Eurobike Media Days: Trends en impressies

Week 27 was er één met een volle agenda. Velozine was aanwezig op de Eurobike Media Days (EBMD) in het Oostenrijkse Kirchberg. Voorafgaand aan deze outdoor vakbeurs, waar we de nodige 2016-fietsen konden testen, waren we aanwezig in het Zuid Duitse Ruhpolding. Derby Cycles hield hier haar eigen evenement voor de merken Focus, Cervelo en Kalkhoff: De Derby Cycle Ride Expo. In een serie artikelen presenteren we u dat wat we zagen, reden en deden.

In dit artikel leest u over deze eerste editie van de EuroBike Media Days, trends en onze eerste indrukken op van de Canyon Spectral CF 9.0, Giant Reign, Cannondale Slate en GT Zaskar Carbon.

EBMD01Fabrikanten namen alle tijd om de testbikes goed af te stellen. De hoeveelheid damesfietsen was overigens bedroevend.

Over Eurobike Media Days

De Eurobike Media Days is een nieuw persevenement. Bovenstaande foto toont de essentie: Serieus fietsen testen. Eurobike organiseert het om haar concurrentiepositie met andere beurzen in Europa te versterken. Daarbij strijdt het tegen de wildgroei van merken-events, een – in onze ogen – voor de pers ongunstige trend: Die kan immers simpelweg niet overal tegelijk zijn. Stefan Reisinger, head of Eurobike, vertelt:

“Het doel van Eurobike Mediadays is om pers en fietsfabrikanten op een ontspannen en kwalitatieve manier met elkaar in contact te brengen. We willen dat journalisten in alle rust met de fabrikanten kunnen praten over hun noviteiten en op een serieus parcours een testrit kunnen maken. Dit is op de hectische Eurobike Demoday niet mogelijk. Hier wel. We bieden drie dagen lang prachtige bergwegen en trails aan.

Met 25 deelnemende merken en 120 journalisten hebben wij ons doel voor dit jaar bereikt.

De Media Days zijn niet bedoeld als “Eurobike 2”. We beperken ons tot sportieve fietsen, inclusief sportieve E-bikes. Daarbij raden we de fabrikanten aan om enkel hun nieuwe fietsen te tonen. Geen bestaande modellen, geen accessoires.

EBMD02
Klein maar fijn: het complete exposantenterrein in één oogopslag.

Trends

27,5″ grijpt naar onderen
Voorzichtige trend: 27,5″ breidt zich uit aan de onderzijde van het veerwegspectrum en ten koste van 29’er wielen. GT introduceert haar nieuwe topmodel XC hardtail, de Zaskar Carbon, en bouwt die enkel in 650B. De Radon Skeen 120, een aluminium tourfully gaat van 29″ naar 27,5″. Focus maakt alles boven de 100 mm veerweg enkel nog in 27,5″. Het vermindert de keuzevrijheid van de consument, maar beperkt het aantal modelvarianten. Dat bespaart geld en tijd in de volledige productie- en logistieke keten.

Framemaat-afhankelijke wielmaten
Merida’s Ninety-Six racefully is in 2016 leverbaar in 27,5″ en/of in 29″, afhankelijk van de maat, Trek levert haar nieuwste racewapens in de kleinste maat enkel in 650b. Ook dit doen de fabrikanten om tijd en geld te besparen. En om de beginnende en onwetende rijder de meest logische wielmaat te bieden.
Liteville doet ook aan framemaat-afhankelijke wielmaten, maar dan op geheel eigen wijze: Het biedt in haar 301 serie alles van een 24″ achterwiel tot en met een 29″ voorwiel, ook afhankelijk van framemaat en gebruiksdoel. Hierover meer in een later artikel.

Hergebruik van voorste frame-driehoeken bij full suspensions
Fabrikanten doen er alles aan om het aantal verschillende voorframes te beperken door ze zo universeel mogelijk te ontwerpen en zo breed mogelijk in te zetten. Je hebt ondertussen vast al geraden waarom ze dit doen. Enkele voorbeelden (niet allemaal aanwezig op de Eurobike Media Days:)

  • Balhoofdstel waarmee je de balhoofdhoek kan manipuleren: Scott, Liteville
  • Verwisselbare onderste demperopname: Ghost
  • Gelijk hoofdframe met verschillende achtervork-configuraties binnen één modelreeks: Liteville 301, 2016 Specialized FSR 29/B+, Scott Genius 29/b+:
  • Gelijk hoofdframe met verschillende achtervork-configuraties in meerdere modelreeksen: 2016Specialized FSR en Camber.
  • Spacer tussen balhoofdbuis en vorkkroon: Specialized FSR 650B 2015

Onze mening: zolang het functioneel en esthetisch klopt: waarom niet?

Plus
En toch: eindelijk een trend die niet uut zuunigheid ontstond! Plus wielen, het nieuwste wapen in de nu al zo’n 10 jaren durende wielmaten-oorlog in de mountainbikewereld, begint ook in Europa populair te worden. Een combinatie van een extra brede -denk 40 mm binnenmaat- 650B velg en een ~2.8″ band, geeft een wiel dat in diameter een gewone 29er benadert, en circa 10 mm breder is dan een 2.35″ band. Beloofde voordelen: meer controle, meer grip, meer… alles? Meerdere fabrikanten toonden B+ modellen op de Eurobike Media Days. In een later artikel volgt een rij-impressie van een B+ model: de Scott Genius 700 Tuned Plus.

Impressies

Rij-impressie Canyon Spectral CF 9.0 EX
Dat Canyon met de Spectral een grote hit te pakken heeft was al duidelijk: met enige regelmaat zie je deze fully met 130 mm veerweg en 29″ wielen of 140 mm veerweg in combinatie met 27,5″ wielen in het wild. We namen dit dikkere broertje van de eerder geteste Nerve mee de Fleckalmtrail op en keken of deze fiets enige spectrale klasse heeft.

CanyonSpectral01
Canyon Spectral CF 9.0 EX. De 27,5″ wielen wijken in kleur af van de specs op Canyons site

Mark: De eerste meters waren wat nerveus, maar na aanpassing van voornamelijk de bandenspanning deed de Spectral wat hij moest doen: Met vertrouwen hard naar beneden rijden! De Spectral laat zich gemakkelijk sturen. Snel wisselen naar andere lijnen op een trail of hard insturen voor een bocht zijn geen probleem. De zitpositie is licht sportief voor een trailbike wat mij het teken geeft dat Canyon duidelijk de trails wil aanvallen met de Spectral, liefst de hele dag lang.

De highlight van deze fiets zit ‘m in de achterdemper. De Cane Creek DBinline werkt voortreffelijk en geeft je als berijder een zeer goede feedback wat je aan het doen bent op de trail. Maar wellicht een nog sterker punt is dat de Climb Switch, simpelweg demper aan/uit, zeer gemakkelijk bereikbaar is. Hiervoor is ook geen remote control op je stuur nodig en zo wordt het omhoog rijden met deze fiets een stuk gemakkelijker. Met een doordachte combinatie van demper en frame, aangevuld met een fijne Rock Shox Pike voorvork, een Reverb dropper post, Sram Guide remmen en een Sram one-by aandrijflijn worden alle vakjes aangevinkt die je graag wil hebben op een trailbike. Van spectrale klasse dus…

Een ander sterk punt van deze fiets is dat deze in diverse kleuren en vooral een brede prijsklasse te verkrijgen is. De Spectral is er al vanaf €1999,- voor een aluminium model tot en met €7499,- nú in de aanbieding voor €6499,- voor het topmodel met een carbon frame en onderdelen die de spectrale klasse voorbij schieten.

Rij-impressie Giant Reign Advanced 27.5″
Waar de Canyon Spectral in de trail/all-mountain hoek zit en dus ook het klimwerk niet schuwt, is de Gaint Reign duidelijk vooral gemaakt om hard naar beneden te gaan. Big trail adventures noemen ze dat bij Giant. Giant levert de Reign serie officieel niet in Nederland. Maar wie doorzeurt bij de dealer…

GiantReign01Giant Reign Advanced: Rijdt als op rails

Lars: Giant won mijn sympathie door de Reign in maat XL mee te brengen. Waarschijnlijk was dit mogelijk omdat het frame in 2016 zijn tweede modeljaar ingaat. Hoe dan ook: ik ben onder de indruk van de Reign. Naast de Liteville 301 (hierover in een later artikel meer) was dit de fiets die me het meeste vertrouwen gaf bergaf, en hiermee de hoogste snelheid op de trails. Ik vond de verdeling van gewicht over de fiets erg goed. Dat helpt bij sprongen en drops. De 160 mm achtervering werkt onopvallend, gebruikt niet teveel veerweg en geeft daarmee wat meer feedback dan die van de eerder bereden Focus SAM.

Ook lijkt hij bergop iets aandrijvings-neutraler te zijn. Prettig, want de demper is door zijn lage positie tijdens het rijden slecht bereikbaar. Opvallend is Giants keuze voor een Dual Position Pike. Met een draai aan de knop verlaag je de vork op lange klimmen voor een prettiger klimhouding. Uiteraard wordt een fiets als deze nooit een echte klimgeit, maar dit soort zaken helpen wel.

Als je, bergop aangekomen, een serie snel opeenvolgende bochten induikt, voel je wel dat je met deze lange, slacke fiets wat meer body language moet gebruiken om hem heen en weer te slingeren. Ach ja, alles is een compromis… Tot slot: ik vind zowel de kleurstelling als de gebogen onderbuis van deze fiets erg lelijk, maar de rijdkwaliteit deed me dit totaal vergeten.

Gespot: Cannondale Slate
Ja, hij stond er! De onlangs aangekondigde Cannondale Slate . Helaas was het een niet-berijdbaar pre-productie model, dus mochten we niet een blokje om met dit euh… geveerde road-gravel-commuting device. Volgens Cannondale is het echter een fiets die niet echt tot één bepaalde categorie behoort. Het moet een fiets zijn waarmee je lekker kunt fietsen, ongeacht of dat nu op de weg is of niet.

De Slate heeft een aluminium frame. Buisvormen kennen gelijkenissen met de andere CAAD alu modellen uit het Cannondale gamma. De kabelgeleiding gaat binnendoor en de achterzijde van het frame moet wat ‘meegeven’ door de platte en gebogen staande én liggende vork. Vooraan tref je een nieuwe telg in de Lefty line-up: Oliver. Deze vork heeft 30 mm veerweg. Intern zorgt een spiraalveer voor de negatieve veerweg en daarmee wijkt hij af van andere Lefty’s waar dat door middel van lucht wordt gedaan.

Comfort lijkt troef bij deze nieuwe fiets. Toch is het opvallend dat Cannondale bij dit model niet gebruik maakt van de eigen comfortabele ‘Save’ carbon zadelpen. Of dat dit ook het geval is bij de versie die uiteindelijk in de showroom staat, is nog onduidelijk. Cannondale is nog spaarzaam met het delen van informatie over de Slate.

Dat gaat ook op over reden van de 27,5″/650B wielen. Ja, dat leest u goed. Niets is heilig meer en Cannondale voorziet de Slate dan ook van kleinere wielen dan je bij andere weg/gravel/travel/exploratie/do-it-all machine ziet. De gemonteerde Maxxis Detonator banden zijn volumineus en 42 mm breed (27,5″ x 1,50″). De totale diameter van wiel en band komt daarmee aardig overeen met een ‘traditionele’ 700c velg met een 28-32 mm band, maar dus met veel meer luchtvolume en dus comfort. Relatief dikke banden voor dit type fiets: Gravelgrinder Plus… dus?

CannodaleSlate01
Cannondale Slate in understated grijs

Gespot: GT Zaskar Carbon
GT viert 25 jaar Zaskar. Dit doen ze met de introductie van de nieuwe Zaskar Carbon. Dit model is aan de voorzijde langer, lager en vlakker en aan de achterzijde korter dan de bestaande aluminium modellen. Er vallen twee zaken op: Ten eerste de eerder genoemde 27,5″ wielen. Daarnaast levert GT de fiets ook in een ‘Ltd’ uitvoering met een 120 mm Pike en een 1×11 aandrijving.

GT kijkt met deze 25th editie duidelijk terug naar het verleden van de Zaskar. Een tijd waarin er met een aluminium productie frame Downhill, XC, slaloms en trial wedstrijden werden gewonnen. Als het ware een do it all mountainbike. Nu zijn er in deze tijd natuurlijk voor elke discipline binnen de mountainbikesport specifiek gemaakte fietsen te verkrijgen. Verwacht dus niet een Zaskar onder de bibsen van de Atherton’s bij een Wereld beker downhill of enduro. Het gaat GT meer om de ooit verworven ‘spirit’van de Zaskar: Een fiets waar je een agressieve trail mee kan rijden, maardie ook z’n mannetje staat bij een XC wedstrijd.

ZaskarCarbon01
De Zaskar Carbon in de mooist leverbare kleurstelling

Tekst: Mark ten Napel en Lars Vogelenzang
Foto’s: Mark ten Napel en Armin Walcher voor Eurobike

Posted in EuroBike, EuroBike 2015, Nieuws, Reviews, Specials and tagged , , , , , .