Trek ’t breder: Farley en Stache vernieuwd en nog breder…

Zodra je van diverse bandenleveranciers – die voorheen past ‘laat’ op trends sprongen – al teasers in de brievenbus krijgt dat ze ‘iets met dik rubber’ gaan doen, hoef je er weinig tekening bij te maken dat er bij verschillende grote fietsfabrikanten een en ander broeit.

Farley vernieuwd – nu nog breder

De meeste merken hadden afgelopen jaar al een fatbike. Zo ook Trek. In 2013 introduceerden zij voorzichtig de Farley. Voorzichtig – net als andere grote merken – aangezien het nog maar de vraag was hoe deze niche zou landen bij het brede publiek. De respons was ogenschijnlijk overweldigend, want inmiddels is de Farley range uitgebreid, zijn er diverse updates en komt er zelfs een carbon model aan!

TrekFarley_5Farley 5

Blijkbaar was er behoefte aan opties en modulariteit, aldus het persbericht:

“Trek announced today the release of the all-new Farley, the performance fat bike that continues to change the game for year-round wide-tire riding. The all-new Farley addresses the universal need for a more adaptable, lighter weight, fat-bike lineup with more options than ever before. Now with the ability to accommodate 5˝ tires and a variety of wheel sizes, Farley is the fastest, most versatile fat-bike available.”

De modulariteit blijkt uit de nieuwe twee wielmaten die je kunt toepassen. 26×5” en 27,5×4”. Hoewel de buitenomtrek van beide wiel-band-combinaties amper millimeters verschillen, maakt Trek er een punt van dat beide een duidelijk ander gedrag op na houden:

“A wider 26×5 wheel system offers the most capability in loose terrain. The 27.5×4 wheel system offers a faster solution great for groomed snow singletrack and dirt trails.

Fat bikes are ridden on a variety of terrain. There versatility is what makes them so appealing. A longer wheelbase works great on loose, uneven terrain like loose snow or primitive terrain. A shorter wheelbase works great on groomed singletrack or dirt singletrack.”

Om die wielbasis te verstellen en het rijgedrag dus te fine-tunen zijn alle Farley’s uitgevoerd met verstelbare horizontale dropouts die de naam “Stranglehold Dropouts” meekregen.

Stranglehold_DO

Alle aluminium en carbon modellen zijn verder voorzien van een bredere inbouwbreedte: van 177 mm werd deze opgerekt tot 197 mm. De bracketpot blijft een 121 mm brede Press-Fit versie zoals in het voorbije modeljaar.

De aluminium Farley 5 krijgt een nieuwe aluminium voorvork mee die 250 gram lichter is dan de vorige editie. De eveneens aluminium Farley 7 en de carbon 9.6 krijgen een carbon voorvork voorzien van aluminium stuurbuis mee; deze vork weegt 600 gram. Het topmodel, de 9.8 krijgt een full-carbon mee die nog eens 50 gram lichter is.

TrekFarley_7Farley 7

TrekFarley_9Farley 9

Exacte beschikbaarheid alsook prijzen in Nederland zijn nog niet bekend. Het Amerikaanse persbericht geeft in elk geval duidelijk aan dat de carbon 9.8 ook als een frame-vork-combi los verkrijgbaar is. We komen er nog op terug!

TrekFarley_96Farley 9.6

TrekFarley_98Farley 9.8 – ook als frameset leverbaar

Stache – De wederopstanding van Elevated Chainstays!

Er is nog meer breed nieuws… De Stache is geheel vernieuwd als ‘semi-fat trail hardtail’. Hmm… Semi-fat… Oh wacht, 27,5+ en 29+ dus. Oftewel: banden van 2,8” tot 3,25”.

De vernieuwde Stache is het resultaat van wat ooit begon in 2012 als een intern project bij Trek onder de naam “Project Weird”. Daarbij werd gekeken hoe kort de achtervork van een 29er gemaakt kon worden en om te zien of er ook zoiets bestond als ‘te kort?’ Met de pijlen gericht op het creëren van een speelse, meer trail-specifieke, hardtail was de kortst mogelijke achtervork niet per definitie de oplossing die iedereen zou waarderen. Een korte achtervork creëert zeker een meer wendbaar geheel, maar het maakt de achterkant van het frame ook erg stijf. Dit bracht de engineers er toe om de laatste trend van de industrie te omarmen: bredere banden.

TrekStache_9Stache 9 – ook leverbaar als frameset

Om voldoende ruimte over te laten voor cranks én die dikkere banden grepen de Trek engineers terug op een ontwerp van begin jaren ’90: elevated chainstays! Of beter gezegd; elevated chainstay. Enkel de liggende vork aan de kettingzijde van de fiets is omhoog geplaatst. Combineer dat concept met de Stranglehold dropouts en het resultaat is dat je een achtervorklengte van 420 mm terug kunt brengen tot 405 mm. Dat is kort! Diezelfde dropouts maken het vervolgens ook mogelijk om de Stache te voorzien van diverse wiel/band combinaties.

Trek meldt hierover in het persbericht:

“Stranglehold Dropout accommodates all wheel sizes:

  • 29+ for an ultimate trail-crushing ride;
  • 
29+ rigid for demanding XC;
  • 27.5+ for a more playful setup and
  • Standard 29″ for XC performance” 

De Stache modellen worden allemaal uitgevoerd met de Boost 148 achternaaf standaard en vooraan worden voorvorken gemonteerd die eveneens geboost zijn naar 110 mm.

In totaal zullen er 3 modellen zijn en een losse frameset; allemaal opgetrokken uit aluminium en zijn nu direct uit voorraad leverbaar:

  • De Stache 9: SRAM X1 1×11 groepset, KS Dropper zadelpen en nieuwe Manitou Magnum Pro voorvork. Adviesverkoopprijs: € 3.699
  • De Stache 7: Nieuwe SRAM GX 1×11 groepset en de nieuwe Manitou Magnum Comp-voorvork. Adviesverkoopprijs: € 2.499
  • De Stache 5: Shimano Deore 10 speed met RaceFace Aeffect cranks, Bontrager Bowie carbon/alu voorvork. Adviesverkoopprijs: nog niet bekend

TrekStache_7Stache 7

Tot slot twee foto’s van prototypes die Trek maakte in de opmars naar de geheel vernieuwde Stash. Allereerst zien we een “Project Weird 1.0” waarbij de achtervork zo kort mogelijk werd gemaakt. Hierbij werd nog gebruik gemaakt van ‘gewone’ 29er banden. Daarna volgde 2.0 waarbij het concept meer de vorm kreeg van de huidige Stache met de Plus-sized banden…

StacheProto2

StacheProto1

Bron: www.trekbikes.com

JB

Posted in Nieuws.