Cane Creek Invert: ’s werelds eerste op-z’n-kop-voorvork voor gravelbikes

Om de zoveel tijd popt er ergens weer eentje op: een nieuwe upside-down-voorvork. Deze keer is het Cane Creek dat de stoute schoenen heeft aangetrokken. Met de Invert zeggen ze ’s werelds eerste onderstebovenvoorvork voor gravelbikes gemaakt te hebben. Deze voorvork komt met 30 of met 40 millimeter veerweg en weegt in de lichtste uitvoering nog geen kilo.
Cane Creek Invert

Nieuw: de Invert, een upside-down gravelbikevoorvork van Cane Creek met 30 of 40 millimeter veerweg.

Cane Creek Invert: Upside-down voorvork

Om de zoveel tijd wordt er de zoveelste poging gewaagd om een upside-down– oftewel onderstebovenvoorvork in de markt te zetten. Pogingen die vaker niet dan wel slagen. Want wie herinnert zich de RS1 van Rockshox nog? Niet lang na z’n introductie in 2014 stierf deze carbon upside-down-mountainbikevoorvork een stille dood. Terwijl het USD-concept (UpSide Down) toch heus voordelen heeft. Zo zijn de dichtingen van de vork dankzij deze bouwwijze altijd goed gesmeerd. De olie blijft er immers bovenop liggen, waardoor – in theorie – de vork soepeler aanspreekt. Daarnaast is de onafgeveerde massa lager, waardoor – ook weer in theorie – de veer en demper hun werk beter kunnen doen. Maar waarom is dan niet iédere vork een USD-vork? Dat heeft te maken met het gegeven dat het lastig is een lichte onderstebovenvork te maken die toch voldoende torsiestijf is; de vorkpoten zijn immers niet met een brug met elkaar verbonden.

Blijkbaar heeft dat laatste Cane Creek er niet van weerhouden hun interpretatie van het upside-down-principe voor gravelbikes in de markt te zetten: de Invert. De stuurbuis en de kroon zijn van van carbon, maar de bovenpoten van aluminium. Maar het geheel is dusdanig samengebracht en afgewerkt dat je niet ziet waar het carbon eindigt en het aluminium begint.  Ook de 30 millimeter onderpoten zijn van aluminium.

Cane Creek Invert

Cane Creek Invert

Cane Creek Invert

Invert SL en Invert CS: alleen luchtdruk instelbaar

Er zijn twee uitvoeringen: de Invert SL die over 30 millimeter veerweg beschikt en 990 gram weegt en de iets langere Invert CS, die maximaal 40 millimeter kan vrijgeven en op de weegschaal 1.113 gram doet. Deze laatste uitvoering is bovendien als enige voorzien van een knop – die werkt zoals de drukknop van een balpointpen – waarmee je de vering stugger kunt maken. Op deze climb switch en de luchtdruk na valt er verder niks in te stellen. En saillant detail: er is géén demper. Na uitgebreid testen claimt Cane Creek namelijk dat er bij de beperkte veerweg die voor gravelbikes voldoende is, geen dempingssysteem nodig is. Een bijzondere keuze!

Niettemin is er wél een compact hydraulisch systeem in de linker poot ingebouwd, om de climb switch te faciliteren. Door deze te bedienen sluit je – simpel gesteld – een klep en omdat olie niet samendrukbaar is, is de voorvork daarmee dus stug.

Cane Creek Invert

Boven op de vorkkroon vind je de ‘climb switch’, waarmee je de Invert CS nagenoeg volledig blokkeert.

Specificaties

De Cane Creek Invert heeft een standaard 12 bij 100 millimeter steekas, biedt plaats aan banden tot 50 millimeter en beschikt over flatmount-montagepunten voor een 160 millimeter remschijf (180 millimeter met adapter). De SL heeft een adviesverkoopprijs van 1.299 euro, de CS komt op 1.399 euro. De eerste vorken worden volgens distributeur Cosmic Sports eind juni/begin juli in Europa verwacht. En wij zijn toch wel erg benieuwd hoe-ie rijdt. Wordt vervolgd…

Meer info op canecreek.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments