Pilot Scram Classified: titanium gravelbike met Powershift naaf

Net iets meer dan een jaar geleden lanceerde Classified hun Powershift-naaf. Een aantal fietsfabrikanten monteert de naaf inmiddels af fabriek op complete fietsen. En aan het lijstje van merken wordt nu Pilot Cycles toegevoegd.

Pilot Cycles lanceert nu de Scram Classified; de eeste titanium gravelbike met het draadloze schakelsysteem dat de functionaliteit van een voorderailleur vervangt.

Pilot Scram Classified Powershift

Pilot Scram Classified Powershift

Het titanium-only merk Pilot Cycles uit het Brabantse Nuenen, brengt sinds eind 2019 de Scram gravelbike aan de man/vrouw. Bij de introductie waren er meteen twee keuzes beschikbaar. De Scram is er namelijk met ‘gewone’ derailleurs, met naar keuze Shimano GRX 1×11 of 2×11, of een Campagnolo Ekar 1×13 gravelgroepset. Maar de andere optie is een Pinion gearbox. En vooral de Pinion-versie gooide hoge ogen. Want dat is een zeldzame combinatie. Ook qua rij-ervaring zoals wij ontdekten. Pilot is dus niet wars van breken met conventies; ze ontwikkelden zelfs een eigen Pinion-draaischakelaar voor op het stuur van de Scram gravelbike. En nu voegen ze nóg een optie toe in de vorm van de Classified Powershift-naaf in combinatie met mechanische Shimano GRX onderdelen. Een 1×22-setup dus.

Pilot Scram Classified Powershift

Classified Powershift naaf: draadloze, electronisch 2-speed naafversnelling

De Powershift naaf van Classified is een draadloos, elektronisch schakelende 2-speed versnellingsnaaf die de functionaliteit overneemt van een voorderailleur en het tweede kettingblad op je crankset. De naaf schakelt sneller (< 150 ms) dan een klassieke setup met voorderailleur én doet dat ook nog eens onder volle belasting.

Deze setup geeft zodoende een groot bereik (tot 451% in combinatie met de 11-34t Classified-cassette) in combinatie met kleine stappen; iets dat met een reguliere 1x-setup nauwelijks lukt. Bovendien kun je met rechtere kettinglijnen rijden, omdat je minder vaak de uiterste kransen van je cassette nodig hebt.

Een uitgebreidere blik ín de naaf en zijn werking vind je hier.

De technologie van de Powershift naaf zit ónder de cassette. De cassette-interface is dan ook specifiek en Classified levert daarom eigen 11- en 12-speed cassettes die uit één stuk staal worden gefreesd.

Pilot Scram Classified Powershift

Schakelen van de Powershift naaf gebeurt draadloos. Vanaf het stuur wordt een Bluetooth-signaal gestuurd naar de hendel van de steekas. In de steekas bevindt zich de batterij; dus niet in de naaf zelf. Vanuit de steekas wordt het schakelsysteem in de naaf contactloos overgedragen. In de naaf wordt dan het schakelsysteem electronisch vrijgegeven. Het schakelen van de Powershift naaf gebeurt vervolgens doormiddel van trapkracht en werkt dus zelfs als je vol op de pedalen staat.

Schakelen met satelliet-shifter

Op de ‘Pilot Scram Classified’ wordt de Powershift naaf gecombineerd met een mechanische Shimano GRX 11-speed derailleur en rem-/schakelgrepen. Het schakelen van de Powershift naaf gebeurt vervolgens via een satelliet-shifter en eigen elektronica die in het stuur is gemonteerd. De sateliet-shifter zelf is vervolgens links onder het stuur in de buurt van de linker rem-/schakelgreep gemonteerd.

Goed kijken: aan de onderkant van het stuur, net onder de body van de rem-/schakelgreep, zie je de compacte sateliet-shifter zitten. Die is verbonden met de elektronische module ín het uiteinde van het stuur. Die module krijgt zijn stroom van een knoopcel die ruim een jaar meegaat. Vanuit deze module wordt het schakelsignaal naar de steekas gestuurd.

Pilot Scram Classified

Pilot combineert op de Scram Classified de Powershift naaf met de Classified CF-G30 carbon wielset. En daarmee is Pilot de eerste fietsfabrikant die de complete wielset van Classified specificeert. De GF-G30 wielset heeft een velg met een hoogte van 30 mm. De interne breedte is 23 mm, wat voor graveltoepassingen tegenwoordig al haast aan de conservatieve kant is. Rondom deze velgen monteert Pilot Vredestein 700 x 38c Aventura banden – ook al zie je 44c exemplaren op de foto’s. De cockpit-onderdelen komen uit de WCS-serie van Ritchey. De Pilot Scram Classified met framemaat 57 cm met de getoonde 44c banden (inclusief binnenbanden) weegt 9,89 kg. Wil je het lichter hebben? Kan! Pilot denkt graag met je mee.

Inmiddels is de Classified Powershift naaf terug te vinden op onder meer de Ridley Kanzo Fast en de Rose Backroad gravelbikes. De Isaac Meson is de eerste aeroracefiets met het schakelsysteem. Bij al deze bikes is alleen de naaf toegepast, waar de betreffende fietsfabrikanten een eigen velg rond hebben gezet. Pilot Cycles is de eerste fabrikant die de volledige carbon wielset van Classified Cycling monteert.

De Scram Classified is uit voorraad leverbaar in vier framematen en kost € 6.999. Andere wensen wat betreft framegeomtrie? Andere afwerking (lak of anodiseren)? Allemaal mogelijk tegen meerprijs. Tot slot zijn alle andere custom frames van Pilot óók leverbaar met het Classified schakelsysteem.

Meer informatie: www.pilotcycles.com & www.classified-cycling.cc

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments