Test | Schoenankers: Specialized Boomslang pedalen

Waren accessoires van een fietsmerk jaren geleden nog een ‘gimmick’ om je verkoop bij de dealer te verzachten, tegenwoordig zijn het volwaardige en goed doordachte producten. Fietsmerken nemen hun accessoires bloedserieus en komen met oplossingen waarbij de ontwerpfilosofie van het merk nog eens tot uiting kan komen. Platformpedalen krijgen steeds meer grip (…) op de mountainbikescene en dat is ook Specialized niet ontgaan. Zij ontwierpen ook een set met een, ja… aparte naam: Boomslang.

Specialized Boomslang pedalen

Specialized Boomslang: in gebruik sinds 2016

De Specialized Boomslang platformpedalen zijn al sinds 2015 op de markt. Ik gebruik de mijne sinds 2016. Het formaat van het platform is iets groter dan gemiddeld, maar zeker niet extreem. Opvallender zijn de diepe concaaf en vooral de grote hoeveelheid pinnen: maar liefst elf aan elke kant. Behalve het aantal is ook de vorm van de pinnen afwijkend: Ze zijn aan de top breder dan in het midden. Dat zou volgens Specialized voor meer grip zorgen, met als bijkomend voordeel dat de pin bij een te harde impact met een rots of boomwortel niet buigt, maar breekt op de plek van de versmalling. Omdat de voorzijde van het Boomslang-platform schuin wegloopt, raak je met de onderkant overigens minder snel rotsen en wortels. Maar mocht je desondanks tóch een pin breken, dan bevat het pedaal vier reservepinnen. Handig!

Specialized Boomslang pedalen

Constructie

Nu ik toch getallen aan het noemen ben: Het platform meet 110 mm x 108 mm en per stuk weegt de Boomslang 220 gram. Aan de binnenkant draait de Boomslang op kogellagers, maar waar aan de buitenkant bij veel platformpedalen glijlagers zijn gemonteerd, past Specialized hier lichter lopende naaldlagers toe. Slim: Die zijn aangebracht via een ‘luikje’ in het pedaal, dat gesloten gehouden wordt met een pin. Door deze constructie kan het pedaal erg dun blijven, slechts een centimeter op het platste punt. En dun, dat is fijn bij platformpedalen. Niet alleen komt het zwaartepunt hierdoor nét weer even iets lager te liggen (en kan dus ook je zadel een fractie omlaag), ook heeft een dun pedaal in tegenstelling tot dikkere exemplaren niet zo snel de neiging om te klappen.

Specialized Boomslang pedalen

Hier goed zichtbaar; de vier reserve pinnen, gemonteerd in de zijkant van het pedaal nabij de crankarm.

Vergelijk met Shimano Deore XT-pedalen

Ik heb de Specialized Boomslang pedalen één op één vergeleken met een paar Deore XT-pedalen van Shimano. Ook dat zijn prima platformpedalen, maar toch met duidelijk minder grip. Op de Boomslangs sta je echt als een huis en dat is in ruig terrein een groot voordeel. Waar Shimano dan wél beter in is, is de onderhoudsvriendelijkheid. Heb je een probleem met de naaldlagers van de Boomslang – zoals ik na twee seizoenen trappen – dan kan namelijk vanwege het speciale gereedschap dat nodig is, alléén de Specialized-dealer de lagers servicen. Of je moet natuurlijk zelf dat tooltje kopen. Dat zou ik doen. Die kost zo’n twee tientjes, maar dan kun je wel zelf de lagers schoonmaken en smeren. Aan het grote kogellager aan de binnenkant heb je niet veel werk, maar het naaldlager aan de buitenkant heeft zo nu en dan wel een likje lagervet nodig.

Zelfs als je met een hardtail snoeihard over een wortelpad dendert blijven de voeten stevig op deze pedalen staan.

Tot slot

De prijs van €164,90 is aan de hoge kant maar ik heb het er wel voor over. De grip die de Boomslang biedt is namelijk subliem en ze gaan, mits je ze een beetje liefde geeft, een eeuwigheid mee.

Tekst: Sebastiaan Kruik
Foto’s: Jarno Schurgers

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments