderlijk vind ik het niet echt. Waar ik wt meer moeite mee heb ik de relatief brede buitenzool: wie net als ik toe out rijdt zal met de CrossMax schoenen des te sneller tegen cranks en/of achterbrug schuren.

CrossMax XL pedalen
Samen met onze testschoenen kregen we een setje ‘bijpassende’ pedalen, voorzien van dezelfde naam en een SSC logo. Het geteste XL model is de één na duurste model, met een holle 12 mm stalen as en met carbonvezels versterkt lichaam. Er is ook nog een XL Ti model met – verrassing! – titanium as, tegen een meerprijs.

Bouwtechnisch zijn de CrossMax pedalen gelijk aan de Time ATAC MX serie. De plaatjes zijn onderling uitwisselbaar en de CrossMax XL pedalen bieden dezelfde bewegingsvrijheid als het andere Franse merk: +/- 2,5 mm zijdelingse en +/- 5 graden aan rotationele speling. De schoenplaatjes zijn links/rechts specifiek: door ze om te wisselen kan je kiezen uit een 13 of 17 graden uitklikhooek.

IMG_8699_VZ
Opgelet: eigenlijk kregen we een prototype set – de productie CrossMax XLs hebben zwarte beugels

Twee details maken de CrossMax XL pedalen ‘enduro specific’, ‘all mountain’ of wat je het ook wilt noemen: een kooiconstructie, en onafhankelijke bindingen aan beide zijden van het pedaal. Dat laatste voorkomt dat je bij het aantikken van een steen met de onderkant (niet geheel onbedenkelijk bij het beoogde gebruik) per ongeluk uitklimt. Veel ander pedalen hebben immers een doorlopende binding – en daarmee gaat het mis! Het lijkt wel alsof de veerspanning van de bindingen ietsje lichter is dan bij de XC pedalen.

De kooiconstructie zorgt voor een groter contact met de schoenzool en meer stabiliteit. Hierdoor kan je redelijk op de pedalen staan, zonder in te klikken. Dát het kan betekent ook dat je sneller uit durft te klikken als het echt nodig lijkt (of zin heeft). Bovendien kun je uit de voeten met wat zachtere, slappere (en beter lopende) schoenen, zonder het gevoel hebben alle rendement kwijt te zijn. Ik had op één of andere manier ook verwacht dat de kooi het ‘vinden’ van de beugels met je schoenplaatjes zou vergemakkelijken, maar daar blijkt helaas niet van waar. Achja.

Gele koorts
Op zich zelf zijn zowel de schoenen als de pedalen die de CrossMax naam dragen goed functionerende en kwalitatief sterk staande producten – voor zo ver je daar na een half seizoen een uitspraak over kan doen. Ik kon het in dat tijdsbestek ook niet laten om de pedalen met XC schoenen uit te proberen en andersom: dat werkt hartstikke goed. Samen – Mavic leverde ons natuurlijk niet voor niets beide producten gelijktijdig ter test –  zijn de CrossMax schoenen en pedalen een goed afgestemde combi. Voor mijn gemiddelde fietstocht waardeer ik het comfort, voor wedstrijden zou ik echt niks anders hoeven.

Adviesprijzen: €165 voor de schoenen, € 160 voor de pedalen

Tekst & foto’s: Eric Wictor

Meer informatie: www.mavic.com

Posted in Reviews.