Highlights NieuwsFiets B2B Festival 2025

Voor consumenten zijn de fietsbeurzen in onze regio op één, hooguit twee vingers te tellen. Zo was er onlangs nog de Velofollies in België. En hoewel daar ook talloze winkeliers rondliepen, is het geen specifieke business-to-business-beurs. Het B2B Festival van onze vrienden van NieuwsFiets is dat wel; de naam geeft het natuurlijk ook al weg. Wij deden afgelopen maandag ook een rondje in de Brabanthallen langs de talloze stands.

Hoewel de eerste editie van het B2B Festival van NieuwsFiets in 2023 plaatsvond, is op basis van de 2025-editie al wel op te tekenen dat deze vakbeurs langzaam een vaste waarde wordt voor de Nederlandse en Belgische detailhandel. De beurs is weliswaar compact, maar juist daardoor erg doeltreffend. Zoals we eerder ook al zagen bij de (inmiddels ter ziele gegane) VeloVak, zijn stands (bewust) kleiner en is de sfeer duidelijk anders dan op een consumentenbeurs. Eén ding was wél het zelfde als op de onlangs gehouden Velofollies; positivisme. De fietsenbranche kent nog volop uitdagingen als gevolg van onder meer de pandemie, maar we pikken steeds meer positieve signalen op en de lol en passie blijft gelukkig hoog in het vaandel.

Ook wij staken onze neuzen eens binnen bij het NieuwsFiets B2B Festival 2025 in de Brabanthallen en geven je een samenvatting van wat ons zoal opviel.

Enkele highlights NieuwsFiets B2B Festival 2025

NieuwsFiets B2B Festival 2025 – Vakhandel beurs fietsindustrie Brabanthallen Den Bosch

Het B2B Festival is een expliciet voor de vakhandel en wordt gehouden in de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch. De grote hal stroomden op zondag 9 februari en maandag 10 februari flink vol en er hing een positieve sfeer. Foto: Jan Willem de Venster.

Al bij binnenkomst vielen we met de neus in de boter bij het Amerikaanse Marin. Sinds een paar jaar is het merk terug op Nederlandse bodem en de distributeur werkt gestaag aan het opbouwen van een dealernetwerk.

Marin heeft een interessante insteek en weet met de Rift Zone 1 voor 1.969 euro véél lol te bieden voor weinâg.

Als het aan Marin ligt, maken ook mountainbikers in Nederland kennis met de lol van een meer trailwaardige hardtail. Zoals deze Marin Bobcat met 120 milimeter veerweg aan de voorkant.

Uiteraard heeft het merk gravelbikes in het programma. En daarbij is de keuze reuze: carbon, aluminium of staal!

De stalen Nicasio gravelbike is er al vanaf 1.099 euro (!).

Nicasio… Sony dus?


Ook Jan Janssen weet dat gravelbiken populair is. Zo is er nu onder meer de aluminium Gravicon.

Typisch Jan Janssen: ook bij de Gravicon zijn de lasnaden weggewerkt.

Liever geen wit? Iedere andere kleur kan ook.

Bij Jan Janssen kun je (deels) à la carte je bike samenstellen. Daarbij kun je ook vertrekken met de nieuwe Sector; de carbon gravelaar van het merk uit Hoogerheide.

“Altijd de ketting strak houden…” Oók de gravelbike, al dan niet met wat hulp, zoals bij de Sector+; Janssens gravelbike mét trapondersteuning.

Maar dat valt pas op wanneer je naar de achternaaf(motor) kijkt.

Tja, als Jan het zegt…

Bij Julbo bekeken we de EVAD.2; een bril met headup-display.

En hoewel we bij de introductie ietwat skeptisch waren; een snelle test op de beursvloer maakte toch wel indruk…

Op een beurs voor de vakhandel is er uiteraard ook volop aandacht voor professioneel sleutelspul.

Maar zo’n setje in Velozine-oranje zou ik zéker niet afslaan voor in mijn garage…

Nieuwe remmen inremmen als service voor je klant; steeds meer fietsenmakers doen dat. Op de beursvloer waren een paar van die inremapparaten te zien, waaronder deze van BDBtools.


Bij Oneway kwamen we Bob tegen. Oja, met de nieuwe Phase-wielen van het Duitse Newmen.

Met een carbon velg met een binnenbreedte van 30 millimeter en…

… minimalistische naven én carbon spaken van Vonoa, weegt deze 29 inch crosscountry-wielset slecht 1.160 gram!

Ketting waxen is helemaal van nu. KMC levert een select aantal van z’n kettingen af fabriek al met wax. Smeren doen je nadien met de vloeibare KMC Go-wax. Liever harde wax? Die zit er volgens KMC aan te komen.

Bij Lapierre zagen we de nieuwe gravelbike Crosshill CF 5.0 voor het eerst in het echt.

Uiteraard met de voor Lapierre inmiddels typische aanzet van de achtervork aan de bovenbuis. En een erg diepe, blauwe lak!

Bij Conti heb je naast compleet zwarte banden de keuze uit gravelbanden met een ‘cream’ zijwand (vooraan, onscherp in beeld), of in transparant. Laatst genoemde is een pak donkerder dan veruit de meeste ‘skin wall’ / transparante opties van concurrerende bandenmerken.

Opengewerkte e-bike-motor met geïntegreerde versnellingsbak van Pinion… altijd tof om te zien!

Dat geldt ook voor naven in allerlei kleurtjes! Stealth Wheels biedt je nu de keuze uit talloze kleuren van de unieke Project321-naven met magnetische vrijlooppallen.

Hoewel we hier bij Velozine van de noppenbanden zijn en deze stalen Wanderer S608 niet veel met gravelbiken of mountainbiken te maken heeft, vinden we het een zeer appetijtelijke tweewieler!

Bij Oneway zagen verder nog een een greep uit de collectie gravelbike- en bikepacking-accessoires van Lezyne.

Nou ja, bikepacking… een accessoireriem om een reserveband, bandenlichters en een CO2-patroon mee te nemen is natuurlijk behoorlijk universeel toepasbaar.



Tijdens het B2B Festival 2025 was er ook aandacht en ruimte voor kleine ambachtslieden, zoals Mark Lemstra. Met King Bicycles biedt hij maatbouw-frames en custom spuitwerk. Maar is óók fervent verzamelaar van mountainbikes uit vervlogen tijden. Onder de naam ‘Iconic MTB‘ restaureert hij die tot in de puntjes. Zoals deze Specialized S-Works Epic Ultimate uit de vroege jaren negentig. Geschatte waarde: minimaal 10.000 euro!

De Epic Ultimate was Specializeds poging om, ongeacht de prijs de beste bike te bouwen. Voor zover ‘beste’ zich werkelijk laat kaderen, natuurlijk. Daarvoor lieten ze bij Merlin Metalworks titanium lugs maken…

… om die vervolgens met carbon buizen tot een compleet frame te verlijmen.

Mark bouwde de Epic Ultimate op met periode-correcte onderdelen met onder meer de bij dit frameset behorende geveerde Specialized FSX-voorvork.

Shimano’s eerste generatie XTR: de M900-serie.

Nukeproof-voornaaf uit aluminium én carbon.

TNT cnc-gefreesde cranks. Waarbij ontploffingsgevaar niet zo zeer een punt is, scheuren wel…

Avid Supreme-remhendels en GripShift X-ray-schakelaars; al zijn die wel wat jonger dan het S-Works Epic Ultimate-frame.

Tja… en als je de Tioga Tension Disk Drive kent, ben je oud.
Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments