Garmin nieuws: Edge 530 en 830

Weer helemaal op de juiste trail in het hogere segment

Eigenlijk verwachtten we ze pas op de aankomende Eurobike, maar niks van dat: Garmin introduceert nu al de edge 830 en 530, als opvolgers van de 820 en 520. Samen met de in 2017 geïntroduceerde Edge 1030 is het hogere segment zo weer helemaal bij de tijd. Wat brengt dit allemaal? Nou, zo te zien vooral veel nuttige zaken voor mountainbikers.

De nieuwe Garmin 530 en 830: beide hetzelfde formaat en schermgrootte. De 530 (links) bedien je met 7 knoppen die rondom op de behuizing zijn geplaatst. De 830 (rechts) heeft twee knoppen onderaan het scherm dat uitgevoerd is als touchscreen.

De overeenkomsten

  • Beide modellen hebben dezelfde processor die duidelijk sneller is dan die in hun voorgangers;
  • Beide modellen hebben een groter scherm: van 2,3″ met 200 x 265 pixels naar 2,6″ met 246 x 322 pixels. De scherpte is hiermee ook fractioneel verbeterd;
  • Beide modellen zijn flink gegroeid, van 73 x 49 x 21 mm naar 82 x 50 x 20 mm;
  • Beide modellen hebben een verbeterde beloofde accuduur, van 15 naar 20 uur.

De belangrijkste verschillen

  • Scherm: De 830 heeft een touchscreen (als het goed is verbeterd: de 820 ontwikkelde vaak olievlekken) en drie bedieningsknoppen. De 530 heeft géén touchscreen, maar bedienen doe je middels 7 knoppen. Hiermee is de bedieningslogica natuurlijk ook een beetje anders;
  • De 830 kan zelf rondritten maken: een functie die ik op de 1030 voor mijn wegritten erg waardeer. De 530 kan dat niet;
  • De 830 kan je naar een adres toe navigeren. In de 530 kun je géén adressen invoeren;
  • De 830 heeft een database met points-of-interest’s. De 530 heeft dat niet.

Zowel de 530 als 830 zijn geschikt voor gebruik op de weg…

… maar lijken vooral uitermate geschikt voor offroad gebruik.

Kaarten: Nieuw hoogte(lijnen)punt?

In onze 1030-review gaven we aan dat de Garmin fietskaart -die ook in de 530 en 830 zit- goed is, alleen helaas géén hoogtelijnen bevat. Voor gebruik in het gebergte is dat niet ideaal; een gemis zelfs. Bij de 530 en 830 lijkt dat te zijn opgelost. Opvallend genoeg echter niet door vanuit de Open Street Map Data -waar deze kaart op gebaseerd is- gewoon óók de hoogtelijnen mee te pakken. Nee: op het apparaat zitten namelijk óók kaarten geïnstalleerd van de bekende trailapp Trailforks. Die bevatten vooral allerlei op mountainbike gerichte points of interest. Maar nog belangrijker ze bevatten -in ieder geval op een pc-scherm- wél hoogtelijnen! Hopelijk kun je ze óók op de GPS-toestellen zelf zichtbaar maken.

Op zowel de 530 al 830 zijn kaarten geïnstalleerd van de bekende trailapp Trailforks.

Omdat de Trailforks kaarten gemaakt worden op basis van dezelfde Open Street Map data, verbaast ons die keuze in eerste instantie. Zeker omdat Garmin die kaarten in licentie koopt van Trailforks. Maar wellicht is dat juist wel perfect: in plaats van dat Garmin óók alle mountainbike-informatie in haar op weg-gebruik-gerichte fietskaart probeert te proppen, krijg je er nu een aparte, speciaal voor het biken gemaakte kaart bij!

Alle bundelvarianten van beide toestellen bevatten overigens deze beide kaarten. Bij de MTB-bundels is alles af-fabriek ontgrendeld, bij niet-MTB-bundels moet je de Trailforkskaart éénmalig en kostenloos ontgrendelen.

Nieuwe mountainbikefuncties

De 1030 heeft al een geïnstalleerde Trailforks app waarop je -als je telefoon met je 1030 verbonden is- alle 130.000 Trailforks trails kan vinden. Van daar kan je ze in je GPS downloaden, je telefoon thuislaten en lekker gaan rijden. Met de 530 en 830 zitten die trails zelfs standaard ín je GPS opgeslagen, inclusief allerlei extra informatie. Contact met de telefoon is niet meer nodig.

ForkSight: Als je weer eens met je vrienden op een splitsing staat te ruziën of je nu beter links of rechts kan gaan om op tijd thuis te komen, dan helpen de 530 en 830 je met een pop-up scherm, dat voor alle opties aangeeft wat je kan verwachten qua afstand en moeilijkheidsgraad. Voor zover we nu weten is het dus géén hulp bij ‘Gaat mijn vooraf geladen spoortje nu verder op het linker of net iets linkerder paadje?’-vragen. Ook is nog niet bekend of deze enkel werkt op paadjes die deel uitmaken van Trailforks-routes of ook op alle andere trails.

Als je je fiets bij een crash in de bosje verdwijnt, en de Edge is gekoppeld aan je telefoon, dan toont de Find my Edge functie de precieze locatie van je GPS. En zolang die nog vastzit op je fiets, vind je hiermee gelijk je fiets terug.

Trail Planning: Déze is interessant, omdat de moeilijkheidsgraad van een mountainbikeroute soms moeilijk is vast te stellen. Hiermee kun je je GPS vragen om een route van een bepaalde moeilijkheidsgraad, waarna hij je iets te rijden geeft. Of hij zelf iets berekent of enkel een Trailforks-route voorstelt, is niet bekend.

De nieuwe ClimbPro functie toont bergop hoeveel je nog moet klimmen en hoe steil (of niet) het terrein is. Dit klinkt met name interessant voor lange Alpinesque tochten waarin doseren belangrijk is.

De 530 en 830 kunnen achteraf de grit oftewel de moeilijkheid van je rit berekenen. Dit doen ze aan de hand van GPS-, hoogte- en versnellingsmetergegevens. Of dit werkelijk een nuttig bruikbare functie is, of enkel bruikbaar om als een soort van ‘trailmoeilijksheids-Strava’ je vrienden mee om de oren te slaan, laten we nu even in het midden.

En over opscheppen gesproken: zie hier de flow meter: die meet hoe goed en soepel je een trail hebt gereden. Of je begrijpt wat flow is als je dat speciaal wilt meten… laten we óók in het midden.

Nou, nog ééntje in die reeks dan: de jumpmeter. Het doet wat het zegt: het berekent de afstand en vluchttijd van je sprongen. Leuk!

En de 1030 dan?

De 1030 biedt nog steeds een significant groter scherm. Dat is een grote meerwaarde voor het navigeren op de mountainbike. De méérprijs (+€200 ten opzichte van de 830) is echter ook serieus. Heb je al een 1030 dan is er ook nieuws: een aantal van de nieuwe mountainbikefuncties van de 530 en 830 komt binnenkort door firmware-updates ook beschikbaar voor de 1030. De geïnstalleerde Trailforks-kaarten zijn daarop helaas een uitzondering: dat is een licentiekwestie. Hoe het zit met de voor-geïnstalleerde trails is niet bekend, we verwachten echter ook van niet.

Voorlopige conclusies

Met 530 en 830 lijkt Garmin goed geluisterd te hebben naar wat bikers willen: specifiek kaartenmateriaal, mountainbike-bundels, inspiratie voor leuke routes, hulp bij de inschatting van de moeilijkheid van routes, en niet te vergeten allerhande speelmateriaal. We zijn benieuwd hoe dit alles in de praktijk gaat bevallen.

Zowel de 530 als 830 hebben de bekende kwartslag-draaiverbinding aan de achterzijde en zijn dus toepasbaar op je huidige Garmin-compatibel montagesteun. Daarnaast zijn er diverse bundels te koop, bedoeld voor weg- of mountainbikegebruik. Dit is een mountainbikebundel

Prijzen

Apparaten

  • Edge 530 met een standaard steun (montagevierkantje met elastieken) en voorsteun: € 299,99
  • Edge 530 Sensorbundel met tevens een hartslagborstband, snelheidsensor en cadanssensor: €399,99
  • Edge 530 Mountainbikebundel met een mountainbikesteun in plaats van een voorsteun en tevens een Edge afstandsbediening, snelheidssensor en rubber beschermhoes: €369,99
  • Edge 830 met een standaard steun en voorsteun: € 399,99
  • Edge 830 Sensor-bundel met tevens een hartslagborstband, snelheidsensor en cadanssensor: €499,99
  • Edge 830 Mountainbike-bundel met een mountainbikesteun in plaats van een voorsteun en tevens een Edge afstandsbediening, snelheidssensor en rubber beschermhoes: €469,99

Accessoires

  • Edge mountainbikesteun: €39,99
  • Edge steun voor montage vóór het stuur: €39,99
  • Edge afstandsbediening: €49,99
  • Charge Powerpack externe accu: €129,99
  • Rubber beschermhoes, in verschillende kleuren, verkrijgbaar voor 530 en 830: €14,99

Bron en meer informatie: www.garmin.com

tekst: Lars Vogelenzang

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , .
  • Wiel Renner

    Wat een goed bericht, bedankt! Vooral de ClimbPro, goede navigatie in kleur met goede touch, Strava Live segmenten vind ik erg gaaf. De Garmin 830 is meer dan de moeite van het overwegen waard in mijn ogen. De 530 is echter wel een stukje goedkoper en kan ook al erg veel!

  • Wiel Renner

    Voor de zekerheid: ik heb nu een poosje met de Garmin Edge 530 getest en ik mis de touchscreen niet echt. Voor mij persoonlijk zijn de meerdere knopjes op de zijkanten ten opzichte van de 830 dus niet zo’n issue. Ik kan me voorstellen dat voor anderen dat wel is want een touchscreen is natuurlijk wel blitser. Ik wil echter de fietscomputer lang gaan gebruiken dus het ‘tijdelijke coole effect van touchscreen missen’ vind ik niet zo’n groot probleem.