Nieuwe Trek Top Fuel: Dát zag je wel / niet aankomen!

XC-raket wordt mini-trailbike

De Top Fuel: sinds jaar en dag Trek’s cross country racer. Hij gaat al even mee, dat er een vervanger aan zat te komen, kon daarom iedereen wel bedenken. Nu Trek het doek eraf Trekt, blijkt de fiets zelf echter tóch een verrassing: ‘mini-trailbike’ is namelijk een betere omschrijving dan ‘XC-raket’.

Geen wedstrijdlint te bekennen!

Vroeger had de grotere broer van de Top Fuel, de Fuel EX, 120 mm veerweg rondom. Met zijn huidige 130 mm veerweg en grote wielen is die echter uitgegroeid tot een zeer capabele trailbike. Daarmee werd het verschil met de Top Fuel wel erg groot. De Nieuwe Top Fuel heeft 120 mm veerweg voor en 115 mm achter. Hiermee springt die dus in het gat tussen de oude top Fuel en de nieuwe EX… En creëert ook meteen een nieuw gat in het hardcore XC-segment. Maar daarover later meer.

Naast die grotere veerweg krijgt de Top Fuel ook precies de geometrieveranderingen die je daar bij verwacht: vlakker balhoofd, grotere reach en een kleinere vork-offset. De precieze getallen zijn nog niet gepubliceerd. Misschien wat minder scherp voor XCO-races, maar wel lekker voor langere, technischere marathons, of mooie toerritten in wat ruiger terrein. En, we zeggen het vaker: fietsen als dit zijn voor de ‘gemiddelde Nederlandse fullykoper’ naar onze mening vaak de betere en ‘leukere’ keuze dan de harde 100 mm bakken waar ze vaak het eerst op af stappen.

De vering

Qua veersysteem veranderen er twee zaken. De demper zit onderaan -zoals bij alle nieuwe Trek. modellen- nu aan het frame vast, in plaats van zwezend op de liggende achtervork. Daarnaast zit het onderste draaipunt naar huidige maatstaven opvallend ver naar voren. Het is een beproefde -maar tegenwoordig wat minder vaak toegepaste- methode om de vering ongevoeliger te maken voor wippen, en tegelijkertijd te voorkomen dat er veel pedal kickback ontstaat.

Voor de rest zien we vooral veel ontwerpdetails die gelijk zijn gebleven. Zo draait het achterste scharnierpunt van de vering uiteraard nog steeds om de achteras, en zijn beide veerelementen nog steeds met één remote te blokkeren. Het laatste wat hetzelfde blijft, maar ons nog steeds verbaast, is dat Trek ook op de nieuwe Top Fuel geen achterdempers met hun eigen RE:aktiv dempingssysteem monteert. En dat terwijl we dat systeem juist ook voor dit soort fietsen zo geschikt achten. Over het hoe en waarom daarvan doet Trek in het persbericht geen uitspraken.

Dubbele remotes zien we op meer full suspensions. Vaak zijn ze spuuglelijk… en ergonomisch brandhout. RockShox’ dubbele Twistloc van is echter perfect geïntegreerd. hulde

Frames en wielen

De nieuwe Top Fuel reeks omvat één model met een aluminium frame, de rest krijgt een carbon frame. Alle carbonframes hebben ook een volledig carbon achterdriehoek, waar vroeger bij de goedkopere modellen nog wel eens aluminium werd gebruikt. Of alle uitvoeringen ook dezelfde carbon layup hebben -en daarmee een gelijk gewicht en stijfheid- is niet bekend.

Alle frames krijgen een geometrieverstelling in de bovenste wentelaar van de achtervering. Slimme plek: één boutje losdraaien,en flippen maar.

Alle frames krijgen óók Trek’s Knock Block systeem, dat de stuuruitslag beperkt bij crashes. In de praktijk horen we echter weinig enthousiaste verhalen over dit systeem, dus of je daar écht blij mee moet zijn, is de vraag.

Alle framematen krijgen vanaf nu 29″ wielen. Daarmee stapt Trek voor deze fiets af van het beleid dat de kleinste maten 27,5″ wielen hebben. Of ze het nu ineens wél voor elkaar krijgen om ook voor de kleinste rijd(st)ers met 29″ wielen een passende en uitgebalanceerde fiets te bouwen, óf dat het gewoon een kostenbesparingskwestie is, meldt het persbericht niet.

Prettig detail bij álle framematen, zéker als het eerder genoemde technischer terrein opzoekt, is dat de fiets compatibel is -en zelfs geleverd wordt mét- 29 x 2.4″ banden.

Uitvoeringen

De genoemde brede gemonteerde banden reflecteren duidelijk het gebruiksdoel van de nieuwe Top Fuel. Ook de standaard dropper, plus de wielen- en vorkkeuzes passen hierbij. Hieronder alle uitvoeringen en details, plus een aantal foto’s:

  • Top Fuel 8: Aluminium, Fox Performance Float demper, RockShox Recon RL vork, Bontrager Kovee Comp 23 wielen SRAM NX Eagle aandrijving, Shimano MT500 remmen, Bontrager Line Elite Dropper, zwart-rood of blauw-zwart : € 2.999,- , 13,3 kg
  • Top Fuel 9.7: Carbon, Fox Performance Float demper, RockShox Reba RL vork, Bontrager Kovee Comp 23 wielen, SRAM NX Eagle aandrijving, Shimano MT500 remmen, Bontrager Line Dropper, zwart-blauw (zie bovenste foto) of zilver-zwart: € 3.999,- , 12,63 kg
  • Top Fuel 9.8: Carbon, Fox Performance Float demper, Fox Performance 34 SC vork, Bontrager Kovee Elite 30 carbon wielen, SRAM GX Eagle aandrijving, Shimano SLX remmen, Bontrager Line Dropper, mat zwart of een nog onbekende kleur: € 5.499,- , 11,84 kg

Top Fuel 9.9: Carbon, Fox Factory Float demper, Fox Factory 34 SC vork, Bontrager Kovee Pro 30 carbon wielen, SRAM XX1 Eagle aandrijving, SRAM Level Ultimate remmen, Bontrager Line Elite Dropper: € 8.999,- , 11,05 kg

Top Fuel 9.9: Carbon in kleuroptie twee. Er is zelfs nog een derde kleuroptie: matzwart

Top Fuel 9.9 AXS: Carbon, RockShox Deluxe Ultimate demper, RockShox Pike Ultimate vork, Bontrager Kovee Pro 30 carbon wielen, SRAM XX1 Eagle AXS aandrijving, SRAM Level Ultimate remmen, SRAM Eagle AXS Dropper : € 9.999,- , 11,84 kg

Naast complete fietsen zijn zowel aluminium als het carbon frame los leverbaar voor € 1.999 respectievelijk € 3.299. Wil je écht loos gaan, dan kun je je Top Fuel vanaf eind juli ook in jouw droomkleuren laten spuiten binnen het Project One programma.

Mooi hoor… maar ik wil tóch die XC-raket.

Geen stress, Trek maakt het binnenkort waarschijnlijk hélemaal goed met je:

Wat je hier ziet, is een onbekend, verborgen demperdetail van een nieuwe XC-fully die Trek -uiteraard volledig geregisseerd door afdeling marketing- kortstondig aan het publiek toonde bij de Wereldbeker XC in Albstadt. Onze zuiderburen zoomden nog wat verder uit, en op hun foto’s zie je alvast duidelijk een 100 mm vork, een conventioneel hoofddraaipunt, een flex-achterdraaipunt en het ontbreken van een remote lockout van de achterdemper.

We hebben van Trek nog echt-eggie-nie informatie ontvangen over deze fiets, maar gezien bovenstaande foto zou ik zeggen: blijf gewoon nog even online, het zou ons verbazen als hij niet binnen een maand wordt gepresenteerd.

Hoe die fiets gaat heten, en welke gevolgen dat heeft voor de toekomst van de comfortabele Procaliber hardtail, is uiteraard ook nog niet bekend.

Meer informatie: www.trekbikes.com

Tekst: Lars Vogelenzang

Posted in Nieuws and tagged , , , .