Review: Ryde Trace Enduro velgen

Mag ik eerlijk zijn? Ja? Oke: ik heb nog nooit eerder een set velgen gehad waar ik zo onwijs moeilijk banden omheen kreeg, halleluja! Het plan was simpel: de eerder voorgestelde Specialized Stumpjumer FSR in Velozine livery zou worden voorzien van een andere set wielen, een set die wat meer all-mountain / enduro is. Die set werd een setje Ryde Trace Enduro velgen voorzien van Shimano SLX naven en DT spaken. Zo geschiedde het dat ik op een zaterdagmiddag in mijn achtertuin een set Purgatory banden om de velgen probeerde te wurmen en dat, laat ik het netjes zeggen, daar de nodige krachttermen bij aan te pas kwamen.

ryde01
Toeval? Vork en velgen met dezelfde naam…

What’s in a name?!
Trace Enduro: klinkt logisch toch? Ryde heeft sinds vorig jaar een nieuwe high-end lijn met mountainbike velgen en noemt die lijn Trace. De broertjes van deze velg kregen de namen XC en Trail, zodat het inzetbereik ook duidelijk is. Toch? Blijkbaar toch niet, want voor 2015 verandert Ryde de namen naar Trace 21, Trace 25 en Trace 29. Het getal staat daarbij voor de binnenbreedte van de velg. Het verhaal gaat dat consumenten door de term ‘Enduro’ blijkbaar dachten bombproof velgen te kopen, waarmee ze de meest bizarre dingen kunnen doen op een fiets. Om dat enthousiasme beter aan te laten sluiten bij wat ze zelf in gedachten hadden, besloot Ryde om er wat neutralere namen voor te verzinnen. Mijn eigen rijstijl met deze velgen heeft de afgelopen maanden gevarieerd van XC-bospaadjes tot en met rotsen-stuiteren in een bekend Italiaans mountainbike-Mekka. Ik heb er zeker geen roadgaps, drops to flat of Enduro races op hoog niveau mee gereden, maar bij mij is alles heel gebleven. Ongetwijfeld zal dit mede komen door mijn gewicht (70 kg).

Licht
Als je band eenmaal goed om de velg zit, met binnenband of nog liever tubeless, dan heb je, afhankelijk natuurlijk van naven, spaken en banden, wel een relatief licht wielsetje in handen. Ter vergelijking, een Notubes Flow EX velg in de maat 29 inch weegt 50 gram meer dan deze Trace Enduro / 29, die volgens opgave 495 gram in 29 inch uitvoering weegt. De Trace Enduro / 29 is daarbij ook nog 4 mm breder. Ryde geeft vooralsnog een maximaal rijdersgewicht af van 100 kg, dus vertrouwen hebben ze er wel in, ondanks de lichte constructie.

Breeeeed
Al voordat je op de fiets stapt, valt op dat de Ryde velgen breed zijn. De velg heeft een binnenbreedte van 28,8 mm en een buitenbreedte van 32,4 mm. De gemonteerde Purgatory in 29×2.3 valt daardoor ook meteen breed uit, wat mede te danken is aan de lage velgrand, waardoor een groter deel van de band ‘bol’ kan staan. Had ik al gezegd dat de velgen breed zijn? Nee? Nou, dat zijn ze zeker!

ryde02
Vervang ‘Enduro’ door ’29’ en je hebt de officiële naam zoals Ryde die momenteel hanteert

ryde04

Stijf
Doordat de spagaten uit het midden van de velg geboord zijn, lopen de spaken in het achter- én voorwiel minder ‘paraplu’. De schijfrembevestiging op de voornaaf en de freewheelbody op de achternaaf zorgen er namelijk doorgaans voor dat aan één kant van het wiel de spaken rechterop staan. Door dit te compenseren met de velgen, krijg je wielen waarbij de spaken links en rechts ongeveer even steil staan. Dit zorgt, in combinatie met een behoorlijk brede velg (volgens mij heb ik het nu wel vaak genoeg benadrukt), voor een stijf wiel.

Tijdens het fietsen merk je er alleen niks van en dat is positief! Waar ik mijn fiets ook overheen of tussendoor stuurde, hoe scheef ik bepaalde (mini-)drops ook landde, de wielset gaf letterlijk geen krimp. Ik durf bijna te zeggen dat ik erdoor enigszins slordig ging rijden ‘omdat de wielen het toch wel opvingen’.

Tubeless ready
Zoals ik in de intro al in andere woorden omschreef, banden passen vrij strak om de velg heen. Het voordeel daarvan is dat zowat alle banden vrij makkelijk tubeless te monteren zijn en daarnaast met een gewone fietspomp te vullen. Bij andere velgen heb ik nog wel eens een CO2 patroon of compressor nodig om snel genoeg lucht in de band te krijgen, met deze Trace velgen krijg ik het zelfs voor elkaar om banden zonder latex te monteren en gedurende een dag op druk te houden. Dat is best indrukwekkend. Een ander voordeel van de strakke passing is dat de opstaande velgrand erg laag kan blijven, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de band eraf rolt of springt. Hierdoor is het effectieve volume van je band ook meteen een stuk groter. Zelfs met een druk in de band lager dan 1 bar blijft deze toch strak om de velg zitten. Burpen van je banden met deze velgen is daardoor zogoed als uitgesloten.
En het moeilijk monteren van je banden dan? Ach, uiteindelijk viel ook dat best mee. Een (gebruikte) Maxxis Minion en een Schwalbe Racing Ralph (beiden tubeless ready) gingen er redelijk makkelijk op. Ook de Purgatory’s vielen een tweede keer eigenlijk best mee. Waarschijnlijk was het echt moeilijk monteren een combinatie van nieuwe banden, iets te dik velglint, gebruik van een binnenband en wat ongeduld van ondergetekende.

En dus…
Dus moet ik concluderen dat afgezien van mijn aanvankelijke problemen met het monteren van banden op deze velgen, ze wel een stijve wielset opleveren, een groter bandvolume creëren en de mogelijkheid hebben om met nog lagere drukken te rijden (strandraces!) juist omdat de passing van band op velg zo strak is. Ik vind ze daarbij zeker niet misstaan op fietsen in het spectrum van All-Mountain tot lichte Enduro. Ben je echter 100 kg en wil je velgen waarmee je ieder weekend in het bikepark naar beneden kunt rammelen, dan zou ik verder kijken. De velgen zijn qua gewicht een aangename verrassing en dat lijkt ook meteen het grootste speerpunt van de Ryde velgen te zijn. De concurrentie met de ZTR velgen van Notubes kunnen ze zeker aan. Als tip om het monteren van banden te vergemakkelijken, zou ik de velgen altijd voorzien van het dunste tubeless tape wat je kunt vinden.

ryde03

CJ

Geplaatst in Reviews.