Canyon introduceert Lux Trail: dikkere cross-country fully

Dikkere voorvork, dikkere banden, meer veerweg en nieuw voorframe

Cross-country is niet meer wat het geweest is. De lijn tussen boswielrennen en dikke trails is al maar vager aan het worden en dat zie je ook terug in de mountainbikes. Je telt als merk niet meer mee als je géén dikkere versie van je cross-country full-suspension hebt. En waar sommige alleen een iets dikkere voorvork met meer veerweg monteren, ontwikkelen steeds meer merken een specifieke variant met aangepaste vering achteraan. Canyon voegt zichzelf nu toe aan het lijstje en komt met de Lux Trail; de nieuwe dikkere broer van de Lux.

Canyon Lux Trail

Trapefficiëntie van een cross country fully, spierballen van een trailbike: de Lux Trail.

Canyon introduceerde de huidige Lux cross-country full-suspension in 2018. Hij draait dus al eventjes mee. Maar eigenlijk hebben we het dan niet over één, maar twee modellen, namelijk de CF (SL) en CF SLX. Zoals bij veel modellen biedt Canyon de carbon Lux aan in versies met verschillende carbonstructuur. Dat heeft niet alleen invloed op het gewicht; ook de prijs. Beide frames hebben 100 mm veerweg achteraan, maar de CF (SL)-modellen hebben bovendien 110 mm veerweg vooraan. 10 mm meer dus dan bij de CF SLX. In feite zijn de CF-modellen – zoals de CF SL 8.0 die wij eerdere testten – dus al wat ‘dikker’ dan de CF SLX volbloed racer.

Niet alleen een iets dikkere voorvork: ook nieuw voorframe

Met de Lux Trail gaat Canyon echter nog verder. Vooraan vind je nu voorvorken met 120 mm veerweg. Maar simpelweg een nóg langere vork is niet het enige nieuws. Want de Lux Trail krijgt van Canyon achteraan 110 mm in plaats van 100 mm veerweg mee. De achtervork is verder hetzelfde als bij de Lux CF en CF SLX, maar Canyon is wél zover gegaan dat ze een nieuw voorframe hebben ontwikkeld. Simpelweg een langere demper (en hevel) en langere voorvork zou namelijk de geometrie niet ten goede komen. En terwijl de Lux-modellen qua geometrie redelijk behoudend zijn, gaat Canyon met de Lux Trail nu wel wat meer op in de lang-en-lui trend.

De balhoofdhoek is nu 67,5º, waar die bij de CF SLX 70º en bij de CF 69,5º is. De reach is bij elke maat 25 mm vergroot. Maar om de zit niet té gestrekt te maken, is de zitbuis nu rechter gezet en staat nu onder 74,5º. Canyon heeft met het maken van een nieuw voorframe wel de kans laten liggen de om zitbuis wat te verkorten. Zeker met oog op de langere inbouwlengte van dropper zadelpennen, zou dat geen verkeerde zet zijn geweest, aangezien de Lux-frames al redelijk ruim bemeten zijn qua zitbuislengte. Daar staat echter tegenover dat ook bij de kleinste framemaat er twee volwaardige bidon’s ín de voordriehoek passen.

Canyon Lux Trail geometrie

Een nieuw voorframe en 110 mm veerweg achteraan, waarbij de nadruk nog altijd op trapefficiëntie ligt.

Net zoals bij de ‘gewone’ Lux heeft de Lux Trail ruimte voor 2 bidonhouders in alle framematen.

Zoals je op een dikke cross country fully nu mag verwachten: naast voorvorken met dikkere poten (Fox 34 en RockShox Sid 35) ook kortere stuurpennen en bredere sturen.

En uiteraard kan een dropper niet ontbreken.

Canyon Lux Trail = Neuron?

“Maar is de Lux Trail dan niet gewoon een Neuron?” Nee. Canyon geeft expliciet aan dat de Lux-serie ontwikkeld is voor maximale trapefficiëntie en meer agressieve rijstijlen. De Neuron is een meer volwaardige trailbike die wat gemoedelijker is. De Lux is dus meer sportief; je zit er gestrekter op en de achtervering zal niet zo vergevingsgezind zijn als op de Neuron. Bij de Lux-serie ligt ook meer de nadruk op een lager gewicht. Canyon’s Lux Trail-frame weegt 1.905 gram in de maat medium (gelakt frame, met alle hardware).

Canyon Lux Trail Emily Batty

Emily approved…

Canyon Lux Trail Emily Batty

Canyon Lux Trail: Vier modellen

Canyon levert de Lux Trail-modellen in vier versies. Naast Fox 34 en RockShox Sid 35 voorvorken vind je op Lux Trail-modellen ook velgen met een binnenbreedte van 30 mm met 2.3-2.4 Inch breed rubber. Verder zijn ze afgemonteerd met bredere sturen, korte stuurpennen dan die je vind op de Lux CF en Lux CF SLX-modellen. En uiteraard kan een dropperzadelpen niet ontbreken.

De Lux Trail CF6 is met een prijs van € 3.299 de goedkoopste. De CF7 kost € 4.299 met daarboven de CF8 met een prijs van € 5.299. Helemaal bovenaan het programma vind je de Lux Trail CF9 Emily Batty Edition. Deze trail-racer weegt 10,9 kg en kost € 5.799.

Canyon Lux Trail modellen

Bron en meer info: www.canyon.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments