Shimano schakelt draadloos door met Deore XT M8200 Di2 én Deore M6200 Di2!

Twee weken na de introductie van de nieuwste XTR M9200 Wireless Di2-groep, presenteert Shimano nu al de volgende stappen in zijn draadloze mountainbike-evolutie: Shimano Deore XT M8200 Di2 én Shimano Deore M6200 Di2! Daarmee breidt Shimano het aanbod draadloos schakelen op de mountainbike verder uit naar de populaire midden- en instapklassen. Ook de nieuwe Deore XT Di2 en Deore Di2 zijn 1×12-speed; een voorderailleur zit er niet bij. En net als bij XTR, bouwen deze nieuwe middensegment-groepen door op de bekende 12-speed Hyperglide+-cassettes en -kettingen.

Shimano Deore XT M8200 Di2 en Deore M6200 Di2 draadloze groepen 1x12 12-speed

Twee weken na de introductie van XTR M9200 Wireless Di2 volgen nú al de Deore XT M8200 Di2 en Deore M6200 Di2-familieleden.

Na XTR volgen nú al Deore XT en zelfs Deore met een wireless Di2-kuur

De introductie van XTR M9200 Wireless Di2, amper twee weken, geleden zorgde al voor flink wat tumult in de mountainbikewereld. De media refereerden daarbij aan het feit dat Shimano met deze update relatief laat kwam. Maar de tijd die Shimano nam levert meer op dan slechts de topgroep XTR, blijkt nu. Want niet alleen kreeg XTR een draadloze Di2-kuur, ook Deore XT volgt nu al. En verrassender nog: zelfs de Deore-groep krijgt een draadloze elektrische uitvoering!

De kern van deze nieuwe Deore XT M8200 Wireless Di2 en Deore M6200 Wireless Di2-groepen is identiek aan wat we bij de XTR M9200 Wireless Di2 zien. Oftewel volledig draadloos schakelen, met nieuwe 1×12-specifieke derailleurs met een uitneembare, oplaadbare accu, 12-speed Hyperglide+-cassettes en – wat ons betreft dé ster van de show – de compleet nieuwe draadloze schakelaar met duidelijke klikjes en dus goede feedback.

In het grotere geheel speelt vooral Deore XT M8200 Di2 opnieuw een sleutelrol. Immers, deze subtopper vormt traditioneel gezien een van Shimano’s belangrijkste groepen; breed toepasbaar in zowel het midden- als hoge segment. De stap naar draadloos schakelen brengt de groep technologisch nagenoeg op gelijke hoogte met XTR. Zo zijn er eveneens 10/51t en 9/45t-cassettes te kiezen, maar zijn er verder verschillen op het gebied van gebruikte materialen om de kosten te drukken.

De introductie van Deore M6200 Di2 daarentegen is misschien nog wel opvallender: nooit eerder bood Shimano in dit segment draadloos en elektronisch schakelen aan. Het aantal opties bij deze groep is iets beperkter en ook de gebruikte materialen zijn verder afgestemd op de aanscherping van de prijs.

Doordat XTR M9200, Deore XT M8200 én Deore M6200-generaties in de basis allemaal dezelfde techniek hebben, zijn de onderdelen – net als bij de mechanische groepen – onderling gewoon uitwisselbaar.

Shimano Deore XT M8200 Wireless Di2 – Draadloos

Einde mechanische Deore XT en Deore?

Is dit het einde van mechanisch schakelen met Deore XT en Deore? Ga maar uit van niet. Shimano rept er met geen woord over in hun persberichten. Maar als je een beetje kijkt naar hoe Shimano opereert, dan zie je dat ze door de jaren heen altijd vastgehouden aan een breed scala aan opties, passend bij verschillende rijders en prijspunten. En de introductie van een nieuwe generatie is bij Shimano vrijwel nooit automatisch het einde van de vorige generatie. Daarbij komt dat zelfs concurrent Sram met zijn Transmission-systeem deels weer aan een draad hangt. Wij gaan je niet tegenhouden om mechanische Shimano-groepen op te kopen en op voorraad te leggen voor de toekomst. Maar het ligt volledig in de lijn der verwachtingen dat Shimano naast deze nieuwe draadloze Di2-varianten voorlopig ook gewoon mechanische Deore- en Deore XT-groepen zal blijven aanbieden.

Shimano Deore XT M8200 Wireless Di2 en Deore M6200 Wireless Di2 in details

Tactiele schakelaars: Shift-Switch Rapid (Fire) ES

Blikvanger van beide Di2-groepen zijn de vernieuwde schakelaars. Beide schakelaars bieden de duidelijke, mechanische feedback die we al ondervonden bij onze test van de XTR M9200. De Shimano Deore XT M8200 Di2 Shift Switch Rapid Fire ES biedt dezelfde dubbele klik-functie om méér kransen in één keer op te kunnen schakelen, zoals de XTR-pendant. Maar waar je die bij de XTR M9200-pendant kunt vergrendelen tot maar één klik, mist de Deore XT-variant deze optie. De hendels van de Deore XT-schakelaar zijn ook voorzien van verstelbare, rubberen peddels. In plaats van een viervoudige verstelling bij de XTR Shift Switch, zijn ze bij de Deore XT Shift Switch drievoudig verstelbaar. De Deore M6200 Di2 Shift Switch Rapid ES heeft slechts één klik per hendel en stelt het zónder rubberen peddels en verstelling.

Via Shimano’s E-Tube-app pas je de knoppenfunctie gemakkelijk aan. Ook kun via de app bepalen of je voor elke versnelling een keer moet klikken, of dat je door het hele bereik schakelt, zolang je de knop ingedrukt houdt.

Bij beide nieuwe Shift Switch-modellen is er de derde knop op de behuizing om een extra functie via een ANT+ signaal aan te sturen. Beide schakelaars zijn te monteren via directe I-Spec EV-montage aan Shimano-remmen. Ook zijn ze verkrijgbaar met een eigen klem.

Shimano Deore Di2 SW-M6240

Bij de Deore Shift Switch zijn de schakelhendels volledig uit kunststof en niet verstelbaar. Beide hendels hebben maar één klik. Naast een versie met eigen klemband, is de Deore-schakelaar er ook met de I-Spec EV-montagestandaard, voor rechtstreekse montage aan Shimano-remmen.

Shimano Deore XT SW-M8250

Shimano geeft de Deore XT Di2 Shift Switch dezelfde dubbele klik per hendel als bij de XTR. De rubberen peddels aan het einde van de hendels zijn ook verstelbaar in drie richtingen (in plaats van vier bij XTR). Er zijn versies met klemband en de hier afgebeelde I-Spec EV voor rechtstreekse integratie met Shiman0-remmen.

Achterderailleurs

Waar de Shifter Switch bij de nieuwe Shimano Deore XT M8200 Di2 en Deore M6200 Di2-groepen op slechts de kleur afwijkt van de XTR-versie, zien we nagenoeg hetzelfde gebeuren bij de derailleurs. Ook die lijken sterk op de XTR-optie. Sterker; de motor en (de basis van) het parallellogram zijn allemaal hetzelfde. Dat geldt uiteraard ook voor de accu en de afneembare kunststof kap aan de onderzijde van het parallellogram waar-ie door opgesloten wordt en die eveneens fungeert als stootplaat. De verschillen zitten hem uiteindelijk in het materiaal van de kooi. Waar de XTR M9200 Di2 een carbon kooi heeft, krijgt de Deore XT M8200 Di2 een aluminium kooi. En voor de Deore M6200 Di2 kiest Shimano voor staal, om de prijs nog verder te drukken.

Ook bij deze derailleurs ontbreekt het aan een clutch/demper. De kooi heeft dankzij de toepassing van twee concentrische veren een hogere én meer constante veerspanning. Die constructie is een stuk compacter en precies dat is het uitgangspunt geweest van Shimano. De nieuwe generatie Di2-derailleurs is in rijrichting taps vormgegeven. Het idee hierbij is dat de derailleur beter langs obstakels glijdt. En bij dergelijke – vaak onzachtzinnige – aanvaringen, beweegt de derailleur ook uit de weg richting wiel. Daarna springt de derailleur vanzelf weer terug naar de positie waar jij hem had neergezet.

Qua montage wijken de derailleurs logischerwijs niet af van wat we bij XTR M9200 al hebben gezien. Je hebt dus géén specifiek frame nodig, al is een UDH wel handig met oog op de stijfheid. Meer over dit specifieke onderwerp lees je hier.

De Deore XT en Deore Di2-derailleurs zijn volledig gebaseerd op de bouwvorm zoals geïntroduceerd bij XTR M9200 Di2 met het Shadow ES-concept. Ze hebben dus een compact profiel in een wigvorm, om in rijrichting obstakels meer langs de derailleur te geleiden.
Net als bij de XTR M9200 Di2, zit de verwisselbare accu verstopt ín het parallellogram, achter een afneembare kap die ook dienst doet als stootplaat.

Twee kooilengtes bij Deore XT Di2, één versie voor Deore Di2

Shimano bied je bij Deore XT M8200 Di2 de keuze uit twee kooilengtes. Er is een SGS-versie met lange kooi voor de 10-51t-cassette en een GS-versie met middellange kooi voor de compacte 9-45t-cassette. De Deore M6200 Di2 wordt uitsluitend met SGS-kooi geleverd voor de 10-51t-cassette.

Net als bij XTR zijn beide nieuwe groepen ook beschikbaar in een specifieke e-mountainbike-uitvoering. Bij deze Deore XT Di2 M8260 en Deore Di2 M6260-derailleurs is er géén uitneembare accu, maar een vaste kabel om de derailleurs van stroom te voorzien vanaf de e-bike accu. Het schakelen gebeurt nog wel draadloos, maar bij deze specifieke opties is (semi)automatisch schakelen vanuit Shimano’s middenmotor ook mogelijk. Naast 12-speed Hyperglide+-versies biedt Shimano van beide groepen ook een 11-speed Linkglide-optie aan. Die werken met de e-bike-specifieke Linkglide-cassettes die Shimano al eventjes voert.

Shimano Deore XT M8200 Di2 derailleurs

Shimano brengt de Deore XT M8200 Di2-derailleur in vier varianten. Zo is-ie er met een middellange kooi voor de 9-45t-cassette en een lange kooi voor gebruik met de 10-51t-cassette. Daarnaast zijn er twee e-bike-specifieke varianten die zónder accu werken, maar bedraad worden gekoppeld aan de e-bike-batterij, hier rechts afgebeeld. Van die derailleur is er een 12-speed variant voor de Hyperglide+-cassettes en een 11-speed versie die exclusief samenwerkt met de e-bike-specifieke Linkglide 11-speed-cassettes.

Shimano Deore Di2 RD-M6250

Bij Deore Di2 is er een draadloze én bedrade variant. Beide komen met een lange kooi voor gebruik in combinatie met 10-51t-cassettes. De e-bike-specifieke versie is verkrijgbaar in de 11-speed en 12-speed configuratie.

 

Net als bij XTR M9200 zijn de derailleurwieltjes geheel dicht. Want in openingen die er niet zijn, kan ook geen troep of andere natuur terecht komen om de boel te blokkeren.

Cassettes

Zoals we al aanhaalden volgt de nieuwe Deore XT nauwgezet de opties van het duurdere XTR. Dat bekent dat er op Deore XT-niveau ook cassette zijn in de vorm van een 10-51t en 9-45t met dus respectievelijk 510 en 500 procent bereik. Deze cassettes hebben tien stalen kransen, voor de twee grootste is aluminium gebruikt. De 10-51t-cassette is te monteren met een standaard lockring-gereedschap. Bij de 9-45t-cassette is de 9t-krans is te klein om te kunnen werken met een reguliere cassette-moervertanding en Shimano levert daarvoor nu de TL-R021. Bij Deore M6200 Di2 grijpt Shimano terug op de 10-51t Hyperglide+-cassette van de huidige (mechanische) groep. In alle gevallen zijn dit cassettes met Shimano’s specifieke Microspline driver-passing.

Voor de nieuwe Deore XT M8200-generatie introduceert Shimano een 12-speed 9-45t-cassette.

Daarnaast is er de 12-speed 10-51t-cassette, die we in feite kennen van de vorige generatie Deore XT, maar een visuele make-over heeft gekregen.

 

Cranks

Qua cranks is er bij de Deore Di2-groep niets nieuws te melden. Net als bij de cassettes grijpt Shimano hiervoor terug op de al bestaande crankopties. Voor de Deore XT M8200 Di2-groep heeft Shimano wél nieuwe cranksets ontwikkeld. In tegenstelling tot XTR brengt Shimano die maar in één variant met een q-factor van 176 millimeter en een kettinglijn van 55 millimeter, om daarmee alles van crosscountry tot en met trail af te vangen. Uiteraard zijn het holgesmeden aluminium crankarmen met een stalen as va 24 millimeter. Ze werken met een rechtstreekse kettingbladmontage, waarbij er kettingbladen zijn van 28 tot 36 tanden. Qua crankarmlengte is er de keuze uit 160, 165, 170 en 175 millimeter.

Nieuwe remmen voor Deore XT M8200

Net als bij XTR introduceert Shimano voor Deore XT M8200 een dunnere remolie. Die moet tijdens lang afdalen een meer consistent remgedrag geven. De tweezuigerremmen zijn verder identiek aan de voorgangers, op de remolie dus na. Uitwisselbaar zijn ze dus expliciet niet. Wel geheel nieuw is de remgreep met het Ergo Flow-ontwerp en Servowave-technologie die een meer progressieve remkrachtopbouw geeft. Deze nieuwe greep is in de kern identiek aan de remgreep die Shimano bij z’n XTR-groep expliciet als trail-greep positioneert. Maar die we ook in de combinatie met tweezuigerremklauwen op onze crosscountry test-Merida tegenkwamen. Een andere greep is er binnen de vernieuwde Deore XT-groep niet.

De vierzuigerremklauw BR-M8220 voor trail- en endurogebruik heeft nu ook eveneens twee verschillende zuigerdiameters, voor een betere opbouw van de remkracht, aldus Shimano.

De Deore XT M8200-groep krijgt ook de vernieuwde remgreep die we bij XTR M9200 geïntroduceerd zagen.

Ook de vierzuigerrem met twee verschillende zuigerdiameters zien we nu bij Deore XT.

De tweezuigerrem is in feite niet veranderd ten opzichte van de vorige generatie Deore XT, behalve dan de afdichtingen die nu zijn afgestemd op de dunnere remolie die Shimano voor z’n nieuwe remmen gebruikt.

Wielen en naven alleen op Deore XT M8200-niveau

Alleen voor Deore XT M8200 Di2 introduceert Shimano nieuwe aluminium wielen (WH-M8200) in 27.5 inch en 29 inch. De velgen hebben een interne breedte van 30 millimeter, een haakprofiel en zijn tubeless-ready. Ze zijn verder gespaakt met 28 conventionele, J-bend-spaken. De vernieuwde naven met Direct Engagement vrijloop hebben een vrijloophoek van 3,5 graden en verbeterde afdichting met lagere rolweerstand. Ze rollen bovendien – net als we zagen bij XTR – nu op afgedichte industriële lagers en niet meer op de instelbare cup-en-conus hoekcontactlagers waar Shimano heel lang aan vasthield. De naven in deze wielset zijn ook los verkrijgbaar.

Shimano Deore XT rear hub achternaaf

Gewichten Shimano Deore XT M8200

  • Derailleur RD-M8250-SGS: 454 gram
  • Di2-accu: 24 gram
  • Cassette CS-M8200-12, 10-51t: 426 gram
  • Crankset FC-M8200-1, inclusief kettingblad: 587 gram
  • Ketting CN-M8100: 252 gram
  • Schakelaar SW-M8250-IR: 97 gram
  • Remset tweezuiger v/a: 287/321 gram
  • Remset vierzuiger v/a: 323/326 gram

Prijzen van Shimano Deore XT M8200 Di2 en Deore M6200 Di2

Een complete prijslijst en exacte details over de beschikbaarheid zijn door Shimano niet gegeven. Maar meestal betekent de lancering bij Shimano dat het spul ook per ommegaande op complete fietsen aangeboden wordt én dat je het bij de dealer of online al kunt bestellen. Een complete Deore XT M8200-groep voor crosscountrybikes zit op 1.839 euro. De Deore XT M8220-groep voor trailbikes is er vanaf 1.889 euro. Dat is zo’n 28 procent goedkoper dan de topgroep XTR M9200.

Bron en meer info: bike.shimano.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments