DT Swiss geeft 350-naaf DEG-vrijloop met vrijloophoek van 5 graden én kleurenopties

Vorig jaar maakten we kennis met de 240 Ratchet DEG-achternaaf met een vergrote versie van DT Swiss’ originele* vrijloopconstructie. Nu brengt DT Swiss het Ratchet DEG-principe naar z’n 350-naaf die met grotere lagers vooral mikt op duurzaamheid. In de 350-naaf heeft de vrijloop 72 tanden en dus een vrijloophoek van 5 graden. Van de nieuwe 350 DEG zijn er ook drie extra kleurenopties; telkens gelimiteerd tot 350 stuks.
DT Swiss 350 Ratchet DEG in gelimiteerde kleuren

Sinds het patent van de het originele* vrijloop-ontwerp met twee verend bekrachtigde axiaal vertande ringen is verlopen, zien we talloze naaffabrikanten met het idee aan de haal gaan. Voor DT Swiss was dat ook de reden om met alternatieve ontwerpen op de proppen te komen. Bij Ratchet EXP zit één van de vrijloopringen vast verbonden in de naafhuls. Dat geeft een verbeterde lagerconstructie en is lichter, zo is de gedachte. De keerzijde is dat het vervangen van de lagers specifiek gereedschap vraagt en dus een stuk lastiger is.

Vorig jaar kwam DT Swiss met nog een alternatief in de vorm van de 240 Rachet DEG; het originele ontwerp* met twee verende ringen, maar dan groter in diameter. Het idee hierbij is méér ingrijppunten en dus een kleinere vrijloophoek en een hogere duurzaamheid van vrijloop én lagers. Bijkomstig effect is dat hierbij de lagers wel weer met meer reguliere (pers)gereedschappen vervangen kan worden. Dit ontwerp rollen de Zwitsers nu door naar de 350-serie.

* Het originele vrijloop-principe met twee verend bekrachtigde, axiaal vertande ringen was een patent van ontwerper Hügi dat sinds 1994 door DT Swiss werd geproduceerd.

DT Swiss Ratchet vs Ratchet DEG

Bovenaan de authentieke vrijloop-constructie, onderaan de nieuwe Ratchet DEG met duidelijk grotere vrijloopringen.

DT Swiss 350 DEG

Met de 350 DEG breidt DT Swiss z’n aanbod simpelweg uit voor bikers die een achternaaf willen met een kleine vrijloophoek. Dat is namelijk hét belangrijkste uitgangspunt van het DEG-vrijloopconcept. De 350 DEG achternaaf heeft een vrijloophoek van 5 graden. 1 graad méér dan de vorig jaar geïntroduceerde 240 DEG, maar nog dus nog altijd betrekkelijk klein. Dat is niet het enige verschil. De 350-versie rolt ook op grotere lagers en is daarmee duurzamer, aldus DT Swiss. Het lager in de naafhuls zit wel wat dieper weggewerkt dan bij de 240; dus de lagerafstand in de naafhuls is iets smaller. Door een langere vulring tot de vrijlooplagers toe te passen, zagen de Zwitsers wél kans om dezelfde cassette-bodies toe te passen als bij de 240 DEG. En die zijn dus (gelukkig) uitwisselbaar.

Het voordeel van het Ratchet DEG-concept is dat er grotere lagers toegepast kunnen worden. Duurzaamheid is bij de 350 DEG dan ook het uitgangspunt volgens DT Swiss.

Met 72 tanden biedt de 350 DEG-achternaaf een vrijloophoek van 5 graden.

350 Classic DEG in gelimiteerde kleuren

Traditiegetrouw kun je de DT Swiss naven altijd in het zwart krijgen. Dat is bij de 350 Ratchet DEG niet anders. Vooralsnog zijn er alleen naven met reguliere spaakflensen voor gebogen spaakkoppen, ‘Classic’ genaamd. Maar dit keer slaat DT Swiss de frivole weg in door ook nog drie extra kleuropties aan te bieden. Zo zijn de 350 DEG-naven niet alleen in zwart verkrijgbaar, maar ook in het paars, blauw en groen. Elke van deze drie extra kleuren is gelimiteerd tot 350 sets. De prijs is echter hetzelfde als de ongelimiteerde zwarte uitvoering.

DT Swiss 350 DEG gelimiteerde kleuren

Specificaties

De DT Swiss 350 Classic DEG in het zwart is verkrijgbaar met 28 en 32 spaakgaten en boost (110, 148 millimeter) en Superboost (157 millimeter achternaaf) inbouwbreedte. Verder heb je de keuze uit een 6-bouts en centerlock remschijfmontage. Qua cassettepassing zijn er Shimano HG en Microspline en Sram XD-opties te kiezen.

De gelimiteerde versies in blauw, paars en groen zijn er alleen in boost-afmetingen, 32 spaakgaten en komen standaard met de Sram XD-cassette passing. Wil je een andere cassette monteren, dan moet je dus nog een andere cassette-driver los kopen.

De voornaaf weegt 165 gram (110 x 12 millimeter), de achternaaf is er vanaf 307 gram (148 x 12 millimeter). Ongeacht de kleur kost een voornaaf 89,90 euro en de achternaaf is er vanaf 379,90 euro.

Bron en meer info: dtswiss.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments