Deore XT: Di2 voor de ‘massa’!

Shimano introduceert elektrisch schakelen nu ook in haar #2 groep

Net zoals bij de weggroepen voegt Shimano nu, twee jaar na de introductie van de elektrische XTR Di2 groep, een ‘betaalbare’ variant aan het gamma toe. Vier nieuwe componenten die onder de Deore XT Di2 vlag vallen, zijn er nodig om mechanisch schakelen van je fiets te verbannen:

  • SW-M8050 shifterset (linkers en rechts)
  • SC-MT800 display
  • FD-M8070 voorderailleur
  • RD-M8050 achterderailleur

Overige componenten deelt de Di2 versie met de ‘normale’ Deore XT groep. Nieuwe accu’s zijn er in ingebouwde vorm (BT-DN110) of externe versie (SM-BTR1 met een BM-DN100 montagebracket).

Shimano_Deore_XT_Di2_1_VZ

Vertrouwd en vernieuwd

Uiteraard is Deore XT Di2 een minder duur alternatief voor XTR Di2, of zoals Shimano zelf zegt:

Sitting between the granite-hewn professional racers and the weekend warriors you’ll find a group of highly competitive and highly skilled mountain bikers. These are the privateers and the self-supported riders. These are the riders who put the hours in to keep themselves race-fit and have the skills to test themselves against the best. These are the amateur mountain bike racers. And these are the riders Shimano had in mind when it developed DEORE XT Di2 M8050.

Kortom: zelf weten ze ook wel dat XTR Di2 nogal prijzig is. Toch is de XT variant niet zó maar een goedkopere optie. Functioneel wijkt XT Di2 niet af van haar duurdere broer. Schakelfuncties, batterijduur (goed voor vele honderden fietskilometers) en afdichtingen (inmiddels bewezen waterdicht) zijn gelijk aan die van de XTR Di2 groep. Het verschil zit hem in de afwerking, gebruikte materialen, kwaliteit van lagering en gewicht.

XT Di2 brengt echter ook een aantal vernieuwingen op het vlak van communicatie. Het belangrijkste nieuws is dat je nu via Bluetooth met de SC-MT800 display kan communiceren. Dat betekent dat de E-TUBE software – nodig om het schakelgedrag van je fiets te programmeren – nu ook via je smartphone toegang heeft tot je XT Di2 groep. Behalve thuis je fiets aan de PC koppelen, kan je nu ook onderweg instellingen wijzigen. Bovendien is het mogelijk om batterij- en schakelinformatie op een externe fietscomputer te laten zien. De SC-MT800 display blijft echter een benodigde op je fiets: deze fungeert ook als junction box voor het hele systeem.

Gemeende vragen en ongevraagde meningen

Elektronisch schakelen heeft de toekomst. Niet omdat het nieuw is en we nou per sé meer elektronica in ons leven nodig hebben, maar omdat het domweg beter en betrouwbaarder is:

  • Goed afgedichte Di2 kabels lopen, in tegenstelling tot mechanische kabels, niet vol met troep. Ze slijten ook niet.
  • Derailleurs met servo’s zullen altijd beter (lees: nauwkeuriger) kunnen schakelen dan menselijke duimen.
  • Dunne Di2 kabels zijn veel makkelijker weg te werken in allerlei veerconcepten dan 4-5 mm dikke schakelkabels. Hoe veel fullies ken je met een echt goede kabelgeleiding?
  • De schakelacties van XT Di2 zijn zo te programmeren dan je met één shifter zowel voor- als achterderailleur kan bedienen. Dat bespaart je niet alleen het gewicht van de andere shifter, maar geeft je ook meer ruimte op het stuur voor een hendel voor je lockout of dropper zadelpen.

Prijzen en gewichten ontbreken in het persbericht dat op onze virtuele deurmat viel. Dat is zonde, want het is natuurlijk wel de hamvraag: wat kost al dat moois? En hoe veel pijn gaat een XT Di2 derailleur die tegen een steen beukt doen? Grof gerekend is Ultegra Di2 zo’n 20% zwaarder en 30% goedkoper dan Dura Ace Di2 – we kunnen slechts vermoeden dat XT en XTR Di2 dezelfde verhoudingen kennen. In het persbericht ontbreekt eveneens extra informatie over de D-FLY zender/ontvanger. Bij de Ultegra en Dura Ace groepen komt deze met een extra kabellus op de staande achtervork. De vraag is of je dit op een MTB met een scharnierpunt op die locatie kan (en wil) hebben…

Draadloos?

We sluiten af met een voetnoot over montage. Shimano komt niet – in navolging van SRAM – met een draadloze groep. Van de ene kant gezien is dit geen gekke keuze: draadloos vereist immers meerdere (wel kleinere), accu’s, die allemaal tijdig vervangen of geladen moeten worden. Daarbij is het niet ondenkbaar dat het coderingssysteem nog eens gekraakt wordt, en stoorzenders hun intrede doen. Van de andere kant gezien is de montage bij een draadloos systeem de hemel, vergeleken met het monteren en wegwerken van allerlei kabels, accu en junction boxes. Bij XT Di2 zul je dus nog wel na moeten denken over accukeuze en kabelroute. Shimano’s accu-bij-uitstek is de ronde BTR2 accu, die je kan verstoppen in je zadelpen. Bij dropper zadelpennen is dit echter geen optie, tenzij je zadelbuis zó lang is dat de accu er onder past. De andere optie de e BTR1 accu, in combinatie met een houder, op de onderbuis.

Over de vorm van de nieuwe interne BT-DN110 accu is echter niets bekend, dus kunnen we enkel gissen naar waar je die kwijt moet. Vermoedelijk zal de BTR2 echter wel compatibel blijven, omdat de meer vierkante BTR1 dat ook is. Tot slot: bij fullies zal je met bekabelen alsnog rekening moeten houden met de beweging van je achtervork: kapot getrokken Di2 kabels wil je natuurlijk niet.

Bron: cycle.shimano-eu.com

Update!

We hebben met wat speurwerk nog wat gewichten en prijzen kunnen vinden:

  • SW-M8050 shifters: 90 g per stuk
  • SC-MT800 display: 30 g
  • FD-M8070 voorderailleur: 150 g
  • RD-M8050 achterderailleur: 329 g
  • Bekabeling: 39-51 g (afhankelijk van 1×11/2×11 configuratie en aantal shifters)

Het totaalgewicht voor een XT Di2 groepset (incl. remmen, cassette, ketting en crankset) moet daarmee op 2820-2980 g komen. De prijs voor een 1×11 set ligt totaal op ca. $730,-, terwijl een double met twee shifters rond de $1030,- zal zijn. De grote vraag daarbij is natuurlijk wat de wisselkoers gaat doen….

 

Posted in Nieuws and tagged , , .