Specialized update Enduro en introduceert nieuwe dropper

Exact een jaar nadat Specialized haar Enduro modellen van een grondige update voorzag, volgt nu weer een update. Toegegeven, iets minder grondig op het eerste gezicht, maar beslist méér dan nuances.

Aan de looks is niets veranderd. Ook niet aan de geboden wielopties. Nog altijd kun je kiezen tussen 27,5”, 27,5+ en 29” wielen. Wat dan wel? Op basis van feedback van rijders zijn de frames wat verlengd in de bovenbuis en is er naar gestreefd de zit op beide frames identiek te krijgen.

Daarnaast heb je vanaf nu de mogelijkheid de geometrie iets te beïnvloeden. Het Y-stuk dat de rocker van de achtervering verbindt met de demper is verlengd en is nu voorzien van een ‘flip chip’. Feitelijk is het een spacer die ofwel onder de boutkop van de demperbevestiging in het Y-stuk wordt gelegd, ofwel tussen de demperschacht en het Y-stuk. Op die manier kan de trapashoogte en de balhoofdshoek worden aangepast van 66° naar 65,5° bij de 29”/27,5+ modellen en van 65,5° naar 65° bij de 27,5” versie. Om ruimte te creëren voor het verlengde Y-stuk is bij de 27,5” frames het voorste montagepunt voor demper iets naar voren verschoven, waardoor de veercurve ook iets progressiever is geworden. Bij de 29” versie is enkel de rocker tussen de staande vork en zitbuis en Y-stuk aangepast.

De herziene rocker van de 29” versie en het nieuwe Y-stuk mét flip chip zijn ook los leverbaar voor Enduro modellen uit 2017.

Gewijzigde afmontage
Naast de wijzigingen in geometrie en toevoeging van de flip chip, zijn er nog een paar noemenswaardige updates voor wat betreft de afmontage:

  • S-Works 29 en 27,5 komen voortaan met Öhlins TTX Boost voorvorken
  • Pro/Elite 29 & 27.5 krijgen Öhlins STX Boost voorvorken
  • Pro modellen hebben nu carbon velgen
  • Alle Enduro modellen hebben vanaf nu standaard een 800 mm breed stuur
  • SWAT CC (tool in stuurbuis) en Command Post WU op de S-Works, Pro, en Coil modellen

 

Command Post WU

Als je naar de stand van het zadel bij op gemiddelde downhiller kijkt, is de kans groot dat de punt van het zadel omhoog wijst. De reden is dat de heupen achterwaarts kantelen wanneer de zit op de fiets lagers is, aldus Specialized. Daarnaast geeft het ook nog eens extra vrijheid omdat juist de achterkant dus omlaag gaat. Meer bewegingsvrijheid en minder risico dat je baggy achter je zadel blijft hangen.

Reden genoeg voor Specialized om dit te verwerken in een dropper zadelpen! De nieuwe Control Post WU kantelt het zadel achterover zodra de pen omlaag gaat. In de laagste stand is de kanteling maximaal 14°. Het idee komt best logisch over, alleen echt ‘last’ van het zadel in originele stand bij een gedropte zadelpen hadden we hier op de redactie collectief nog nooit.

Het voegt daarnaast wel complexiteit, ongetwijfeld wat gewicht (gewicht is echter nog niet medegedeeld) en onderhoudsgevoeligheid aan de pen toe. Daar staat vervolgens wel tegenover dat er 150 mm ‘drop’ gecreëerd wordt – gemeten aan de achterzijde van het zadel – terwijl de pen zelf slechts 115 mm zakt. Juist in frames waarbij de zitbuis in een knik loopt en men geen lange zadelpen kan monteren, lijkt dit een uitkomst!

De Command Post WU komt standaard op de S-Works, Pro en Coil modellen en zal ook los leverbaar zijn. Eén nadeel: je frame moet dan wel voorzien zijn van een zitbuis met een interne diameter van 34,9 mm. De prijs van een losse pen is nog niet bij ons bekend.

Bron: www.specialized.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , .