Brede velgen en een breed inzetbereik: SRAM ROAM 60 wielen en 900 naven

Light, strong, wide, cheap… pick three!

SRAM. Het scheelt een schuine streep aan de tweede letter of het was SPAM. Met momenten lijkt onze redactie email-inbox geen onderscheid te kunnen maken; SRAM lanceert vaak kort op elkaar allerlei nieuwe zaken. Maakten we eergisteren kennis met de nieuwe Level remmen, presenteert SRAM ons nu weer een nieuwe wielset en naven…

SRAM zet haar nieuwste wielset, de ROAM 60 voorzien van brede carbon velgen, weg als ‘alledaags’. Niet dat je dat negatief moet interpreteren – integendeel zelfs! Ze krijgen van SRAM het predikaat trail/enduro mee, wat betekent: licht genoeg om de hele dag mee te rijden, stevig genoeg om de hele dag mee de berg af te racen. De hookless carbon velgen zijn tubeless-ready en meten intern 30 mm breed. Dat is voldoende voor alles tot en met de dikste 2,5″ downhill sloffen. 24 stuks 2,0/1,8 mm spaken per wiel duiden eveneens op een robuuste bouw, terwijl het systeemgewicht met 1625 g op z’n allerminst netjes te noemen is.

Opmerkelijke details van de ROAM 60 wielen zijn onder andere de asymmetrische velgen (waarmee een steviger wiel te bouwen is) en de meegeleverde berg opties. Zo krijg je 20×110 mm, 15×100 mm, 9×100 mm, 10×135 en 12×142 mm einddoppen voor de naven en zes verschillende kleuren decal-sets. Standaard!

Saillant: de ROAM 60 wielen zijn enkel in 27,5″ leverbaar en behalve de ‘normale’ versie is er – zoals je zou verwachten – ook een setje met Boost (15×110 / 12×148 mm) naven, waarbij de voornaaf ook uit te voeren is met de grotere ‘Torque Thru Axle Caps’.

Bovendien is er keuze tussen een XD cassettebody (SRAM/e*13 11-speed) of een normale (SRAM 8-10 speed, Shimano 8-11 speed) versie. In beide gevallen bezitten ze 2x 2 vrijlooppallen die uit fase staan. Daarmee maken ze van de 26 ingrijppunten in de naafhuls er effectief 52, wat vertaalt naar een ingrijphoek van 6,9 graden. De schijfopname is 6-gaats.

Het spreekt wel voor zich dat je voor een licht, breed en tegelijk robuuste wielset ook flink in de buidel zal moeten tasten: €939,- voor het voorwiel en €1043,- voor het achterwiel zijn de adviesprijzen.

900-serie naven

Wie bij het zien van de ROAM 60 adviesprijzen spontaan moet lachen of huilen, liefst zelf wielen opbouwt, of iets aparts wil hebben, kan kiezen voor de losse naven die onder de 900 serienaam beschikbaar zullen worden. Net zoals de ROAM wielen zijn de 900 naven in een reeks van inbouwmaten verkrijgbaar, van QR tot diverse maten steekassen, en zijn er Boost versies.

Met gewichten van 150 g voor de voornaaf en 275 g voor de achternaaf en adviesprijzen van respectievelijk €82,- en €203,- zijn de SRAM 900 naven een behoorlijk geduchte concurrent voor een aantal Engelse, Duitse en Zwitserse producten. Bovendien bieden de 900 naven, net als de versies in de ROAM wielset een 52-tands vrijloop en zijn ze leverbaar met 24, 28 of 32 spaakgaten voor J-bend spaken. Ook erg handig: alle configuraties einddoppen zijn uitwisselbaar zonder gereedschap.

Bron: sram.com

EW

Posted in Nieuws and tagged , .
  • Overigens: wil je nóg meer high-end dan zijn er ook nog losse X.0 naven leverbaar tegen een meerprijs.

  • Nóg luxere X0 naven zijn overigens ook los leverbaar!

    • Jeroen

      🙂

      • Even specs opgezocht: €206/380 en in de lichtste configuratie 130/250 g (v/a).