Containerschip klem in Suezkanaal: nu nóg langer wachten op je fietsonderdelen

Het houdt niet op, niet vanzelf…

Het containerschip Ever Given, dat zichzelf heeft klemgevaren in het Suezkanaal, veroorzaakt de duurste file ter wereld: de schade zou volgens verzekeraar Lloyd’s 400 miljoen dollar per uur bedragen. Een Nederlands bergingsteam probeert het schip vlot te trekken.

“Boeie… dit is toch niet Boatzine?!” Nee, dat klopt. Maar hopelijk lukt dat vlottrekken snel, want de kans is groot dat de fietsonderdelen waar jij al zo lang op zit te wachten, zich in een van de 20 duizend containers aan board van de Ever Given bevinden. En anders wel in de schepen die achter de Ever Given in de file drijven!

Dit is niet het beeld dat je wilt zien als je met je containerschip het Suez-kanaal invaart…

200 duizend ton dwarsliggende kolos

Het Suezkanaal is de waterweg die Europa met Azië verbindt. Jaarlijk maken meer dan 19 duizend schepen er gebruik van. Met aan boord zo’n 12% van de totale wereldhandel. En net in dát kanaal ligt de Ever Given klem. Dit containerschip is een echte kolos: 400 meter lang, 60 meter breed, een diepgang van 16 meter en een gewicht van meer dan 200 duizend ton. Vandaar dat het niet zo makkelijk is het schip vlot te trekken. Terwijl er wel haast is geboden. De eerste actie die ondernomen wordt, is het afpompen van balastwater en brandstof, in de hoop dat het schip hierdoor wat hoger in het water komt te liggen. Daarnaast wordt bij de boeg en de spiegel zand afgegraven om extra bewegingsruimte te creëren. Wanneer het schip weer los kan zijn is nog niet te zeggen, tot nu toe waren alle pogingen geen succes.

Mocht het echt niet lukken met graven, trekken en duwen, dan zullen de containers van de Ever Given gelost moeten worden. Maar dan moeten eerst kraanschepen en andere, lege containerschepen bij de Ever Given zien te komen. Kortom, je zult toch nog even wat extra geduld moeten hebben als je zit te wachten op een fietsonderdeel. Oók als het containerschip met jouw spullen aan board niét in de Suezfile drijft. Immers, zolang het kanaal geblokkeerd is, zullen de andere schepen moeten omvaren rond Afrika. En dat kost twee weken extra vaartijd – en brandstof, dus geld dat uiteindelijk iemand zal moeten betalen.

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Remco
Remco
3 jaren geleden

Kijk nog eens hoe dat schip heet…

Arjan
Arjan
3 jaren geleden
Reply to  Remco

De Ever Given is een containerschip van het Evergreen 20.000 TEU-type in beheer van Evergreen Marine.