Rotor goes carbon: Kapic Carbon XC crankset

De lichtste crank van Rotor

Het Spaanse merk Rotor is vooral bekend van hun ovale kettingbladen en cranks, die ze (voor het grootste deel) uit aluminium in-huis produceren op hun CNC-machines. Ze hebben dan ook eerder een robuust dan een geslepen uiterlijk en door de typisch matte kleur soms zelfs ‘understated’. Daar komt nu verandering in. In hun drang om een nóg lichtere en stijvere crankset te maken, introduceert het merk nu voor het eerst strak, glimmende carbon cranks: de Kapic Carbon.

Met de verschuiving van de kettinglijn, dankzij de alom geadopteerde Boost inbouwbreedte, zag Rotor zich genoodzaakt om hun crankprogramma op de schop te gooien. Dat ging gestaag; de all-mountain- en endurorijders kregen een passend antwoord in de vorm van de modulaire R-Hawk en R-Raptor, maar voor de cross country-rijders was het even wachten op de Kapic cranks. Met 554 gram voor een complete set (armen, as en een 32t kettingblad) waren ze niet héél zwaar. Niettemin voor sommigen nog niet licht genoeg. Om ook hun wensen te beantwoorden, breekt de Spaanse firma voor het eerst in haar geschiedenis met één van hun kernproducten met haar traditionele manier van fabricage. De Kapic Carbon crankarmen worden dan ook niet in Spanje, maar in Azië vervaardigd. Het resultaat? Met 429 gram voor een set armen, een as en een 32t kettingblad, één van ’s werelds lichtste cranksets.

De voorbije weken al te zien tijdens de XC-Wereldbers in Albstadt en Nove Mesto op diverse teambikes.

De crankset werd de voorbije weken al schaamteloos geteased op sociale media en was tijdens de eerste 2 XC-Wereldbekers in vol ornaat te zien op fietsen van onder meer Primaflor-Mondraker-Rotor, Specialized en het CST Sandd Bafang team van Bart Brentjens. Nu is dan eindelijk het officiële introductiemoment.

Met 429 gram kan je Rotor’s hydraulische 1×13 groepset nog een stapje lichter maken. De combinatie van het robuuste CNC-uiterlijk van de derailleur en het gladde, strakke van de carbon crank is misschien wat wennen…

Uit het persbericht:

“Each of the elegant curves and transitions of the crank structure obey a physical intention and innumerable engineering calculations. We have analysed all the vectors of possible forces and applied a quality control and validation process in the toughest conditions to produce an elite all-mountain crankset with an incredible aesthetic result.”

Fraaie marktingtaal om uit te leggen waarom de cranks qua looks toch wel een beetje dertien-in-een-dozijn zijn. De gelijkenissen met de carbon cranks van SRAM en in iets mindere mate die van e13 zijn duidelijk. Maar goed, elke techneut weet dat bij lichtgewicht producten de vorm veel meer in dienst staat van de functie, dan andersom. Als je hetzelfde nastreeft is dus de kans dat het resultaat op elkaar lijkt, ook groot. De Kapic Carbon is op dat vlak dus niet heel onderscheidend.

Ze zijn dus wél licht en daarnaast ook erg modulair. Beide armen zijn los te halen van de as, waarbij de as er voor Boost (52 mm kettinglijn) en SuperBoost (56,5 mm kettinglijn) is met een Q-factor van respectievelijk 169,5 mm en 178,5 mm. De as meet overigens altijd 30 mm in diamater, maar lagers zijn er om de cranks te monteren in frames met een BB30, PF30, BB92, BB89 en BSA schroefdraad trapaspotten.

Met het nog meer modulair maken van de mountainbike cranksets is de INpower optie wél verdwenen. We nemen echter aan dat Rotor al wel hard aan het werk is om een modulaire as mét vermogensmeting te ontwikkelen; ook veel cross country rijders zien de meerwaarde in van het meten wat de benen kunnen.

De kettingbladen… worden nog altijd in Spanje gemaakt…

Het mag geen verrassing zijn dat er maar één kettingblad kan worden gemonteerd. Dat doe je via een directe montage op de as, zoals we dat van de aluminium Kapic en de R-Hawk en R-Raptor cranks kennen. Het aanbod aan kettingbladen is groots. Het kleinste kettingblad heeft 26 tanden en de grootste 40 tanden, in zowel gewoon rond als de befaamde Q-Ring variant. De armen zijn dus van carbon, de as- en pedaalasopnamen zijn uitgevoerd in aluminium. Qua armlengte kun je kiezen uit 165, 170 en 175 mm. De armen zijn overigens altijd glanzend zwart, maar er zijn crank boots in zwart, blauw, groen, geel, rood, paars en oranje verkrijgbaar voor afstemming naar smaak.

Rotor’s nieuwe Kapic Carbon crankset is verkrijgbaar vanaf juli en krijgt een adviesprijs van €499 voor een complete crankset inclusief de as, en een rond of ovaal kettingblad.

Olifant in de kamer: de MTB-versie van de 1×13 groepset

De Kapic Carbon wordt fraai gepresenteerd op een mountainbike, mét Rotor’s groepset dus. Dat er een shifter voor een vlak stuur in de pijplijn zat, was absoluut geen geheim.

Vandaag is in Gerona, Spanje, de Sea Otter Europe van start gegaan; een outdoor-fietsbeurs waar veel merken hun nieuwigheden tonen en beschikbaar stellen om te testen. Rotor vermeldt trots in haar persbericht dat ze daar de mountainbikegroepset wederom showcasen. Over lanceren wordt dus nog niet gesproken en blijkbaar moeten we dus nog even geduld hebben. Maar, zoals we ook al eerder zeiden, dát geeft de ruimte om nog wat verder te sparen…

Bron: www.rotorbike.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , .