Cannondale Moterra Neo 2022: langer, luier en meer bereik

Nu ook een long travel model met mullet-setup

Met twee geheel nieuw frames zet Cannondale drie nieuwe Moterra Neo e-mountainbikes neer. De vernieuwde Moterra Neo is er in carbon en aluminium met voor- en achteraan 150 mm veerweg. Daarnaast is er de nieuwe Moterra Neo Carbon LT met 165 mm veerweg achter en 170 mm veerweg vooraan. Alle modellen hebben bovendien vanaf nu Bosch’ Performance CX 250 W motor en de grote PowerTube 750 Wh batterij. Verder is de wielbasis verlengd en de stuurhoek afgevlakt.

Cannondale Moterra Neo 2022

Vrijwel geen enkele aanbieder van e-mountainbikes laat de trend naar grotere batterijen aan zich voorbij gaan. Logisch ook want een grotere batterij ‘in het vooronder’ betekent méér rijtijd. Maar van simpelweg de ene batterij uitwisselen voor de anderen is er echter niet bij. Hoewel er volop gewerkt wordt aan batterijen die energie-dichter zijn, betekent een grotere capaciteit nog steeds een fysiek groter exemplaar. En dus volgt ook Cannondale nu met volledig nieuwe frames voor zijn Moterra Neo-platform.

Cannondale grijpt meteen de kans aan om over de hele breedte dezelfde motoren en batterijen toe te passen. In tegenstelling tot de vorige aluminium Moterra Neo-modellen, hebben de 2022-modellen nu – net als de carbon-versies – Bosch CX-motoren met 85 Nm. En dat wordt dus nu gecombineerd met de grote PowerTube-batterij van Bosch met een capaciteit van 750 Wh.

29 en 27.5 inch wielen

De 2022-Mottera Neo-serie omvat nu zes modellen. Zo zijn er twee Moterra Neo Carbon-modellen met een carbon voorframe en aluminium achterburg. Daarnaast zijn er twee Moterra Neo-modellen met een volledig aluminium frame. Deze vier modellen hebben rondom 150 mm veerweg. Daarnaast zet Cannondale nu twee Moterra Neo Carbon LT modellen. Deze hebben eveneens een carbon voorframe en aluminium achterbrug. De ‘LT’ staat voor ‘Long Travel’, waarbij er vooraan voorvorken met 170 mm veerweg zijn gemonteerd en achteraan 165 mm veerweg beschikbaar is via een schroefveer-achterdemper. Cannondale geeft alle Mottera Neo Carbon LT-modellen vooraan een 29” wiel en achteraan een 27.5” wiel; een mullet-setup dus. Bij de ‘reguliere’ Moterra Neo-modellen hebben de framematen medium, large en extra large ‘rondom’ 29” wielen, terwijl de small achteraan een 27.5” heeft.

Cannondale Moterra Carbon LT Neo 2022

De dikke Moterra Carbon LT Neo-modellen hebben bij alle framematen een ‘mullet-setup’, oftewel: vooraan een 29″ wiel, achteraan een 27.5″. Het grote voorwiel geeft vooral stabiliteit en gemak van het rijden over obstakels. De kortere achterbrug voor het kleinere achterwiel moet vooral meer wendbaarheid geven. Iets dat we op veel e-mountainbikes in deze categorie zien.

Alle 2022-Moterra Neo-modellen hebben nu dezelfde 85 Nm sterke Bosch Performance Line CX-motor.

Proportional Response-veersysteem

Bij het veersysteem op de 2022-Mottera Neo-modellen met een carbon frame valt het op dat Cannondale nu de demper aan de bovenbuis heeft opgehangen. Bij de aluminium-Mottera Neo is-ie nog steeds verbonden met de onderbuis. In hoofdlijnen bestaat het systeem nog altijd uit een vierpuntsveersysteem. De hevel rondom de zitbuis is echter naar voren verplaatst. Als gevolg is de yoke (het verlengstuk van de demper tot aan de hevel) verkort. Cannondale meldt hier niets expliciets over in zijn persbericht, maar het is gekend dat dergelijke verlengstukken door hun hefboomwerking een negatieve invloed hebben op de levensduur van dempers. De stap naar een kortere lijkt dus een gunstige te zijn.

2022 Cannondale Moterra Neo Carbon

Bij deze nieuwste generatie van de Motarre Neo heeft Cannondale de yoke – de verbinding tussen de demper en hevel – verkort. Dat is met oog op de extra belastingen die zo’n verlengstuk geven op de demper, zeker geen verkeerde keuze onsinziens.

Cannondale is één van de (nog) weinige fietsfabrikanten die bewust de geometrie en aspecten van de vering zoals de plaatsing van de scharnierpunten en de lengte van de hevel afstemt op de lengte en zwaartepunt van de berijder. ‘Proportional Reponse’ noemen ze dit, zoals we dat ook al eerder zagen bij de Habit trailfully. Het moet er toe leiden dat elke rijder, ongeacht zijn lengte, soortgelijke rijervaringen heeft op zijn of haar framemaat. In het geval van de 2022-Moterra Neo zien we echter dat alleen de small framemaat een 3 mm kortere achtervork heeft dan de medium, large en extra large. De small heeft overigens dus ook een 27.5” achterwiel.

De Moterra Neo met rondom 150 mm veerweg heeft vooraan altijd een 29″ wiel. Achteraan krijgen de medium, large en extra large ook een 29″ wiel, terwijl de small een 27.5″ heeft. De lengte van de achtervork wordt daarbij ook aangepast.

Geometrie

Cannondale heeft de 2022-Moterra Neo iets lager op zijn wielen gezet; de trapashoogte bij de medium, large en extra large framematen is 12 mm lager. De balhoofdbuishoek is van 66º naar 65º afgevlakt. Naast een toegenomen reach over de hele maatrange is de zitbuishoek van een al steile 75º naar een nóg steilere 77º gezet, om voldoende druk op het voorwiel te behouden. De Moterra Neo Carbon LT maakt gebruik van hetzelfde frame, met een iets gewijzigde achtervering en uiteraard een langere voorvork. De hoeken zijn daardoor iets vlakker. Zo staat de balhoofdbuis onder een hoek van 64º en de zitbuis onder een hoek van 76,5º. Tot slot is de wielbasis bij elke framemaat vergroot; 25 mm bij de small, tot 33 mm bij de extra large. Klassiek gevalletje lager, langer en luier dus.

Cannondale 2022 Moterra Neo geometrie

2022 Cannondale Moterra Neo: 6 modellen

Voor 2022 heeft Cannondale zes modellen in het Moterra Neo-programma. De Moterra Neo met 150 mm veerweg voor- en achteraan is er twee uitvoeringen met een volledig aluminium frame vanaf € 5.499. Een Moterra Neo Carbon, met een carbon voorframe is er vanaf € 7.499. De Moterra Neo Carbon LT met 165/170 mm veerweg en een carbon voorframe is er vanaf € 7.499.

Cannondale 2022 Moterra Neo Carbon LT 1

De Moterra Neo Carbon LT met 165/170 mm veerweg is er in twee. De 2 kost € 7.499 en het topmodel, de Moterra Neo Carbon LT 1 heeft een prijs van € 8.999.

2022 Cannondale Moterra Neo Carbon 2

Met 150 mm veerweg rondom is de 2022 Cannondale Moterra Neo Carbon er voor € 7.499 en € 8.499.

Het Moterra Neo-programma voor 2022 begint met twee aluminium-modellen van € 5.499 en € 5.999.

Bron en meer info: www.cannondale.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments