Met ruimte voor 50 millimeter banden, minder focus op aerodynamica, maar juist meer nokken voor dragers, introduceerde Canyon in 2021 de Grizl als de avontuurlijke tegenhanger van de meer op snelheid toegespitste gravelracer Grail. Zo’n tweedeling is niet meer uniek. Je komt het bij vrijwel elk merk inmiddels tegen, want het geeft de ruimte voor verdere optimalisatie voor de beoogde gebruikersdoelen. Nu brengt Canyon dan ook de volledig nieuwe gravelbike Grizl. En die schuift nog verder op naar het avontuurlijke spectrum.
Grizl 2025: bredere banden, meer opslagcapaciteit
Canyon heeft de nieuwe Grizl voor 2025 van de grond af herzien. Dat begint bij het carbon frame, waarbij er nu ruimte is voor banden tot 54 millimeter. Ja, 29 x 2.1 inch mountainbikebanden passen. Dus kom maar door met de ATB-referenties… Om die brede banden ruimte te geven, past Canyon een PF86 bottom bracket toe. De behuizing voor deze ingeperste trapaslagers is namelijk breder en geeft dus ruimte voor bredere banden, terwijl de frameconstructie ook nog stijf en sterk blijft. Canyon meldt daarbij overigens expliciet dat ze deze keuze niet lichtzinnig namen. De slechte naam van ingeperste trapaslagers doordat het de neiging heeft van kraken, zegt het merk te hebben ondervangen door striktere toleranties. En uitgaande van de onderhoudshistorie van de bikes waar Canyon deze constructie al toepast, durft het de uitspraak aan dat ze een betrouwbaar ontwerp hebben.
De keuze om voor meer bandvrijheid te gaan, gaat overigens wel ten koste van de optie om een voorderailleur te kunnen monteren. Alle Grizl-modellen komen dus met een 1x-opstelling, maar Canyon heeft daarbij nog wel wat keuzes, waarover hier onder nog wat meer.
Verder heeft het nieuwe Grizl-frame nu een geïntegreerd opbergvak in de onderbuis. Daarin is ruimte voor een binnenband, CO2-patroon of multitool. In lijn met het avontuurlijke karakter zijn er meer montagenokken dan ooit. Op het frame en de carbon voorvork vind je er dan talloze voor bidonhouders, tassen én bagagedragers.
De zadelpenklem is niet langer geïntegreerd, maar extern uitgevoerd voor eenvoudiger onderhoud. Het Grizl-frame maakt daarbij ook gebruik van een ronde 27,2 millimeter zadelpen en is dus ook compatibel met dropper-zadelpennen.
Canyon: “Balhoofdlagers gaan een leven lang mee”
Kabels en leidingen zijn óók geïntegreerd, waarbij deze nu via het bovenste balhoofdlager naar binnen gaan. Dat betekent dus dat kabels en leidingen niet meer in de weg zitten voor een stuurtas. Maar dit soort constructies maakt het onderhoud van de balhoofdlagers er niet gemakkelijker op. Of zeg maar gerust ronduit onhandig. Want je moet dus je hydraulische leidingen loskoppelen om een lager te vervangen. Canyon onderkent dit probleem, maar ondervangt dat door de lagers in roestvaststaal uit te voeren én drievoudig af te dichten. Canyon gaat zelfs zóver als te beweren dat de gemiddelde gebruiker de balhoofdlagers nooit hoeft te vervangen gedurende de levensduur van zijn 2025 Grizl… (!). Dat is een flink statement, en zou één van onze belangrijkste argument tégen geïntegreerde lagers wegnemen.
Geometrie: langer, luier, relaxter
Bij Canyon zijn ze niet te zuinig wat het aantal framematen betreft en de nieuwe Grizl is er dan ook in maar liefst zeven framematen van 2XS tot en met 2XL. Voor 2025 heeft Canyon de gravelbike Grizl op talloze punten aangepakt. Zo rolden bij de vorige generatie de 2XS en XS-frames op 650b/27,5 inch wielen; de 2025-versie krijgt in alle framematen 700c-wielen.
De verdere wijzigingen in de geometrie zijn allemaal toegespitst om het comfort en controle te verhogen, vooral met bepakking of op ruiger terrein. Zo is de balhoofdhoek iets vlakker geworden, wat bijdraagt aan meer stabiliteit op afdalingen en bij lage snelheid. Tegelijkertijd is de zitbuishoek iets steiler, om de trappositie efficiënter te houden bij lange ritten. De reach is iets toegenomen, terwijl de stack is meegegroeid om in alle framematen een meer ontspannen, rechtop rijpositie mogelijk te maken.
Grizl 2025 uitvoeringen
Original Graveller (OG), Escape
Canyon splitst de gravelbike Grizl voortaan bewust op in twee richtingen, afgestemd op het type gebruik. De Original Graveller (OG) is er voor wie graag na het werk nog een rondje rijdt, in het weekend een onbekend zandpad inslaat of op zondag een spontane graveltocht maakt. En dit met minimale bepakking. Deze uitvoering is uitgerust met een ‘pure gravel’ 1x-aandrijflijn uit Shimano GRX 820- of Sram XPLR-serie. Verder komt de OG met 45 millimeter Schwalbe G-One RX-banden en een conventioneel stuur met losse stuurpen.
De Grizl Escape-variant is juist bedoeld voor wie het avontuurlijke, nog niet avontuurlijk genoeg is. Denk aan meerdaagse tochten, epische routes met hike-a-bike-secties, of lange perioden van bikepacking. Voor dat soort gebruik monteert Canyon een ‘mullet’ aandrijving met mountainbikederailleur en -cassette (tot 10-52t) en robuuste Schwalbe G-One Overland-banden. Die bandenkeuze is ergens ook wel weer opvallend, want de Overland heeft duidelijk minder profiel dan de G-One RX die je op de OG tegenkomt. Ook krijgen deze Escape-varianten Canyons Full Mounty cockpit, waar over hieronder dadelijk nog meer.
Full Mounty cockpit voor Grizl Escape
Geheel nieuw is Canyons Full Mounty-cockpit voor de Escape-afmontages van de 2025-Grizl. Dit geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie is breed, licht gebogen met een combinatie van backsweep, een compacte reach van 69 millimeter, 14 graden flare, 114 millimeter drop en een afgevlakt bovendeel. Dat alles met één doel: meer comfort en controle, ook tijdens lange dagen in het zadel.
Het Full Mounty-cockpit is modulair. Onder aan het stuur zijn bevestigingspunten voor een cargo cage, terwijl je bovenop Canyons eigen aero bar-verlengers monteert. De vorm is geïnspireerd op oplossingen uit de ultracycling-scene. Daarbij breiden bikers al jaren sturen uit met opzetstukken en vervolgens nog allerlei accessoires op monteren. Zo is de voorkant van het Full Mounty-stuur uitgevoerd als een ronde buis met een diameter van 31,8 millimeter, zodat bestaande stuuraccessoires (zoals een lamp) gemakkelijk te monteren zijn.
Eclipse
Voor wie dagenlang onderweg wil zijn zonder afhankelijk te zijn van stopcontacten, introduceert Canyon het volledig geïntegreerde Eclips-systeem. Deze combinatie van een SON-naafdynamo, een interne Lupine Smartcore-accu van 3500 milliampère-uur, een USB-C-poort en slimme lichtsturing voorziet in continue stroomvoorziening voor verlichting én elektronica. De voorlamp Lupine Nano SL en achterlamp C14 zijn helder genoeg voor gebruik in het donker, ook offroad. Ze blijven ook branden als je stilstaat, dankzij de accu. Via de Canyon-app houd je de status van het systeem bij, voer je firmware-updates uit en stel je de werking van de verlichting in.
RIFT: verende voorvork uit de Canyon x DT Swiss-stal
De Grizl 2025 is optioneel verkrijgbaar als RIFT-uitvoering. RIFT staat voor ‘Rough Is Fast-Tuning’ en is gebaseerd op een de door Canyon en DT Swiss samenontwikkelde gravelvork F 132 One. Die maakte onlangs zijn debuut bij de Grail CFR RIFT. Nu vindt die voorvork dus ook zijn weg naar Canyons avontuurlijkere gravelbike Grizl.
De F 132 One biedt 40 millimeter veerweg met een DT Swiss’ Lineair SL-luchtveer met een positieve en negatieve luchtkamer. De PlainGain-demper is vervolgens qua uitgaande demping te verstellen. Bij de ingaande demping kies je simpelweg de open of gesloten stand via de specifieke PushControl-remote op het stuur. Meer details over deze specifieke gravelvoorvork lees je in ons uitgebreide artikel dat we eerder over deze voorvork schreven.
Merk overigens op dat de RIFT-optie niet specifiek is toegekend aan de OG of Escape-uitvoeringen van de Grizl. Canyon biedt de DT Swiss’ gravelvoorvork F 132 One aan op zowel één Grizl OG als Grizl Escape-model.
Canyon carbon wielen
Met de introductie van de nieuwe Grizl debuteert Canyon ook een eigen carbon gravelwielset: de GR 30 CF. Deze set heeft een interne velgbreedte van 27 millimeter en een haakloos profiel, voor tubeless-gebruik. De carbon velgen worden gespaakt met DT Swiss Aerocomp-spaken rond DT 350 Spline-naven. Dat moet een goede balans bieden tussen gewicht, duurzaamheid en onderhoudsgemak. De GR 30 CF-wielen worden geleverd op de Grizl CF 8 Di2 en CF 9 Escape RIFT. De overige uitvoeringen krijgen DT Swiss aluminium wielsets, waarbij de Grizl CF 8 Escape in het voorwiel de SON 29 S Dynamo-naaf is toegepast als onderdeel van het Eclips-systeem. Bij de Grizl CF 9 met Eclipse worden DT Swiss GRC1400 carbon velgen gebruikt.
Uitvoeringen Canyon Grizl 2025
Canyon brengt van de Grizl in 2025 acht uitvoeringen. Je hebt er al een van af 2.399 euro in de CF 6 OG-uitvoering voorzien van een mechanische Sram Apex 1×12-groep. Het merendeel van de Grizl-modellen is voorzien van Shimano-groepen. De twee topmodellen komen echter met draadloze Sram-groepen. In alle gevallen heb je telkens de keuze uit twee kleuren.
Bron en meer info: canyon.com