Canyon Grail – Nek-draaiende gravelbike zweeft off grid…

Canyon Grail

Nee… je ziet niet dubbel. Hierboven zie je de eye-catcher van de nieuwste Canyon, de Grail gravelbike. Uit het persbericht: “Gravel. All road. New road. Adventure. It’s not about the name, it’s about the opportunities it opens up.” Gevleugelde woorden waarmee ze hun eerste specifieke gravelbike introduceren. Een fiets waarmee het Duitse merk andermaal laat zien dat ze niet over één nacht ijs gaan en bereid zijn om te breken met conventies.

Canyon Grail

Hover System

Conventies… bij Canyon zijn ze daar niet zo van. Als fietsfabrikant maakte ze furore door te breken met het traditionele verkoopapparaat en rechtstreeks aan de eindgebruiker te leveren. De fietsindustrie puilt uit wat aanbod betreft en om in die markt te kunnen concurreren volstaat een leuk ander kleurtje of een catchy naam simpelweg niet meer. Met de afgelopen zomer geïntroduceerde Inflite wisten ze al een nekkendraaier neer te zetten, maar ze doen er bij de Grail nog een schepje bovenop. De Grail is namelijk ontworpen met comfort als speerpunt, en om dat doel te bereiken bleken de standaardcomponenten van externe leveranciers niet goed genoeg…

Canyon Grail

‘Tot 7x méér verticale beweging’

Het meest in het oog springende van dat concept is overduidelijk de Hover Bar stuur/stuurpen-combinatie die een uniek samenspel met het frame vormt. Het stuur is niet aan de bovenzijde via een stuurpen verbonden met de voorvork, maar via een extra dwarsbalk lager ‘in de drop’. Het idee hierbij? Méér flex boven op het stuur waar je het meeste van je tijd ‘verblijft’, aldus Canyon. Canyon claimt dat dit deel tot 7x méér verticale beweging heeft dan een gewoon stuur. De extra dwarsbalk geeft juist méér stijfheid wanneer je ‘onder in de beugel’ hangt om een sprintje te trekken…

Goed; dat laatste is meer een gevolg van het ontwerp dan een bewust criterium bij een gravelbike, volgens ons. Die dwarsbalk zit halfweg de ‘drop’ waardoor je duimen er bovenop vallen wanneer je vanuit die positie je rem/schakelgrepen wilt bedienen. We betwijfelen alleen of dat dat voor iedereen even fijn uitpakt. Het maakt ons inziens ook dat de rem-/schakelgrepen ook vrij stijf zijn ‘opgehangen’. De “prijs”? 120 gram meergewicht. En dat je natuurlijk bij elke rit moet uitleggen waar je in hemelsnaam mee op pad bent…

Canyon Grail

De geïntegreerde cockpit-setup, de bekende VCLS 2.0 flex zadelpen én dikke banden op brede velgen moeten er samen voor zorgen je over de meest ruwe paden ‘zweeft’. Het belangrijkste voordeel voor jou als gebruiker is dat al deze comfort-aspecten géén extra onderhoud betekenen. De VCLS is overigens ook verder verfijnd en biedt nóg meer flex. In de zitbuis is een extra afdichting aangebracht zodat water via de zadelpen niet het frame in kan lopen.

Specificaties Canyon Grail gravelbike

De Canyon Grail gravelbike komt in twee framevarianten; beide carbon. De CF SL heeft een framegewicht van 1040 gram, de CF SLX weegt een zeer magere 830 gram. Qua geometrie valt op dat het frame bewust vrij lang is: dat komt de stabiliteit en het comfort ten goede. Dit wordt aan de voorzijde gecompenseerd met een korte ‘effectieve’ stuurpenlengte en een breed stuur, om de zit niet te gestrekt te maken. De langere wielbasis heeft als extra bijkomstigheid dat er méér ruimte is rond de achterband en de cranks. Ze houden zodoende dus ook ruimte over voor een voorderailleur en in een tijd waarbij vrijwel elk gravel frame expliciet one-by specifiek ontworpen is, biedt Canyon dus daar ook een welkome afwisseling. In het persbericht benoemen ze zeer bewust dat ze de grote stappen die een one-by setup heeft, willen vermijden om de fiets werkelijk zo breed mogelijk inzetbaar te maken.

Zoals wel vaker bij Canyon zetten ze meteen een brede range neer, in veel framematen. Het leveringsprogramma omvat 6 versies met prijzen vanaf €2.199 tot €4.599. Er komen maar liefst 7 framematen beschikbaar, waarbij de twee kleinsten (2XS en XS) 650b in plaats van 700c wielen hebben.

Alle versies zijn afgemonteerd met velgen met minimaal 22 mm interne breedte en 40 mm brede Schwalbe G-One’s. Er is overigens ruimte om tot 42 mm brede banden te monteren. De frames zijn verder voorzien van montagepunten voor spatborden en een drager. In samenwerking met Topeak zijn er ook specifieke tassen ontwikkeld, mocht je de(ze) graveltrend je volledig van het padje hebben gebracht en je moet uit het zicht van je vrienden off-grid wilt verblijven…

Canyon Grail

De Grail modellen zijn vanaf nu beschikbaar, zoals gewoonlijk online-only, via www.canyon.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments