SRAM NX, met de ‘N’ van Nog Eentje – Goedkoper én beperkter…

Nee, (vooralsnog) niet een kransje er bij, maar wel een hele nieuwe groep! NX is de nieuwste telg in de familie van SRAM 1×11 producten. Na de kritiek dat de XX1 1×11 groep slechts high-end (lees: te duur) was, kwam SRAM in eerste instantie met de ietjes-maar-niet-heel-veel goedkopere X01. Met de X1 groepset werd 1×11 een pak beter bereikbaar, gevolgd door de GX groepset passend voor een nog kleiner budget. NX wordt nu de meest betaalbare single chainring groepset. Het spreekt voor zich dat deze wel een groot deel van de technologie en functionaliteit van de duurdere SRAM series overneemt.

SRAM 1×11 groepen combineren de eenvoud van een enkel kettingblad met een groot – of tenminste acceptabel – bereik en een redelijke mate van kettinggeleiding, zonder dat je een chainguide nodig hebt. Bij de NX groep is dit niet anders: de crankset is voorzien van een X-Sync narrow-wide kettingblad en de achterderailleur heeft een Roller Bearing Clutch anti-retour mechanisme in het schanier van de kettingkooi. Je derailleur klappert niet op oneffen terrein en je ketting blijft netjes om het voorblad gewikkeld.

Goedkoper, maar beperkter bereik!
Bij de NX cassette doet SRAM echter een concessie: het kleinste tandje is een 11t in plaats van de 10t die men van SRAM gewend is… Je levert dus in op het totale bereik van de 1×11 dat je tot je tot dusver kent.

Dit geeft echter wel een groot voordeel; de NX cassette’s passen op Shimano-compatibele cassettebodies, wat voor zowel fabrikanten als iemand met upgrade-itis een uitkomst is. De ‘normale’ cassettebodies zijn immers veel meer in omloop, al helemaal bij goedkopere wielsets. De NX cassette is dus niet compatibel met SRAM’s eigen XD-drive!

De cassette bestaat uit 11 individuele stalen bladen. De drie grootsten zijn met pennen aan elkaar verbonden, zoals we van de GX cassette kennen. Daarmee worden de kosten flink gedrukt; de NX cassette staat in de prijslijst voor slechts €89,-.

Ter vergelijking: dat is ongeveer gelijk aan de prijs van een Shimano M8000 (XT) 11-42t cassette. SRAM’s NX cassette weegt met 538 gram echter 91 gram méér dan de Japanse cassette (447 gram)…

SRAM_NX_3_VZ

Eveneens opmerkelijk is de grote keuze aan X-Sync kettingbladen: de NX crank wordt leverbaar met een 28t tot 40t variant. Hoewel de groep officieel het label ‘geschikt voor xc, trail en enduro’ mee krijgt, zou je denken dat een 40t blad alleen zinvol is op een toer- of trekkingfiets. Waarom ook niet?

Specificaties

  • NX Crankset
    • Aluminium armen, verkrijgbaar in lengtes van 155, 165, 170, 175 mm;
    • X-Sync kettingbladen: 28t, 30t, 32t, 34t, 36t, 38t, 40t;
    • Traplageropties: BB30/PF30-68/73 mm, GXP 100 mm/ PF GXP 121 mm, GXP PF GXP 68/ 73 mm;
    • Gewicht: 68-780 g;
    • Prijs: €120,-
  • NX Achterderailleur
    • X-Horixon 1×11 ontwerp, met stalen kooi;
    • Maximum krans: 42t;
    • Gewicht: 332 g;
    • Prijs: €76,-
  • NX Trigger shifter 
    • Gewicht: 142 g;
    • Pprijs: €28,-
  • NX GripShift shifter 
    • Gewicht: onbekend;
    • Prijs: €35,-
  • NX PC-1110 ketting 
    • Gewicht: 232-237 g;
    • Prijs: €14,-
  • NX PG-1130 cassette
    • Vertanding: 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42t;
    • Gewicht: 538 g;
    • Prijs: €89,-

SRAM_NX_5_VZ

SRAM_NX_4_VZ

SRAM_NX_2_VZ

Bron & Foto’s: SRAM
Tekst: Eric Wictor

Posted in Nieuws and tagged , .