RockShox steekt de SID in het nieuw

Wie dacht dat RockShox met de RS-1 voorzichtig een trend inzette om al haar XC/Marathon voorvorken naar het upside-down concept om te schakelen, had het mis. De SID, één van de langst lopende modellen, is volledig vernieuwd, maar blijft gewoon upside-up.

Uit het persbericht:

Winning is everything

SID World Cup has one focus—winning XC performance. The chassis and internals have been specifically engineered for 100 millimeters of travel. No compromises. SID now features our highly acclaimed Charger Damper™, optimized for the hard-pedaling needs of dedicated competitors. Torque Caps provide incredibly accurate steering. SID is highly tunable. It’s lightweight. It has no excuses. Because winning is everything.

De eerste SID uit 1998 was volledig toegespitst op XC racing. Gewicht was daarbij een zwaarwegend (…) thema en de SID’s waren absolute lichtgewichten. Om stijfheid stonden ze niet bekend en bij de modellen die volgden werd dat imago nauwelijks anders. Na een vergroting van de binnenpoten van 28 naar 32 mm werd dit een stuk beter, maar dat ging gepaard met een toename van gewicht. De SID werd ook breder ingezet: Er kwamen SID’s met 120 mm veerweg voor lichte trailbikes. Dit verandert met de nieuwste generatie. Gewicht is opnieuw het speerpunt en met 100 mm veerweg (en op verzoek van fabrikanten zelfs 80 mm!) is het inzetgebied weer strak omkaderd: XC racing.

SIDMY17_04

SIDMY17_05

De vork is compleet opnieuw ontworpen met nieuwe, kortere binnenpoten en lichtere magnesium buitenpoten. Om verder gewicht te besparen zijn de dropouts aan de onderzijde deels opengewerkt. Het resultaat is dat er bijna 100 gram is gewonnen ten opzichte van het vorige model.

Het topmodel, de SID World Cup, krijgt zelfs een full carbon vorkkroon én stuurbuis mee en weegt slechts 1366 gram.

Charger demper

De belangrijkste upgrade vinden we aan de binnenzijde: Een Charger demper. De demper die zijn faam verdiende in de alom geprezen Pike. De Charger demper is volledig afgesloten, waarbij een rubberen blaas de verplaatsing van olie in het systeem opvangt. Doordat er geen lucht in de olie van het dempingscircuit komt, blijft de demperkarakteristiek veel meer consistent in alle omstandigheden. De voorvork reageert zodoende beter én fijngevoeliger bij zowel hoge als lage snelheden.

SIDMY17_Charger

SIDMY17_02

Met de externe hendel op de vorkkroon is de demper nagenoeg volledig te blokkeren. In de open positie is de compressiedemping regelbaar. Het high speed compressie circuit wordt af-fabriek ingesteld, maar het lijkt ons dat de betere sleutelaars hier zelf ook nog aan kunnen fine-tunen door de demper te openen.

Opvallend genoeg biedt RockShox de Charger demper alleen aan bij de SID World Cup en RLC; de twee topmodellen van de in totaal vier nieuwe SID voorvorken. De SID XX en RL maken gebruik van de Motion Control demper die al enige jaren meedraait.

Solo Air luchtveer en nieuwe seals

Alle modellen krijgen dezelfde Solo Air luchtveer. Een ontwerp dat ook jaren dienst doet, waarbij zowel de hoofdveer (positieve veer) en de negatieve veer op luchtdruk werken die je instelt via één Shrader ventiel. Voor de nieuwe SID is dit systeem opnieuw ontworpen voor een meer lineaire veercurve. Met Bottomless Tokens is de luchtkamer te verkleinen om deze veercurve, naar smaak, progressiever te maken.

Om het aanspreken van de vork te verbeteren zijn alle seals verder geoptimaliseerd en zijn ze beter bestand tegen lage temperaturen. Een groot aantal RockShox voorvorken werden voorheen namelijk merkbaar minder fijngevoelig wanneer het kwik daalde.

SIDMY17_01

SIDMY17_03

Vier modellen

De vernieuwde SID line-up bestaat uit vier modellen. Alle voorvorken zijn leverbaar voor 27,5” en 29” wielen, waarbij de 29” Boost versie ook ruimte biedt voor 27,5+ banden. Wat betreft inbouwbreedtes zijn er twee smaken: standaard 15×100 mm en 15×110 mm Boost. In alle gevallen zijn de dropouts voorzien van een groter contact oppervlak voor Torque Cap naven; naven waarbij het contact oppervlak van de uiteinden 31 mm in diameter meten. Gelukkig zijn deze dropouts ook backwards compatible met reguliere naaf uiteinden, al zul je wel iets meer met het voorwiel moeten ‘sturen’ om de naafas en de dropouts uit te lijnen om vlot de steekas te kunnen monteren…

RS_SIDMY17_Specs

Prijzen

SID World Cup, met remote lockout €1336
SID World Cup, met lockout op vorkkroon €1255
SID RLC, met remote lockout €998
SID RLC, met lockout op vorkkroon €922
SID XX, (alleen verkrijgbaar) met remote lockout €922
SID RL, met remote lockout €731
SID RL, met lockout op vorkkroon €655

De vernieuwde SID modellen zijn verkrijgbaar vanaf juli 2016.

Bron: www.rockshox.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , .