Endura MT500 helm – Hetzelfde, maar dan anders…

‘Heb je nooit last van gezoem om je hoofd tijdens het fietsen?’ Ik kijk mijn echtgenote vragend aan. ‘Schat, zoals je ziet sta ik in fietstenue en wil gaan fietsen. Wat bedoel je?’ Ze wijst naar mijn helm ‘…die honingraat op je kop, is die nieuw? Lijkt wel op die oranje helm van je. Nou ja, veel plezier!’.

Hoewel mijn vrouw mijn hobby niet deelt, merkt ze wel iets scherp op! De honingraat waarnaar ze refereert, betreft het Koroydmateriaal van de Endura MT500 helm die ik draag. Die heeft inderdaad sterke gelijkenis met de Robocophelm waarmee ik lange tijd fietste.

Zelfde materiaal, ander merk: Endura

Op deze helm prijkt de naam Endura. Dit Schotse merk heeft zich aangesloten bij het safety initiative van Koroyd, dat als hoofd(…)doel heeft om de kans op hoofdletsel bij een crash sterk te reduceren. Voor Endura is de Koroydstructuur iets aangepast. De diameter van de plastic pijpjes is vergroot, met betere ventilatie als doel.

Wat is Koroyd nu eigenlijk ook al weer?
Het ontwerp van de helm wordt afgestemd op zijn primaire functie: bescherming bieden bij een val door de impact te absorberen (lees: te vervormen). Piepschuim is daar een prima materiaal voor en velen gebruiken het dan ook als basismateriaal. De voorbije jaren zijn er echter allerlei verschillende nieuwe manieren bedacht om een nóg hogere graad van bescherming te geven. De kerngedachte is altijd om een groter mate van absorptie in een helm te krijgen.

Koroyd benadert de ‘méér absorptie’-gedachte door een ander materiaal én vorm toe te passen. Je wilt namelijk óók dat een helm licht is en voldoende ventileert. Meer gaten dus. Maar gaten (lucht, dus) vangen geen klappen op… Koroyd combineert deze aspecten: de ‘aan elkaar geplakte kunststof rietjes’ laten toe om een méér open structuur en toch extra absorptie in een helm te maken. De Koroyd honingraatstructuur deukt bij een crash in als een kreukelzone.

MT500: Veel Koroyd, veel slimme details

Bij de Endura MT500 is er veel Koroyd toegepast. Het is dan ook niet zo zeer een helm uit piepschuim met wat Koroyd, maar eerder andersom. Het overgrote deel van de helm dat je hoofd omsluit is gemaakt uit de honingraatstructuur. Alleen de uiterste randen van de helm, zeg maar het ‘chassis’, is uit piepschuim gemaakt.

Aan de buitenzijde ziet de helm er eerder traditioneel uit, zover je daar over kunt spreken bij een mountainbikehelm. Het is allemaal wat minder futuristisch dan bij de Smith Forefront. Dat wil echter niet zeggen dat de helm niet doordacht is.

Zo heeft de helm een goed verstelbare visor. Als die omhoog staat is er genoeg ruimte om je goggle af te zetten naar boven, ónder de visor. De band van je goggle kun je overigens goed fixeren op de helm omdat achterop de helm daarvoor een clip gemonteerd zit.

Als je een zonnebril draagt kun je deze tijdelijk opbergen, of eigenlijk insteken, in de ingebouwde zonnebrilhouder. Reuze handig.

Voor de bikers die graag hun epische trips willen filmen, zit er standaard een GoPro-mount bij. Ook krijg je een clip om een hoofdlamp te kunnen monteren. Als laatste zit er een opberg(rug)zak bij.

Een fatsoenlijke clip achterop om de band van je goggle vast te houden.

Via specifieke gaten aan de zijkant steek je gemakkelijk de pootjes van je sportbril naar binnen om hem stevig te bewaren wanneer je hem niet óp wilt hebben in die donkere passage, of om een andere biker eens goed in de ogen te kijken…

Aan de binnenzijde vallen de pootjes in gleufjes zodat ze niet te stevig tegen je hoofd prikken.

GoPro-mount, of houder voor een lamp. Om daarom.

Specificaties

  • Gewicht: 337 gram (geclaimd: 345 gram)
  • Maten:
  • Prijs: €159,99
  • Website fabrikant: www.endurasport.com

Dragen

Het retentiesysteem is dermate uitgebreid dat je echt even de tijd moet nemen om de helm goed passend te maken. Het is namelijk mogelijk het systeem in hoogte te verstellen, maar ook met 3 standen in de lengterichting. Het voordeel daarvan is dat je bij een kleiner hoofd de draaiknop niet helemaal dicht hoeft te draaien, zodat de spanning van het retentiesysteem beter afgesteld kan worden. Uiteraard neem je die tijd, want een goed afgestelde helm is een veiliger helm. Eenmaal goed afgesteld zit de helm merkbaar goed ‘vast’ op je hoofd en voelt het geheel stabiel aan. De kinband is ook goed en gemakkelijk te verstellen en het materiaal waarvan de kinband is gemaakt, voelt zacht aan.

Dat is anders dan bij de kussentjes ín de helm. Deze hebben een vrij grove en open structuur van nylon die in eerste instantie wat schuurde op mijn hoofdhuid. Niet heel comfortabel dus. Zodra de kussentjes wat vochtig werden van het zweten, verdween dit gelukkig. Bij flink zweten viel het me overigens ook op dat dit door de groeven in de kussentjes in de langsrichting erg goed werd afgevoerd. Het zijn dus beslist geen sponzen die zich volzuigen en vervolgens leegdruppelen op je voorhoofd en/of bril.

Qua ventilatie merk ik dat deze Endura het iets beter doet dan de eerder geteste Smith Forefront helm met de meer verfijnde Koroydstructuur. De meer open structuur doet dus waarvoor het bedoeld is. Het verschil is echter niet groot en als maximale ventilatie je streven is, moet je sowieso overwegen om naar een andere helm te kijken. Hoewel het Koroyd-materiaal voldoende open is om een helm niet tot een broeikas te maken, kan het vooralsnog niet tippen aan de ventilatie van helmen zónder Koroyd en met conventionele luchtgaten.

Het dragen van een zonnebril gaat ook gemakkelijk, maar let even op de dikte van de dikte/hoogte van je zonnebrilpootjes. De hogere varianten kunnen dan net óp het retentiesysteem liggen wat het gevoel en de stabiliteit van de bril kan veranderen. De op de foto’s afgebeelde Roam zonnebril van Ryders Eyewear past perfect en dat geldt ook voor de Oakley Radarlock die ik graag draag.

Conclusie

Bij het kiezen van een helm zou je eigenlijk uit moeten gaan van de beschermingsgraad van de helm. In de praktijk kiezen mensen hun helm eerder op basis van looks en pasvorm. Beide zijn uiteraard óók van belang. Qua bescherming is het lastig en eenduidig te zeggen welk soort materiaal of constructie echt beter is. Het feit dát er verschil is, geeft aan dat er mensen over nadenken en dat de helm dus verder evolueert. Dit heeft als voordeel dat het aanbod vergroot en daarmee de kans groot is dat je een helm vindt die je mooi vindt, goed past én een hoge mate van bescherming biedt. Met de Endura MT500 heb je daar nóg een goede optie bij.

Hoewel de kussentjes in eerste aanleg niet mijn favoriet zijn, bevalt de helm voor de rest goed. Het draagcomfort is groot en dat geldt ook voor de mate van verstelling. De vergrote structuur van het Koroyd-materiaal is een welkome optimalisatie ten aanzien van ventilatie. Toegegeven; het is beslist niet de best ventilerende mountainbikehelm op de markt, maar ik vond het toereikend voor het merendeel van de weersomstandigheden in ons land. Daarnaast vind ik hem goed ogen en… ik heb wel vertrouwen in het Koroyd-materiaal. De eerder genoemde Robocophelm heeft me namelijk zijn uiteindelijke doel goed bewezen toen ik onvrijwillig diepgaand bodemonderzoek ging doen…

Voor meer informatie: www.endurasport.com  en www.koroyd.com

Tekst: Mark ten Napel
Foto’s: Jeroen van den Brand & Mark ten Napel

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , .