Scott Spark 710 Plus – Banden maken de fiets

“Man, dikke banden!” Ik merk dat ik moeite heb dat cliché te onderdrukken bij het uitpakken van de Scott Spark 710 Plus. Nog voor ik de fiets echt in elkaar kan zetten en kan afstellen, word ik geroepen. “Schat, wat wilde je nou eten? Bloemkool?” Terwijl ik nog een keer in die dikke banden knijp, reageer ik met: “Nee, doe maar spaghetti schat”. Ik denk namelijk dat ik wel wat extra koolhydraten kan gebruiken. Ze zullen vast wel wat meer van me vergen bij de eerste rit morgen. Ja, ook ik heb vooroordelen.

De sleutelsessie was iets te lang en de nachtrust dus iets te kort, maar de Spark Plus is rijklaar. Fietskleding aan, schoenen aan, helm op, rugzak vol en ik spring op de fiets. Zonder ook maar een meter gereden te hebben, moet ik weer denken aan de spaghetti van gisterenavond. Op het stuur tref ik namelijk een hoop leidingen en kabels aan. Voor remmen, shifters en twee, of eigenlijk drie remotes. Eén remote voor de dropper zadelpen en een gecombineerde voor de voorvork én de achterdemper. Als typisch Nederlandse cross country-minimalist breekt me spontaan het zweet uit. Twee leidingen en één kabel is toch tegenwoordig de norm? Moet ik dat allemaal bedienen… tijdens het fietsen? En belangrijker nog: heb ik het allemaal nodig?

Compleet en strak

We waren eerder al eens op pad met Scott’s Spark Plus. Onze eerste kennismaking met de Spark met dikke sloffen was met het topmodel, de Spark 700 Plus Tuned met een prijskaartje van een niet magere €7.799. Ten opzichte van die fiets heeft deze Spark 710 Plus in de eerste plaats een andere kleurstelling, maar met €4.799 wordt het verschil in prijs vooral bepaald door de afmontage. Waar de duurste telg onder meer SRAM’s XX1 Eagle aandrijfgroep, Avid Level Ultimate remmen en een Fox 34 Float Factory meekrijgt, doet de 710 het met een 2x11 Shimano XT groepset en remmen, en een Fox 34 voorvork uit de Performance Elite serie. Feitelijk een Fox Float Factory met dezelfde FIT4 demper, maar zonder Kashima coating op de bovenpoten. De vork heeft overigens 130 mm veerweg, terwijl de specifiek voor Scott gemaakte Fox Nude demper de achtervork 120 mm veerweg geeft. Inclusief de kleur-gecoördineerde Syncros wielset en de Fox Transfer zadelpen is de fiets ronduit compleet en strak.

Scott Spark 710 Plus - Specificaties, geometrie en prijs

Kleren maken de man

… of in dit geval: banden maken de fiets. Bij Plus bikes draait het - uiteraard - om die dikke sloffen. 2.8” Maxxis Rekon+ in dit geval. Dankzij het volume kun je ze met een lage druk rijden en dat vertaalt zich in massa’s tractie. Ik merk dat de druk erg nauw luistert en een kleine variatie al een groot verschil oplevert. Op de zanderige bodem van de routes op de Utrechtse Heuvelrug kan ik de druk in mijn geval (80 kilogram met volledige uitrusting) verlagen tot 0,6 bar. Tractie te over, maar ook rolweerstand en ik voel me als een dronken zeeleeuw die op een strandbal probeert te balanceren. Bij 1 bar voelt de fiets echter als een stuiterbal. Weinig marge dus. Uiteindelijk blijkt 0,7 tot 0,8 bar voor mij een goed compromis.

Het volume en dit soort lage drukken maakt dat de banden al enorm veel ‘vering’ hebben, maar dat is ongedempt. Het vergt me dan ook aanzienlijk méér tijd dan normaal om een fijne demper-setup te vinden. Vooral op het echt ruige spul, of hoog frequente kleine oneffenheden wordt het totale gevoel van de banden en vering gecombineerd wat vaag. Daardoor is het lastig te bepalen welke setting je aan je vering moet veranderen. Het vage gevoel is alleen weg te krijgen door het veersysteem duidelijker zijn werk te laten doen en dat kan alleen als de druk in de banden hoger is. Daarbij lever je dus in op het belangrijkste pluspunt (…) van Plus banden: tractie. De balans is dus heel delicaat en kenmerkt Plus-fullies in algemene zin - dus niet alleen de Spark 710 Plus - nogal sterk in mijn optiek.

Na heel wat keren stoppen en afstellen kom ik wel tot een bevredigend resultaat, waarbij de vering zijn werk duidelijk (genoeg) doet en de Plus banden ook hun troef kunnen uitspelen. Kleine oneffenheden worden magistraal weggefilterd en de tractie geeft een sterk gevoel van zekerheid. Het is alsof je op vrijwel elke ondergrond nauwelijks hard genoeg kunt pushen. Het is alleen niet zoals dat andere cliché: ‘rides on rails’, want daarvoor blijft het bandengevoel te vaag. Het is allemaal minder precies, het maskeert veel van het trail-gevoel en is daardoor minder ‘snappy’. Als XC fundamentalist blijkt dit nog wel de grootste gewenningspunt voor me.
 

Het resultaat is een hoog ‘lukt tóch wel’-gehalte

 

Zodra de snelheid omhoog gaat, komt de fiets beduidend meer tot leven. Dat is op zich een cliché, maar ondanks het gyroscopische effect van het overmaatse rubber is 'ie verrassend wendbaar. Door de extra massa van de banden wil het geheel ook graag blijven rollen, en ook dat is een cliché. Dankzij de grip, en het vertrouwen dat dat geeft, boeit het alleen niet meer zo zeer wélke lijn je neemt. Het resultaat is een hoog ‘lukt tóch wel’-gehalte, dat vrij snel omslaat naar ‘welke lastige lijn of obstakel kan ik nog meer proberen?!’. Uitnodigend en inspirerend... en ik merk dat ik er snel net zo vertrouwd ‘dikke lijnen’ mee rijd als met een fully met ‘normale banden’ en méér veerweg.

TwinLock

De spaghetti van gisteren komt plots weer boven wanneer ik volle bak bergop rij. Of komt het door een blik op het stuur? De TwinLock hendel is prominent aanwezig en de twee kabels die er uit weg leiden, gaan naar de Fox voorvork en de Fox Nude achterdemper. De TwinLock kent drie standen, waarmee je de compressiedemping van vork en achterdemper kunt schakelen tussen volledig open, een trail stand met méér compressie, of nagenoeg volledig geblokkeerd. In het geval van de achterdemper wordt in de trail stand de veerweg van 120 mm verkort naar 85 mm, waarbij de veercurve toeneemt en de fiets ook iets hoger in zijn veerweg rijdt door de afgenomen sag.

 

Die lastige wortelklim? Geen probleem. Een stuifduin omhoog? Trappen maar, boven kom je wel...

 

De lockout geeft de perceptie dat je iets efficiënter klimt. Een uitnodiging tot een sprint bergop is het geenszins. De banden hebben daarin het grootste aandeel. De massa die je rond moet trappen, gecombineerd met het strandbal-gevoel maant me eerder om gewoon in het zadel te blijven en gezapig naar boven te malen, zodat de spaghetti binnen blijft. Een trail-stand is in technische secties erg nuttig om méér gevoel met de ondergrond te hebben. Dat gaat ook bij deze Spark Plus op, maar dankzij die dikke banden wel een stuk minder; die filteren per definitie veel van de ondergrond. Daar staat echter tegenover dat je met de extra tractie werkelijk overal tegenop rijdt. Die lastige wortelklim? Geen probleem. Een stuifduin omhoog? Trappen maar, boven kom je wel. Collega Eric zei het al eens: “Zo lang je maar blijft sturen en trappen monster-truck je er wel overheen.”

Spark + Plus = Trailbike

De Spark 710 Plus deelt zijn frame in basis met een XC en marathon fully. Een fully waarmee Olympisch Kampioen Nino Schurter menig cross country-wedstrijd naar zijn hand wist te zetten. De toevoeging van de Plus banden maken hem echter tot een compleet ander soort fiets. Ten opzichte van een 140-150 mm full suspension met ‘normale’ banden, durf ik de uitspraak wel aan de Spark Plus evenzo een dikkere fully is die niet terugdeinst voor heftige trails. De Spark Plus doet dat echter met 130/120 mm veerweg én het grote volume van de banden. Het volume compenseert niet alle veerweg, want het vangt wel veel op, maar meer nog - en cruciaal in vergelijking met die ‘normale’ 140-150 mm fully - hij heeft veel meer tractie. Die tractie vertaalt zich naar zekerheid en dat kan je helpen méér technisch spul op te zoeken…

De keerzijde? Het is allemaal wat minder precies en op lage snelheid trapt de fiets wat log, maar dat is Plus-bike eigen. Het nodig niet uit om een cross country-snelheid aan te houden. Het monster-truck principe gaat zeker op, maar je hoort mij niet zeggen dat dat niet leuk is of alleen bestemd is voor minder skilled rijders. Met de Spark Plus heb je als bijkomend voordeel ten opzichte van de ‘reguliere’ 140-150 mm fully, dat je op de zanderige ondergronden - zoals we die hier in Nederland en België best veel hebben - ook beter uit de voeten kunt.

Tekst gaat verder onder de foto

De TwinLock is een typisch Scott-dingetje en hoewel ik het concept snap, is de toegevoegde waarde in mijn optiek op de Spark Plus niet heel groot. Dat wordt een ander verhaal wanneer je de Plus uit de fiets haalt. Monteer 29" wielen met maximaal 2,3" banden - ja, dat past - en je hebt een racey setup waarbij je de focus verlegt van tractie en monster-trucking, naar snelheid en efficiëntie waarbij de verschillende dempersettings beter tot hun recht komen.

In het geval van de Spark Plus zou het de fiets niet per definitie slechter maken wanneer de TwinLock er niet op zat en je de vork en achterdemper los zou moeten bedienen. De 2x10 aandrijving vind ik overkill; het inzetgebied van de fiets is dermate dat je met een 1x11 setup in veel gevallen voldoende spreiding kunt creëren. Bijkomend voordeel: het haalt veel van de spaghetti weg. En terwijl ik die conclusie trek, hoor ik achter me de vraag “Wat wil je eten vanavond, weer spaghetti…?” “Ja doe maar, want de enige plek waar ik spaghetti wil, is op mijn bord!”. “Uh… wat?”. “Niets, laat maar… Spaghetti, lekker!”

Tekst: Mark ten Napel
Foto's: Coen de Jongh & Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , , , .