Cube 2020 highlights: ruiger, lichter en jeugdig

Hoewel veel merken nog vasthouden aan modeljaren, lopen die modeljaren niet altijd (of eigenlijk zelden) gelijk met de ‘normale’ kalender. Menig merk introduceert halverwege het lopende kalenderjaar al het programma voor volgend jaar. Zo ook Cube. Zij introduceren nu hun 2020-modellen.

We pikken er enkele highlights uit in de vorm van de nieuwe Stereo 170, de lichtgewicht C:68X hardtail en twee potente fietsen voor de jeugd.

29” enduro: Stereo 170

Bij Cube gaat het programma vaak in zijn geheel op de schop. Soms zijn het simpelweg nieuwe kleuren en afmontages, maar eens per zoveel jaar zijn er significante updates. Zo was Cube de voorbije jaren bezig al hun full suspensions te updaten rondom een nieuw ontworpen veersysteem. Vorig jaar was de Stereo 120 aan de beurt. Als laatste wapenfeit lanceert het Duitse merk nu de verwachte Stereo 170. Deze 29” endurofiets werd al ingezet door het Cube Action Team tijdens de EWS wedstrijden dit seizoen en was dus een publiek geheim. Het ontwerp wijkt niet veel af van wat we van de Cube full suspensions inmiddels gewend zijn. Het oogt strak en er is weinig poespas qua veersysteem: ‘simpelweg’ een Horst-link concept waarbij je met flip-chips en twee montageposities van de demper de veercurve kunt aanpassen voor zowel een lucht- als een spiraaldemper.

Opvallend detail is dat Cube alle Stereo 170-modellen standaard levert met een verstelbaar balhoofd. Dat wil zeggen: je kan de voorvork onder een hoek van 65° of 64,4° zetten. De zitbuishoek is hedendaags-steil met 76,5° (en die wordt 0,2° steiler wanneer je de voorvork 0,6° onderuit zet). Opvallend genoeg levert Cube de Stereo 170 slechts in 3 framematen, gebaseerd op de zitbuislengte: 18”, 20” en 22”. Die maten zijn wel wat verwarrend, want de 18” heeft namelijk een zitbuis van 420 mm, wat bijna 4 cm korter is dan 18”. Ergo: koop dus niet zomaar dezelfde maat die je altijd hebt, maar duik zelf goed in de geometrie van de fiets.

Drie modellen
De Stereo 170 is er vooralsnog alleen in aluminium; een carbon frame ontwikkelen kost nu eenmaal meer tijd én geld. Je kan er van uit gaan dat we de carbon versie volgend jaar zijn opwachting maakt. Voor 2020 bestaat het programma uit 3 modellen, waarbij de Stereo 170 TM 29 met een prijs van €3.599 de dikste is qua veerweg; achteraan 170 mm via een RockShox Super Deluxe spiraaldemper en vooraan 180 mm met de RockShox Lyrik Ultimate RC2 voorvork. Voor de rest is de fiets afgemonteerd met een Shimano XT achterderailleur, SLX shifter en opvallend genoeg nu ook e*thirteen 9-50t cassette. Het stuur, de stuurpen en de wielen én banden komen ook van e*thirteen.

Stereo 170 TM 29 – €3.599

De dikste qua prijs is de SL 29 die €4.099 kost. De Fox 36 Float FIT Grip2 Factory voorvork in deze fiets geeft je 170 mm veerweg. De SL 29 heeft óók een Shimano XT afmontage, maar heeft upgrades in de vorm van een Race Face Next R carbon crankset en en Fox X2 Factory luchtdemper achteraan.

Stereo 170 SL 29 – €4.099

De ‘instapper’ van de nieuwe Stereo 170-reeks is de Race 29 met een prijskaartje van €2.999. Ook deze fiets heeft Fox-goodies in de vorm van een 36 Float voorvork en DPX2 achterdemper. Qua aandrijving zien we een Sram GX Eagle set, remmen doe je via de Code R’s van diezelfde firma.

Stereo 170 Race 29 – €2.999

Lichtere carbon 29-er hardtails: C:68X

“15% lichter”, claimt Cube over hun nieuwste hardtail-frame. Afgelopen zomer lanceerde met merk al nieuwe carbon frames voor op de weg, waarbij men door finetuning van de lay-up van het carbon gewichtsbesparingen wist te behalen. Die technieken worden nu ook aangewend voor de Elite C:68X 29-er cross country hardtails.

Die zijn dus óók lichter dan zijn C:68 SL voorganger, maar wat het gewicht was en wat het nu dus is, wordt niet vermeld. Met een Sram XX1 Eagle AXS aandrijflijn, Newmen carbon wielen en een Fox Float Step Cast Factory voorvork weegt het topmodel – de Elite C:68X SLT – 8,6 kilogram. Dat is behoorlijk licht, maar niet super opzienbarend in vergelijk met de concurrentie. Misschien wél het gegeven dat deze fiets met die dikke afmontage €5.199 kost. Een smak geld hoe dan ook, maar bij diezelfde concurrenten ben je snel 30% méér kwijt.

Elite C:68X SLT – €5.199

Naast de SLT is er ook een SL met een Shimano XTR afmontage en een Race variant met Sram XO1 Eagle onderdelen voor respectievelijk €4.599 en €3.999.

Elite C:68X SL – €4.599

Elite C:68X Race – €3.999

Niet alleen het gewicht is veranderd; ook de geometrie is onder handen genomen. Cube, niet altijd een devote trendvolger, volgt in deze wél de trend naar lang en lui, al zijn de wijzigingen subtiel. De balhoofdhoek is van 70° naar 69° afgevlakt. Waar ze voorheen 5 maten hadden, van 15” tot en met 23” (telkens 2” verschil), is dat nu gereduceerd tot 4 maten van 16” oplopend tot 22” (2” verschil per maat). Eén op één overstappen van je ‘oude’ C:68 SL naar de C:68X is er ook hier niet bij zónder goed naar de geometrie te kijken én te passen, aangezien de nieuwe maten nu dus min-of-meer tussen de oude invallen. Verder zou de nieuwe X-generatie meer comfort bieden door onder meer de slankere staande achtervork. Om diezelfde reden houdt Cube ook vast aan de 27,2 mm zadelpen.

Stereo 120 Youth en Reaction C:62 Youth

Een kinderhand is snel gevuld… maar wanneer dat niet het geval is, kun je nog altijd de Stereo 120 Youth overwegen. Op basis van de Stereo 120 voor volwassenen heeft Cube een volwaardige full suspension ontwikkeld voor de jonge shredder. De Youth-versie heeft een aluminium frame dat verkrijgbaar is in 13,5” en 16”. Vooraan is een SR Suntour XCR 34 Air voorvork met 120 mm veerweg gemonteerd en de 120 mm veerweg achteraan wordt gecontroleerd door een SR Suntour Edge R achterdemper. De Stereo 120 Youth rolt op 27,5” wielen en komt met een mix van Sram’s NX, SX en X1 Eagle aandrijfcomponenten en kost €1.799.

Stereo 120 Youth – €1.799

Geen achtervering nodig? Met de Reaction C:62 Youth zet Cube ook een racewaardige carbon hardtail neer voor de aspirant Mathieu van der Poel’en en Anne T’s*. Voor €1.499 vind je bij andere merken niet snel een dergelijk high-end carbon racemachine. Cube monteert dit high-end frame af met een Manitou Markhor TS Air voorvork met 100 mm veerweg en Sram’s NX Eagle aandrijfcomponenten. Stoppen doet de aspirant shredder met de Magura MT4 remmen. De Reaction C:62 Youth wordt aangeboden met een 13,5” frame voorzien van 27,5” wielen én een 15” frame met 29” wielen.

Reaction C:62 Youth – €1.499

* Anne Terpstra en Anne Tauber

Bron: www.cube.eu

Posted in Nieuws and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , .