Canyon geeft Neuron een verjongingskuur met carbon

Vorig jaar onthulde Canyon de nieuwe Spectral. Na een lange periode van spotten van prototypes werd ook de geheel nieuwe Lux gelanceerd. Tussen die modellen zit een model dat ook al enige tijd meedraait: de Neuron (voorheen ook bekend als de Nerve). Ook die krijgt nu een grondige verjongingskuur met een portie carbon.

Met de 140 mm veerweg achteraan en een voorvork met 150 mm veerweg bedient Canyon met de Spectral het all-mountain segment. Het ‘ik doe ruig maar hoef niet per sé mee te doen aan de EWS’-segment. De 140 mm veerweg die die fiets biedt maakt hem uiterst breed inzetbaar voor lange dagen in ruig terrein. Voor de Van-der-Poelen onder ons werd het langstlopende model in het programma van Canyon afgelopen zomer ook vervangen met een geheel nieuwe frame; de Lux cross countryfully met 100 mm veerweg.

Tussen de Spectral en de Lux heeft Canyon de Nerve met 27,5″ wielen. Aanvankelijk met 120 mm veerweg, later geëvolueerd naar de Neuron met 130 mm en 29″ opties.

In dat ‘gat van 40 mm’ tussen de Lux en de Spectral zit echter een groot deel van de markt. Die werd door Canyon bediend met de Nerve, die in 2016 werd omgedoopt tot de Neuron. Deze fiets kreeg onlangs nog een update in de vorm van 10 mm méér veerweg. Maar zelfs de 130 mm veerweg en een iets flauwere stuurhoek kan niet verhullen dat ook de Neuron in de basis al bijna 5 jaar oud is. Tijd voor een grondige update!

Neuron CF – Framedetails

Hoewel de aluminium Neuron nog even ongewijzigd parallel in het programma blijft, wordt de Neuron-serie dus uitgebreid met een volledig nieuw carbon frame. Ook deze heeft 130 mm veerweg voor- en achteraan. De Neuron CF komt zo dichter bij de Spectral dan de eerste Nerve-generatie, die eerder als cross country plus beschouwd kon worden.

In hoofdlijnen vinden we overduidelijk gelijkenissen met het ontwerp van de Spectral en Lux. Zo is de demper nu ook parallel aan de bovenbuis geplaatst. De nieuwe layout van dit veerconcept moet bovendien meer gevoeligheid voor kleine oneffenheden geven. Daarnaast zijn de relatieve verdraaiingen van de scharnierpunten met deze constructie verkleind, waardoor er minder slijtage zou op moeten treden. Verder is het noemenswaardig dat Canyon bij de XS en S framematen dempers toepast met een kleiner luchtvolume. Hierdoor is de veer progressiever en volgens Canyon zodoende fijngevoeliger af te stellen voor de typisch lichtere rijders van deze framematen.

Net als bij de Spectral zit de bovenbuis relatief laag aan de zitbuis vast. Alle lagerpunten zijn voorzien van dubbele lip afdichtingen én een kunststof afdekkap. Het hoofdscharnierpunt nabij de trapas is nog van rubberen keerringen voorzien voor extra afdichting. Om de krachten van de aandrijving goed op te kunnen vangen is aan de aandrijfzijde van het frame het hoofdscharnierpunt zelfs voorzien van twee lagers naast elkaar.

Als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl heeft de Neuron een bracket pot mét schroefdraad!

Verdere framedetails die noemenswaardig zijn, zijn onder andere dat Canyon nog altijd een voorderailleur als optie aan blijft bieden. Aan de onderzijde van de onderbuis is een kunststof kabelgoot voorzien. Deze verbergt op een eenvoudige wijze de kabels én beschermt de onderbuis tegen impact van opspattende stenen of andere harde rommel die maar wat graag je lak of buitenste laag carbonvezels door wil beschadigen. Bovenop de bovenbuis vinden we Canyon’s standaard Impact Protection Unit terug, zodat de voorvork bij een crash nooit door kan draaien en zo de vorkkroon of je stuur je frame zal beschadigen. Tot slot wordt het achterwiel vastgezet met de Quixle; een steekas met een intern opgeborgen hendeltje. Die trek je er uit wanneer het nodig is, en berg je in de as op wanneer de as vast zit.

27,5” én 29”

Net als bij de aluminium versie is de Neuron CF serie niet afgestemd op één wielmaat. De XS en S framegroottes krijgen 27,5” wielen, terwijl de M, L en XL framematen met 29” wielen uitgevoerd worden. Opvallend is Canyon’s keuze voor de voorvorken bij de 27,5” modellen. Deze krijgen namelijk ‘gewoon’ 29”-voorvorken mee! Ze doen dit om de rijeigenschappen bij elke framemaat zo gelijk mogelijk te krijgen. Het snijdt ook lekker in het aantal verschillende type voorvorken dat ze moeten inkopen…

Canyon zegt hierover in hun persbericht:

When developing the Neuron CF, one of our aims was to make the bike’s character as similar as possible across all models and frame sizes–while making the bike work perfectly for riders of all sizes.

To achieve this consistency, we’ve fitted frame-size specific handlebars and stems. And bikes in sizes XS and S – with 27.5” wheels – are fitted with forks for 29” wheels.

This allowed us to avoid having big differences in handling behaviour across different sizes, which can be caused by varying frame heights and different wheel sizes.

Onze gedachten
De trail is echter nog steeds verschillend, als gevolg van het verschil in wieldiameter. Het stuurgedrag zal dus nog steeds niet identiek zijn.

Daarbij bouwden 29″ vorken natuurlijk hoger dan de 27,5″ equivalent… Eén van de hoofdredenen om kleinere wielen te kiezen bij de kleinere framematen, is om de compacte rijder ook beter op de fiets te laten passen. Met een langere voorvork staat het stuur ook hoger. Niet iets waar je per definitie blij van hoeft te worden. Aan de andere kant hoeft het even min per definitie een probleem te zijn. De keuze is, hoe dan ook, opvallend en het netto effect mogelijk wel wat marginaler dan je op basis van de claims zou denken.

Geometrie

De Nerve die wij in 2014 testte deed zijn naam eer aan. Met een balhoofdhoek van 69 graden was ‘ie op z’n zachtst gezegd ‘cross country levendig geïnspireerd’. Een later experiment waarbij we de voorvork 10 mm meer veerweg gaven, waarmee ook de balhoofdhoek wat afvlakte, was een compliment voor de gehele fiets. Die fiets in die setting is overigens nog steeds in het bezit is van de redacteur. Ook Canyon maakte de stuurhoek bij de laatste iteratie van deze fiets, de Neuron AL, flauwer. 67 graden in combinatie met een iet wat langere wielbasis is marktconform en met goede redenen. In de kern wijkt de nieuwe Neuron CF niet echt af van de Neuron AL.

6 modellen: van €2.699 tot €5.599

De nieuwe Neuron CF zal er in 6 uitvoeringen zijn. Daarvan zijn er twee dames-specifieke modellen: Geen andere geometrie, enkel een ander kleurtje en wat detailverschillen wat betreft afmontage.

Het ultieme model: de Neuron CF 9.0 Ultimate, €5.599

Het dames topmodel: de CF WMN 9.0, €3.099

Neuron:ON

Tegelijkertijd met de Neuron CF lanceren de Duitsers uit Koblenz ook de Neuron:ON. De e-versie van de Neuron. De Neuron:ON is na de Spectral:ON de tweede e-MTB van het merk. De Neuron:ON heeft een aluminium frame en het veersysteem met 130 mm veerweg is in vergelijking met de eveneens dikkere Spectral:ON meer afgestemd op comfort. De aandrijving komt uit Japan, in de vorm van een Shimano Steps E8000 motor met een 504 Wh capaciteit accu.

De Neuron:ON heeft eveneens 27,5″ wielen bij de XS en S framematen, de M, L en XL krijgen 29″ wielen. In beide gevallen zijn de banden 2,6″ breed. Het programma bestaat uit 5 modellen, waarvan 2 specifieke voor dames. Prijzen zijn er vanaf €3.299 en lopen op tot €4.299.

Bron: www.canyon.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , .