BMC onthult nieuwe Fourstroke XC-fully met Autodrop-zadelpen

Racefully met de slimste dropper zadelpen ooit!

Het is niet echt een geheim dat BMC een nieuwe Fourstroke crosscountry fullsuspension heeft klaarstaan. Titouan Carod reed er bij de laatste wereldbeker in Val di Sole namelijk mee naar de overwinning. Nu lanceert BMC de nieuwe Fourstroke 2023 officieel. En het is weer onmiskenbaar een BMC: een beetje vreemd, maar wel lekker. Het veersysteem is aangepast en de topmodellen hebben een Autodrop-zadelpen. Nee, geen zadelpen die samen met een snoepjesfabrikant is ontwikkeld, maar een dropper-zadelpen die uit zichzelf dropt door op een knop te drukken!

BMC Fourstroke 01 2023

BMC deed niet eens de moeite z’n nieuwe Fourstroke te verhullen. De teamrijders van het Absolute Absalon mountainbiketeam, dat door de Zwitserse fietsfabrikant wordt gesponsord, reden de voorbije weken diverse wedstrijden op de 2023 Fourstroke zonder enige vorm van camouflage of afdekking. Je zou dus denken dat alle details wel bekend zijn. Toch niet, want er zijn toch nog nieuwe details die het vermelden beslist waard zijn.

Zo zijn er in de kern drie versies: twee met 100 mm en één met 120 mm veerweg. En die veerweg komt in de vorm van een veersysteem zónder flexstays; momenteel een unicum in de crosscountry-scene. En als party piece komt de Fourstroke 01 met een dropperpost die dropt zonder er met je zitvlak op te drukken. Goedkoop…? Nee, dat zijn BMC’s nooit en de 2023 Fourstroke-modellen zijn daarop geen uitzondering.

BMC Absolute Absalon team op Fourstroke 01 2023

Teamrijders van het Absolute Absalon team reden de voorbije wereldbeker al op de Fourstroke 01. Links Filippo Colombo in actie. Zijn collega Titouan Carod won er zelfs de finale in Val di Sole mee.

APS-veersysteem en géén flex-stays

Eén van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de vorige Fourstroke is dat de demper nu in plaats van verticaal horizontaal is geplaatst. Als je slechts een snelle blik wierp op de wedstrijdbike van Carod in Val di Sole, zou je haast denken dat BMC dezelfde kant op is gegaan als de meeste andere merken.

Tegendraadsheid is de firma BMC echter niet vreemd. Want buiten een horizontale dempermontage houden de gelijkenissen wel op. BMC is namelijk geen lid geworden van het flexstay-gilde. In plaats van het weglaten van een scharnierpunt en dat vervangen door het toelaten van vervorming ergens in de achtervork, houdt BMC voor de 2023 Fourstroke vast aan z’n APS-veersysteem. APS staat voor ‘Advanced Pivot System’. Hierbij is het achterframe als één star geheel via twee hevels verbonden met het voorframe. Tijdens het inveren beweegt de achtervork niet rond één punt, maar langs een curve. Het is daarmee een veersysteem met een virtueel draaipunt.

BMC Fourstroke 01 ONE 2023 met APS vering

Géén flexstays bij BMC’s 2023 Fourstroke fullsuspension. Het APS-veersysteem is gebaseerd op een achterframe uit één stuk dat via twee hevels verbonden is met het voorframe. Het is in feite een veersysteem met een virtueel scharnierpunt. Door met de posities van de scharnieren en de lengte van de hevels te spelen, kan BMC meer invloed uitoefenen op het veergedrag dan bij de momenteel zo populaire veersystemen met één hoofdscharnierpunt en flexstays.

“Efficiënter en daardoor sneller dan bikes met gewichtsbesparende veersystemen”

BMC claimt dat de 2023 Fourstroke met het APS-veersysteem efficiënter en daardoor sneller is dan lichtere bikes met gewichtbesparende veersystemen. Je kan dit lezen als een excuus voor een frame dat zwaarder is dan dat van de concurrentie. En bij het volledig ontbreken van gewichten in het persbericht zou je daar nog best wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar stel dát het frame van de nieuwe Fourstroke zwaarder zou zijn en dát de vering kwalitatief beter is… dan is dat een prima excuus, toch? Daarbij zijn er volop bikers die bij het zien van nieuwe xc-fullies steevast roepen “Die lijkt ook al op een…”. Waarbij je op de puntjes diverse merken kunt invullen. En ook al zijn er volop nuances tussen al die gelijkvormige bikes, het feit dat BMC het lekker op z’n eigen manier doet is dan toch juist prima?

Heel concreet geeft een veersysteem met meerdere hevels net wat meer mogelijkheden om het veergedrag te beïnvloeden. BMC geeft aan dat de Fourstroke bovenin de veerweg iets gevoeliger is gemaakt voor oneffenheden. Tegelijkertijd is er méér ondersteuning halverwege de veerweg, terwijl het systeem actiever blijft tijdens het trappen.

BMC Fourstroke 01 2023

Fourstroke 01, Fourstroke en Fourstroke LT – Drie frames, twee veerwegen: 100 en 120 mm veerweg

BMC lanceert de nieuwe Fourstroke meteen in drie smaken. De Fourstroke 01 en de Fourstroke beide 100 mm veerweg rondom hebben. Dit zijn dus de crosscountry-racers. Daarnaast brengt BMC een Fourstroke LT met 120 mm veerweg rondom. Het woord ‘downcountry’ komt niet voor in het persbericht. BMC refereert aan de 2023 Fourstroke LT als een “trail-racer met crosscountry-snelheid”.

De Fourstroke LT deelt zijn frame met de Fourstroke, maar door een andere dempermontage onder de bovenbuis heeft-ie méér veerweg. Over antisquat-waarden en veercurven zwijgt BMC in z’n persbericht volledig. Het is dus ook niet bekent in hoeverre het veersysteem in z’n gedrag afwijkt van de voorgaande versie.

De Fourstroke 01 (hier afgebeeld) en Fourstroke hebben rondom 100 mm veerweg.

BMC Fourstroke LT LTD 2023

De Fourstroke LT-modellen hebben voor- en achteraan 120 mm veerweg.

Framedetails

Overigens is een ander aspect van de horizontaal geplaatste demper dat er nu ruimte is voor twee bidons in het voorframe. Bij de vorige Fourstroke was je beperkt tot één bidon. En voor een bike die ook ingezet wordt bij marathons is dat mager. Bij deze 2023 versie kun je er twee op de onderbuis kwijt, achter elkaar. Daarvoor moet je wel bidonhouders met een zijdelingse opening gebruiken.

Het nieuwe frame is stijver. Dat komt mede doordat BMC nu een tweede verticale verbinding in de achterbrug heeft toegevoegd. Hierdoor is de 2023-Fourstroke 20% torsiestijver dan z’n voorganger, aldus BMC. Die nieuwe achtervork heeft ook 4 mm méér ruimte voor de achterband. Daardoor is er nu ruimte voor 2.4” brede banden, inmiddels de standaardmaat voor crosscountry bikes.

Je twee bidons kwijt binnen het voorframe. Die zet je achter elkaar en om ze goed te kunnen uitnemen en terugplaatsen moet je dus een bidonhouder hebben met een zijdelingse opening.

Bij het achterframe heeft BMC bij deze 2023 versie nu twee verticale verbindingen toegevoegd, waarmee deze nieuwe Fourstroke 20% torsiestijver zou zijn.

Alle kabels en leidingen lopen binnendoor, waarbij ze aan de zijkant van het balhoofd het frame worden ingevoerd. De remleiding en schakelkabel voor de achterderailleur lopen via de onderste hevel naar de achtervork. BMC claimt dat montage en onderhoud gemakkelijk uit te voeren is. Je zou ook goed bij de Autodrop-onderdelen komen, alleen treffen we geen foto aan van hoe dat precies in z’n werk gaat.

2023 BMC Fourstroke 01 LTD

De Fourstroke-frames zijn voorzien van een pressfit PF92 trapaslagerpassing, een Universal Derailleur Hanger en de mogelijkheid een compacte kettinggeleider te monteren voor extra zekerheid.

Autodrop: de énige echte dropper zadelpen

Bij de vorige Fourstroke introduceerde BMC een geïntegreerde dropper-zadelpen met 80 mm verstelweg. Het idee hierbij is dat je door het samen ontwerpen van frame én dropper een lichtere constructie kunt realiseren. Ook nu hebben de topmodellen, de Fourstroke 01-serie, zo’n geïntegreerde dropper. De verstelweg is hetzelfde, maar de bediening… die is geheel anders. Want BMC introduceert met de ‘Autodrop’ de eerste échte dropper. Want waar elke dropper tot dusver alleen op commando uit zichzelf omhoog komt (een ‘riser’ in feite dus), moet je hem nog altijd zelf naar beneden drukken. Bij BMC’s Autodrop hoeft dat dus niet. Slim!

Luchttank in onderbuis

BMC experimenteerde in 2019 al met dit systeem, maar het lijkt nu pas productierijp. ‘Autodrop’ werkt als volgt: in de onderbuis zit een luchttank, die op druk gebracht wordt via een ventiel in de zitbuis. De luchtdruk wordt vervolgens gebruikt om de zadelpen in te trekken, te laten droppen dus. Een veer zorgt er vervolgens weer voor dat-ie naar volle lengte uitschuift, als je opnieuw de hendel op je stuur bedient.

BMC meldt in z’n persbericht dat BMC-teamrijders tijdens een wedstrijd “tot wel honderd keer Autodrop activeren”. De luchttank neemt een groot deel van de onderbuis in en heeft daarmee een aanzienlijk volume. Daarmee zul je dus vaak genoeg je zadelpen kunnen droppen bij een gemiddelde crosscountrywedstrijd en waarschijnlijk zelfs marathons. Is de tank leeg, dan werkt de dropper zoals elke andere ‘ouderwets’ exemplaar en druk je hem omlaag met je achterwerk.

BMC Fourstroke 2023 met Autodrop

“Even mijn frame oppompen.” Dat ga je binnenkort met enige regelmaat van Fourstroke 01-kopers horen. De buis van de geïntegreerde dropper is identiek aan die van de vorige versie. Dat wil zeggen dat-ie ovaal is. Daardoor is-ie meteen geborgd tegen verdraaien.

Bedienen doe je gewoon vanaf het stuur met een eenvoudige hendel onder aan het stuur.

Over wat het systeem aan gewicht toevoegt zegt BMC niets. Juist vanwege frame-integratie is het goed denkbaar dat het frame inclusief geïntegreerde zadelpen én de Autodrop-hardware niet of nauwelijks meer weegt dan een regulier frame met losse dropper. Ter indicatie: bij de vorige Fourstroke was het meergewicht van de RAD (Race Application Dropper) slechts 100 gram, terwijl een losse dropper al snel het drievoudige weegt. Maar zelfs al zou het totale systeem inclusief tank, slangen en ventiel 100 gram méér wegen dan een reguliere dropper… de winst zit hem er natuurlijk in dat je sneller én daarmee vaker je zadel omlaag kunt zetten. En wanneer je om het hardst bezig bent de wereldtop achter je te houden, kunnen dit soort ogenschijnlijk kleine verschillen cruciaal zijn.

Geometrie

De voorgaande Fourstroke was qua geometrie al een redelijk progressief beestje. En waar anderen inmiddels de stapgrootte bij veranderingen in geometrie wat verkleinen, lijkt daar bij de Zwitserse firma nog geen sprake van te zijn. De stuurhoek en zithoek zijn beide een volle graad veranderd. Concreet betekent dat dat de stuurhoek een behoorlijk flauwe 66,5º meet en de zithoek met 76,7º nóg rechter staat. Dit bij zowel de Fourstroke 01 en Fourstroke met 100 mm veerweg als bij de Fourstroke LT met 120 mm veerweg. De reach is bij elke framemaat tussen de 12 en 15 mm vergroot. Opvallend is dat de bovenbuis niet mee verplaatst met het groter worden van het frame. De reden daarvoor moet je zoeken bij de plaatsing van de demper in combinatie met de hevels en de achtervork.

Verder is het opvallend dat BMC de trapas van de 2023 Fourstroke 9 mm lager heeft gezet ten opzichte van de vorige versie. Samen met de grotere wielbasis én de luiere stuurhoek zal de nieuwe Fourstroke op snelheid en in afdalingen dus nog een stuk stabieler zijn. Tot slot is het vermeldenswaardig dat BMC op de kleinste framematen cranks monteert met 165 mm.

2023 BMC Fourstroke 01, Fourstroke en Fourstroke LT geometrie

BMC Fourstroke-serie voor 2023: 10 modellen

Fourstroke 01

Dat crosscountry nog altijd erg belangrijk is voor BMC blijkt wel uit het gegeven dat ze voor modeljaar 2023 10 modellen beschikbaar hebben van de Fourstroke. Het programma wordt opgedeeld in drieën, met bovenaan de Fourstroke 01-serie. Er zijn 3 modellen van de 01-serie beschikbaar en die hebben allemaal – en als enige in het hele Fourstroke-programma – de Autodrop-zadelpen. De Fourstroke 01 TWO is met een prijs van € 8.999 de ‘instapper’ van de Fourstroke 01-serie met Autodrop-zadelpen. Daarboven staat de Fourstroke 01 ONE die € 10.999 kost. Maar het topmodel is dat nog niet; dat is namelijk de Fourstoke 01 LTD, waarvoor BMC graag € 12.999 voor krijgt. Een los Fourstroke 01 frameset inclusief Autodrop-zadelpen, stuurpen én een Fox Float 32 StepCast voorvork is er voor € 5.499.

Dikke kas dat de Fourstroke 01 LTD (limited) ook werkelijk gelimiteerd blijft in het wild, dankzij zijn prijs van € 12.999.

De 2023 Fourstroke 01 One (links) koop je voor € 10.999. Voor € 8.999 heb je de Fourstroke 01 Two, waarbij je wel van het uitgesproken geel moet houden…

Fourstroke

BMC Fourstroke One 2023

Eveneens 100 mm veerweg rondom, maar zónder Autodrop-dropper. In plaats daarvan vind je op alle Fourstroke-modellen een reguliere dropper zadelpen. De Fourstroke-serie wordt aangevoerd door de Fourstroke One met een prijs van € 7.499.

BMC Fourstroke Four 2023

Je hebt een Fourstroke in de vorm van de Fourstroke FOUR vanaf € 4.299.

Fourstroke LTD

Wil je meer veerweg, dan kies je voor de 2023 Fourstroke LTD die BMC in drie versies aanbiedt. Dat begint met de Fourstroke LT TWO voor € 4.499, gevolgd door de Fourstroke LT ONE voor € 5.899. En als je die twee keer kunt kopen, kun je er ook voor kiezen om één Fourstroke LT LTD te kiezen; die kost namelijk € 11.999.

120 mm veerweg rondom en alles Sram AXS: de Fourstroke LT LTD heeft het voor je als je er € 11.999 voor neer wilt leggen bij de BMC-dealer.

Leverbaarheid

De fietsindustrie is nog altijd niet verlost van de leverproblematiek. De 2023 BMC Fourstroke-modellen komen daarom gespreid de markt op. De eerste modellen, de Fourstroke 01 TWO en de Fourstrone ONE, zullen in oktober 2022 leverbaar zijn. Begin 2023 (januari-april) volgen de losse Fourstroke 01 frameset, de Fourstroke LT ONE en de Fourstroke Two. Pas in de zomer van 2023 volgen de overige modellen.

Bron en meer info: www.bmc-switzerland.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments