Wikkit 7X: Carbon ATB van Nederlandse bodem

Of beter: van Nederlands strand!

Wikkit, het merk van de specialistische bikeshop Beach Bastards in Egmond aan Zee heeft met de 7X een nieuw model in het programma: een carbon gravelbike, maar dan volgens de inzichten van strandracers. En de term ‘gravelbike’ dekt de lading dan ook niet echt. Het is eerder een rasechte ATB: “Een fiets die super rijdt op het strand, maar veel meer kan dan dat”.

Wat hebben het strand en Noord-Brabant gemeen? Juist ja, zand. En zand doet – blijkbaar – toch wel vreemde dingen* met mensen. Of beter: fietsers. Maar dat zijn soms ook net mensen. In de jaren ’90 was Noord-Brabant hét strijdtoneel van het officieus Nederlands Kampioenschap Toertochten. En dat elk weekend. Het werd gekenmerkt door een bijzonder fenomeen: fietsen die ooit als mountainbike de showroom uitrolde, waar vervolgens de zaag in werd gezet. Niet in de bike zelf, maar in het stuur. Bar-ends, of lokaal ook wel stuurhorns genaamd, droegen bij aan het ‘racey’ gevoel. Hoe smaller de cockpit hoe beter. Geveerde voorvorken maakten plaats voor starre exemplaren. En in veel gevallen werd ook de mountainbikecassette ingewisseld voor een vlakke racefietscassette. Dit alles ‘want sneller’, zo leek de gedachte. En zo ontstond de boscrosser.

* Over carnaval en de productie van chemisch snoepgoed ga ik niet eens beginnen.

 
Ramses Bekkenk Wikkit

Strand is – blijkbaar – écht niet alleen om op te leggen (en kuilen te graven).– Foto: www.wikkit.nl

Strandracers

Min-of-meer tegelijkertijd ontstond er aan de kust, met in hoofdlijnen dezelfde aanpassingen, óók een uniek en lokaal cultuurfenomeen: de strandracer. Maar in plaats van modder opgegooid door summier benopte banden bij de Brabantse evenknie, is het bij de strandracer vooral (veel!) wind en zout dat men in de bakkus krijgt. De kern is het zelfde: onvervalst, nietsontziend, authentiek Oud-Hollandsch pedaalduwen.

Er is echter óók een groot verschil. Waar de boscrosser bijna uitgestorven is (maar dankzij het internationaal opgezette gravelbikeprogramma voor uitsterven behoed is), is strandracen nog altijd springlevend. En waar de boscrosser als fietstype inmiddels redelijk zeldzaam is, zijn strandracers specialistischer dan ooit. Rechte sturen zijn veelal ingeruild voor racebeugels met flink wat flare – zoals je dat tegenwoordig misschien kent van de gravelbike. Het duwt de kin flink richting de voorband, want méér aëro dan een vlak, smal stuur.

 
De strandrace-broer van de Wikkit 7X; de L-Nino SL

Long, low and slack, iemand? Echte strandracers zijn écht iets anders dan simpelweg een mountainbike hardtail met brede, noppenloze banden en een verzet van het type ‘harken maar’. Oók het rechte, smalle stuur wordt steeds vaker vervangen voor een beugel met flink wat flare voor meer aërodynamica.

Beach Bastards: Wikkit bikes

Bikeshop Beach Bastards heeft het strandracen als specialisme. En dat gaat ver. Ombouwen van mountainbikes zien zij als een te groot compromis, dus worden onder de merknaam ‘Wikkit’ specifieke strandfietsen ontwikkeld. Wat kenmerkt een strandracer? Op de eerste plaats een lange wielbasis, lage trapas en een flauwe stuurhoek van 68º. Op de tweede plaats worden de frames gebouwd om met smallere racefietscranks te kunnen worden opgebouwd. Het gaat immers vooral om snelheid. De frames bieden echter nog altijd flink de ruimte aan brede banden. Want brede banden op lage druk: dat is wat je wil op het strand.

Wikkit zegt dat z’n bikes alleskunners zijn. Erik Ruigewaard van Wikkit zegt daar zelf over:

“Onze fietsen weren zich ook kranig in het gehypte gravelbike segment. Daar waar conventionele gravelbikes haperen bij een wat bredere bandenkeuze kun je in een Wikkit al jaren serieuze mountainbikebanden monteren. Omdat de fietsen bij wat ruiger terrein toch tegen de limiet aan liepen en de wens van mede-ontwerper Ramses Bekkenk bleef terugkomen om een lichte allterrain-racewagen te maken, lieten we de spreuk “carbon is om mee te vissen” vallen en werd de geest van de 7X losgelaten.”

 
Wikkit 7X ATB

De nieuwste Wikkit: de 7X carbon ATB, ontwikkeld aan de kust in Nederland, geproduceerd in Tsjechië en Slowakije.

Wikkit 7X: een échte ATB

Wikkit trok aan de bel bij z’n Tsjechische framebouwer met een lijstje wensen voor de nieuwste telg. Naast aluminium heeft die framebouwer ook flink ervaring met het verlijmen van carbon. Met de expertise van een partner uit Slowakije, die de fijne kneepjes van carbon-framebouw leerde bij high-end merk Festka, werd een ontwikkeltraject gestart.

Na uitgebreid testen van verschillende prototypes is het resultaat een echte ATB, aldus Wikkit. Een All-Terrain Bike. En geen gravelbike dus. En geef ze eens ongelijk, want wat is een gravelbike nu eigenlijk? Ruigewaard licht toe:

“De Wikkit 7X is een bike die super rijdt op het strand, maar veel meer kan dan dat. Getest op het NK Gravel, op het strand, maar ook uiterst geschikt voor wedstrijden als de Drenthe 200 en de Veldslag om Norg. Zeker met een geveerde vork helemaal klaar voor het echt ruige gravelwerk. Nu wordt er gebruikt gemaakt van de Lithic Hiili 420 mm vork. Begin volgend jaar beschikt Wikkit ook over een zelf ontwikkelde voorvork. Een in Egmond aan Zee getekende en Tsjechische/Slowaakse handgemaakte carbon parel!”

Europese bike

De Wikkit 7X is dus volledig Europees. Ontwikkeld aan de kust in Nederland, geproduceerd in Slowakije en Tsjechië. De staande en liggende achtervork worden gemaakt met een mal. De buizen worden van Japans Toray carbonvezel in-huis gewikkeld. En dat geeft de producent de vrijheid om de eigenschappen van het eindproduct tot – letterlijk – ín elke vezel te bepalen. Dat betekent ook dat naast de rijeigenschappen ook de maatvoering van het frame kan worden afgestemd op de biker. Het geheel wordt als een tube-to-tube constructie tot een frame gelijmd. De buisverbindingen worden omwikkeld met carbon en afgewerkt met een extra laag epoxy om zo egale, nette overgangen te creëren.

De naam van Wikkit’s nieuwste bike is een eerbetoon aan Ramses Bekkenk als bedenker, tester en opbouwer van de 7X. De term ‘7X’ is naar verluidt namelijk het geheime recept van Coca Cola. En van dat goedje zijn behoorlijk wat liters achterovergeslagen tijdens de ontwikkeling van deze gravelbike ATB.

Geometrie

Qua geometrie zegt Wikkit dat het in de basis een strandfiets is ‘met een likkie en tikkie’. Ten opzichte van hun strandfietsen is de trapas wat omhoog gebracht – die staan namelijk extreem laag. De balhoofdbuis is kort, voor een diepe en sportieve zit. Niettemin is de inbouwhoogte van de voorvork vergroot ten opzichte van hun strandfietsen, om daarmee voorbereid te zijn op geveerde gravelvoorvorken. De vork staat nog altijd onder een – voor een gravelbike en ATB – behoorlijk flauwe 68º. De achtervork is, net als bij de strandfietsen, nog steeds vrij lang.

Framedetails

Wikkit heeft de 7X ontwikkeld voor draadloze groepsets. Er zijn dus géén nokjes voor kabels. Er zijn alleen montagepunten voorzien voor een remleiding naar de achterrem. En die leiding wordt ook buiten aan het frame bevestigd voor maximale sleutelgenot. Om diezelfde reden passen ze een bracket met BSA-schroefdraad toe. De dropouts zijn van aluminium. Wel heeft men bij de 7X de keuze gemaakt om voor de achternaaf naar een Boost-inbouwbreedte (148 mm) te gaan. Simpelweg om meer compatibel te zijn met het aanbod aan wielen. Wikkit geeft verder aan dat z’n carbon 7X nog steeds compatibel is met de ‘wide’ racefiets/gravelcrankset, ‘ondanks’ enorme bandvrijheid.

Prijs en verkrijgbaarheid

Wikkit geeft aan dat losse framesets voorlopig niet nog niet leverbaar zijn. Wikkit levert de 7X alleen als complete bike. Daarbij is enorm veel te ‘customizen’. Inclusief de geometrie, dus. Ter referentie: een Wikkit 7X met Sram Force AXS 1×12, Ritchey carbon onderdelen en een carbon wielset zal zo’n € 7.500 kosten. Het gewicht komt bij een medium frame uit op circa 7,5 kg. De exacte opbouw gebeurd altijd in overleg en naar wens.

Bron en meer info: wikkit.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Eric
Admin
Eric(@eric)
1 maand geleden

Mooi specialisme in de details, die ongetwijfeld buiten het strand ook zeer zinvol zal blijken. En een welverdiende pluim veren voor ‘lokale’ productie bij onze overburen! Wel grappig om “een flauwe stuurhoek van 68º” te lezen… waar de gemiddelde XC bak buiten Nederland al onder de 66º duikt :P