Test | Giant XTC Advanced SL 29 1: Recht-voor-zijn-raap-knalkar

Afgelopen jaar introduceerde Giant de vernieuwde XTC Advanced en XTC Advanced SL hardtails. Met beide frames nipt onder de kilogrens Giant’s lichtste hardtails ooit. Maar met 920 gram is zelfs de Advanced SL niet de lichtste hardtail op de markt. En ook de geometrie is niet extreem uitgesproken. Maakt dat 'm minder interessant? Integendeel, zo meent Jeroen, nadat hij als verstokt kin-op-de-voorband-pedaalduwer de voorbije maanden met de 2020-versie van de XTC Advanced SL 29 1 aan de haal ging.

Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Eric Wictor & Jeroen van den Brand

Het merendeel van mijn kilometers rij ik op een xc-fully. Toch heb ik daarnaast ook nog altijd een xc-hardtail. Voor de ritten van een á twee uur – én bij voldoende fitheid – vind ik de directheid van een hardtail nog steeds inspirerend en geeft het een enorme adrenalinekick. Want als het om het maken van snelheid gaat, dan zijn er geen andere offroad-bikes die zo efficiënt accelereren als een hardtail. Zeker wanneer het een lichte bike is, snap je na een paar pedaalomwentelingen al waarom hardtails nog steeds primeren bij xc-wedstrijden.

Giant XTC Advanced SL 29 1: Probeer dat maar eens 3x achter snel achter elkaar uit te spreken, als je eenmaal op pad bent op deze carbon xc hardtail

XTC Advanced SL 29 1: Probeer dat maar eens 3x snel achter elkaar uit te spreken, als je eenmaal op pad bent op deze rappe xc-racer...

Toegewijde, lichte xc-race hardtail met 29” wielen

Al sinds jaar en dag staat het ‘XTC’-label bij Giant voor xc-hardtails waarbij de focus op snelheid ligt. De vorige generatie was daarom een beetje een vreemde zijsprong. Uitgevoerd met horizontaal verstelbare dropouts kon je in plaats van 29” wielen er ook 27,5+ wielen en banden in kwijt. Dat was in een periode waarin de ‘Plus’-banden een hype waren en hun weg vonden naar alle typen bikes. Het maakte elke bike speelser en capabeler, zo was ongeveer de gedachte. Maar een permanente plek in het schap heeft de plus-band niet gekregen; de hype was al over nog goed en wel voor-ie écht op gang kwam. Het heeft er echter wel toe bij gedragen dat we over de hele lijn met iets breder rubber rijden. 2.4" is zelfs al niet vreemd meer op een xc-bike.

Voor 2020 hertekende de Taiwanese fietsgigant de XTC grondig. Het resultaat: een toegewijde xc-race hardtail. Geen verstelbare dropouts meer en gewoon één wielmaat: 29”. Ze introduceerden er meteen twee. Boven de XTC Advanced werd gelijktijdig de XTC Advanced SL gelanceerd. Beide modellen hebben een frame dat onder de kilogrens duikt, maar het onderlinge verschil is slechts 75 gram.

Giant XTC Advanced SL Tensio design

Giant gebruikt de laatste tijd op veel modellen erg diepe kleuren. Sjiek en stijlvol. En het heeft – zo blijkt – óók een gigantisch aantrekkingskracht op de lokale fauna.

920 gram

De lichtste van de twee, de Advanced SL, weegt 920 gram. En bij de introductie ging Giant er prat op dat het hun lichtste hardtailframe ooit is. Maar je hebt licht en lichter. Want waar een sub-kilo frame een paar jaar terug nog onmogelijk werd geacht, lijkt 920 gram een dikke prestatie. Dat is het zeker, maar de concurrentie zit ook niet stil. Specialized introduceerde in 2019 al een sub-800 gram Epic HT frame. Mondraker en Canyon kwamen in de zomer van 2020 ook met frames die de 800 gram grens niet overschreden. Om op het vlak van lichtgewicht bij de top te blijven zou Giant dus nóg gretiger op jacht moeten naar overtollige grammen.

Giant Tensio design

'Tensio', zo noemt Giant de ontwerptaal die ze momenteel op het hele programma toepassen. Het is een mix van strakke, industriële vormen en meer organische vormen. Dat wordt gecombineerd met iet wat ingetogen, subtiele kleuren die uiteindelijk uitblinken wanneer je ze flink in de zon zet.

XTC Advanced SL bovenbuis

Het blauw en antraciet op deze XTC Advanced SL 29 1 zijn echt enorm diep, zoals we eerder ook al zagen bij de Revolt Advanced 2 gravelbike.

Giant heeft de liggende vork van de XTC Advanced SL beschermd met dik rubber

Zoals het hoort: de liggende achtervork is rondom beschermt tegen beschadigingen van een klapperende ketting.

Ook de onderbuis van het Advanced SL frame heeft rubber bescherming

En ook de onderbuis is gewapend met een rubberen beschermer tegen flinke steenslag.

Giant past PF92 bottom bracket toe

Giant houdt vast aan de pressfit 92 lagermontage voor de cranklagers. Het frame kan zodoende rondom de cranks flink breed gemaakt worden, wat de stijfheid ten goede komt.

Shimano Deore XT-afmontage

Giant gaf me in het najaar van 2020 de XTC Advanced SL 29 1 mee, met het 920-grams frame. Naast de diepe antraciet-blauwe kleurstelling bij dit 2020-model is het een strakke racer met een volledige Shimano Deore XT 12-speed afmontage, inclusief bijpassende remmen uit Japan. Vooraan is een RockShox SID Select+ voorvork gestoken en de bike is verder voorzien van Giant-spul, inclusief carbon velgen. Zonder pedalen weegt deze bike met framemaat S 10,1 kg. Dit 2020-model kostte € 4.299.

Op een carbon xc hardtail is rammen het adagium

Deze pose zul je vaak én met plezier kunnen aannemen: staan op de pedalen en accelereren. De XTC Advanced SL reageert bijzonder vlot op input en daagt je dan ook uit om telkens een tandje bij te schakelen.

Geometrie

De trend waarbij frames steeds langer, de stuurhoek wordt afgevlakt en de zitbuis rechterop wordt gezet, gaat ook aan xc-hardtails niet voorbij. Het maakt bikes gewoonweg meer capabel in afdalingen en geeft meer vertrouwen in penibele situaties. Maar net als bij het grammenjagen, gaat Giant hierin ietwat behouden te werk. Althans, in elk geval wat betreft hoeken. Ten opzichte van de vorige XTC-generatie staat de voorvork weliswaar een halve graad vlakker, maar met 69,5º staat-ie ook weer niet extreem vlak. Ter vergelijk: de eerder al aangehaalde Specialized Epic HT heeft een stuurhoek van 68,5º. Maar voor sommigen is dat voor xc nog steeds te steil; de BMC Twostroke heeft bijvoorbeeld een stuurhoek van 67º.

Hoe anders is het wat betreft framelengte; de XTC groeide daarin wél aanzienlijk. Bij de framemaat S, die ik mee heb, is het verschil in reach met zijn voorloper 18 mm (was 398 mm, is nu 416 mm). Bij de XL is het verschil óók XL: daar groeide de reach van 440 mm naar 477 mm. Om toch niet té gestrekt te zitten is de zitbuis op 73,5º gezet; een volle graad steiler dan bij zijn voorganger. Met 425 mm is de achtervork voor een 29er compact te noemen, overigens. Maar waar andere merken die per framemaat óók wat laten meegroeien, houdt Giant vast aan één lengte bij alle framematen.

De Giant XTC Advanced SL is een stabiele xc hardtail

Door onder meer de lengte van het frame is de XTC Advanced SL 29 1 een stabiele xc-racer, maar door de – voor hedendaagse begrippen – niet extreem vlakke stuurhoek lever je niet echt wat in op de wendbaarheid op lage snelheden.

Close tree encounters

In mijn achtertuin ken ik nagenoeg elke millimeter waar gebiked kan en mag worden. Op relatief korte afstand is er van alles te vinden. Zandpaden, een vuilnisbelt, korte draai- en keerrondjes met nagenoeg alle denkbare ondergrond… en wortels. Veel wortels. Voldoende variatie voor de wekelijkse dosis adrenaline; perfect dus om de XTC Advanced SL 29 1 de sporen te geven.

Maar terwijl de adrenaline flink stroomt na die ‘whoosh’ in mijn oren van het rakelings langs de boom schampen in die krappe rechterbocht een paar meters terug, trek ik de remmen toch even in. De volgende passage is er een die ik op mijn eigen bikes zonder blikken of blozen vol gas neem. Nu stop ik toch eerst even, voordat ik de XTC met dezelfde overtuiging tussen deze twee kort bij elkaar staande bomen duw. Het is een allerminst aantrekkelijk vooruitzicht om voorover gelanceerd te worden, omdat de afstand toch krapper blijkt te zijn dan de breedte van het stuur. Want met 780 mm is het stuur op deze bike breed. “Is dat niet wat overdreven op een framemaat small?”, hoor ik je denken.

Giant levert de XTC Advanced modellen standaard met een 780 mm breed stuur.

780 mm is gewoon breed. Heel breed. Dat mág best smaller op een framemaat S, maar toch de tip: probeer het eerst eens goed, voor je de zaag ter hand neemt...

Ja, dat is breed, maar tot op zekere hoogte (of breedte, liever) essentieel voor moderne bikes, zoals de XTC. Hierbij wordt de langere reach gecompenseerd door een korte stuurpen. Bij deze XTC in maat S is dat er een van 60 mm. En zo’n relatief korte pen vraagt om een breed stuur. Goed; 780 mm is heel erg breed, maar afzagen kan altijd nog, ‘bijzagen’… wordt lastig…

Meer over moderne geometrie en een smal stuur

Moderne geometrie en een smal stuur, dat werkt niet eens…

…en daar kwam ik zelf ook proefondervindelijk achter bij de eerste rit met deze bike. Ik vond hem namelijk nogal zoekerig. Op paden met los zand kon ik amper een echt strakke lijn rechtuit rijden en egale lijnen door een bocht rijden was een flinke opgave.

Gevoelsmatig was het stuur smal. Maar om zonder vooringenomen standpunten op pad te gaan, verdiep ik me vooraf bewust nooit in exacte specificaties of de details van de geometrie. Eenmaal thuis bleek dat iemand die voor mij de testbike had, het stuur ingekort had tot een magere 700 mm. En dat, dat is echt té mager op een moderne bike. In combinatie met de korte stuurpen is de netto hefboom daarmee te kort om het voorwiel via de voorvork onder de tegenwoordig relatief vlakke stuurhoeken goed in gareel te houden.

Moraal van het verhaal: als je na 5+ jaar nu een nieuwe bike koopt met moderne(re) geometrie, probeer hem dan eerst uit met het stuur zoals de fabrikant hem samenstelde.

Adrenalinemachine

Op een vuilnisbelt na, is het in mijn achtertuin zo goed als vlak. De minimale en maximale snelheden liggen hier dan ook wat dichter bij elkaar. Op de rondjes meer centraal in Nederland is de gemiddelde snelheid misschien niet veel lager, de extremen lopen wél meer uiteen door het geaccidenteerde terrein.

"De XTC Advanced SL laat zich namelijk ook goed bij zijn nekvel grijpen om niet alleen de snelste, maar ook de leukste lijnen te kiezen."

Op de nieuwe routes rondom Ede en Otterlo betrap ik me er op dat ik telkens een verzet zwaarder wil schakelen om nóg meer snelheid te maken. De XTC is op dit soort rondjes een adrenalinemachine met overboost-functie. Door de snelle opeenvolging van van alles horizontaal én verticaal, sta ik veel op de pedalen. En ook al weeg ik maar 0,88 MvdP en heb ik een genormaliseerd vermogen van nog geen 0,5 MvdP, ik merk duidelijk dat de torsiestijfheid van het XTC Advanced SL frame hoog is. Alles reageert erg vlot; trappen is écht meters maken en ik sprint van bocht naar bocht: wat een heerlijke knalbak!

XTC Advanced SL 29er 1, ook voor de leukere lijnen

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? De XTC Advanced SL laat je niet alleen de snelste, maar ook de leukste lijnen kiezen.

Korte klimmetjes? Simpelweg even aanzetten en haast sneller dan ik kan knipperen met mijn ogen mag ik al weer een lijn aan de achterzijde naar beneden uitkiezen. De XTC Advanced SL laat zich namelijk ook goed bij zijn nekvel grijpen om niet alleen de snelste, maar ook de leukste lijnen te kiezen.

Meer meters

Goed, zover de Maxxis Recon Race 2.25” banden dat toe laten. Want zodra het nat wordt, dan gebruik je onbedoeld toch wel wat meer meters in de breedte van het pad. Het is natuurlijk geen modderband, al moet ik er wel bij zeggen dat het hem beter afging dan ik vooraf dacht. Mede doordat ze ook op lage druk voorspelbaar bleven. Giant levert deze bike standaard tubeless af, wat ik wel een vermelding waard vind. En de combinatie van de Maxxis banden en Giants eigen XCR-1 29 wielset met carbon velgen met een binnenbreedte van 25 mm bleek bedrijfszeker en – zelfs op vochtige ondergrond – voorspelbaar bij drukken zo laag als 1,4 bar.

Strak, stijf én comfortabel

1,4 bar in de banden draagt flink bij aan het comfort. Maar niet dat de XTC Advanced SL zijn comfort alleen van de banden moet hebben. Ik gaf al aan dat het een strak sturend en zeer vlot op de pedaal input reagerend – zeg maar gerust stijf – frame is. Maar voor een stijve race hardtail zónder specifieke dempingselementen verwerkt in het frame (zoals Trek’s IsoSpeed) is het Advanced SL frame behoorlijk comfortabel.

"Ik durf de uitspraak wel aan dat er in het geval van de XTC Advanced SL werkelijke sprake is van demping."

Verticaal zit er genoeg beweging in het frame om te voorkomen dat je vullingen uit je gebit rammelen. Giant heeft onder meer de buizen van de staande vork flink dun gemaakt. Ze zijn bovendien lager op de zitbuis aangezet dan de bovenbuis – die overigens ook breder dan hoog is. Hierdoor kan het frame rondom de zitbuis onder rijdersgewicht wat doorbuigen. Het frame is bovendien compact en daardoor de zadelpen lang. En óók dat is een carbon exemplaar. Ondanks zijn relatief grote, 30,9 mm diameter geeft-ie opvallend veel mee onder mijn achterste. Je ziet zelfs de zitbuis lichtjes naar voren uitbuigen onder belasting (!).

De XTC Advanced SL 29er 1 heeft dunne staande achtervork

De buizen van de staande achtervork zijn afgeplat en de aanzet bij de zitbuis is bewust lager dan waar de bovenbuis de zitbuis raakt. Dit alles draagt er toe bij dat het Advanced SL frame voor een stijve xc-racer nog behoorlijk comfortabel is.

Werkelijke demping

Nu is doorbuigen nog niet per se comfortabel. Als het – zoals vaak bij carbon – net zo hard terugveert, dan zit je op een wipkip. Maar in het geval van de XTC Advanced SL durf ik de uitspraak wel aan dat er werkelijke sprake is van demping. Als grootste carbon-framefabrikant ter wereld weet Giant als geen ander hoe je zoiets voor elkaar kunt krijgen. En logisch dat je dat dan terugvindt bij hun meest hoogwaardige frame en zadelpen.

Onderdelen

Giant Contact carbon zadelpen

Om nog even op die zadelpen door te pakken… Die viel niet alleen op vanwege zijn comfort. Tijdens de testperiode van meerdere weken laat hij ook nogal vaak van zich horen. Bij flinke lastwisselingen kraakt de Giant Contact zadelpen onheilspellend hard. Maar of het nu het samenspel met het frame of de zadelpenkop is die met conische ringen het zadel vasthoudt, heb ik helaas niet kunnen vaststellen. Ik heb meermaals alles los gehaald en opnieuw gesmeerd. De ene keer met montagepasta voor carbon onderdelen, de andere keer met generieke montagepasta. Na inleveren van de testbike en onderzoek van Giant Nederland bleek dat wanneer de centrale bout in de kop flink gesmeerd werd, het kraken verholpen zou zijn.

Comfortabele Giant Contact carbon zadelpen

De Giant Contact carbon zadelpen geeft, ondanks zijn relatief grote diameter van 30,9 mm, opvallend veel mee. Het compacte frame betekent natuurlijk ook dat de zadelpen ver uitsteekt. Hoe dan ook: buiging betekent nog niet per se comfort. Carbon heeft de neiging minstens zo snel uit als in te veren. Toch heb ik de indruk dat de Contact zadelpen, net als het Advanced SL frame werkelijke enige mate van demping heeft.

Giant XCR-1 29 wielset met DBL

In tegenstelling tot de zadelpen is bij Giants eigen wielset is geen enkele kanttekening te plaatsen. De XCR-1 29 wielset heeft eigen-label carbon velgen. Het zijn hookless exemplaren met een binnenbreedte van 25 mm. Met 1.595 gram zijn het niet de allerlichtste carbon wielen, maar ‘zwaar’ zijn ze allerminst. Het zijn strakke wielen, en vooral: ze doen gewoon stil hun werk.

Bij de naven heeft Giant DT Swiss ingeschakeld; het zijn DT Swiss 360 naven, waardoor ik me dus over duurzaamheid geen zorgen maak. Voor het spaakpatroon past Giant iets toe dat ze ‘Dynamic Balanced Lacing’ (DBL) noemen. Dat wil zoveel zeggen als dat ze de trekkende spaken op een iets grotere straal op de naaf laten aangrijpen. Dit zou meer stijfheid (en dus directheid) in aandrijfrichting geven. Al laat dit soort zaken zich niet gemakkelijk in de praktijk testen; het klinkt goed en de theorie snijdt ook wel hout.

Giant XCR-1 29 wielset

Zoals zoveel fietsmerken heeft Giant veel eigen-label spullen. Als aluminium en carbon experts maken ze ook werkelijk veel zelf. Voor de naven hebben ze echter bij de specialisten in Zwitserland aangeklopt. De in de XCR-1 29 wielset gemonteerde naven zijn in feite DT Swiss 360-exemplaren. Hoewel de achternaaf niet de befaamde 'rachet'-technologie maar 3 eenvoudige pallen heeft voor zijn vrijloop, kun je vertrouwen op de bekende duurzaamheid van de Zwitserse naven.

Giant XCR-1 29 wielset met carbon velgen

Giant loopt niet zo te koop met hun eigen-label producten, al hoewel ze sinds enige tijd wel onder de naam 'Cadex' hoogwaardige componenten op de markt zetten. De carbon velgen waarmee de XTC Advanced SL 29 1 is uitgevoerd zijn niet slechts een 'Giant'-gelabeld product. Ze maken ze daadwerkelijk zelf. In dit geval zijn het hookless exemplaren met een binnenbreedte van 25 mm. Een prima match met de 2,25" brede Maxxis banden.

XCR-1 29 wielset met DBL

‘Dynamic Balanced Lacing’ (DBL) noemt Giant het spaakpatroon. De trekkende spaken zijn op een iets grotere flensdiameter gemonteerd. Dit moet de stijfheid en directheid ten goede komen.

Shimano Deore XT

Voor zowel remmen als de volledige aandrijfgroep hebben de productmanagers van Giant bij Shimano aangeklopt. Op alles prijkt ‘Deore XT’. Waarbij met name het schakelspul toch wel een extra zinsnede waard is. Met de huidige generatie 12-speed spullen laat Shimano erg goed merken waartoe ze in staat zijn. Het schakelniveau ligt op een niveau waar geen enkele aanbieder op de markt momenteel aan kan tippen. Zeker wanneer het schakelen onder last betreft, zoals ik het voorbije jaar ook op de Merida eOne-forty e-mtb ervoer. Dat gaat bijzonder gemakkelijk en zonder enge bijgeluiden. Met de 10-51t cassette heb je overigens ook meer dan voldoende bereik voor waar je de XTC Advanced SL 29 1 ook maar wil inzetten.

Shimano Deore XT M8100 12-speed aandrijving

Geen excuus-cranks of andere bezuinigingen, maar gewoon een volledig Shimano Deore XT aandrijving. Al jaren hét werkpaard van de Japanse onderdelenfirma. De huidige 12-speed generatie schakelt dankzij de Hyperglide+ tandprofilering op de cassette ongekend goed. Naast dat je er gewoon onder volle belasting erg goed mee kunt op- en afschakelen, gaat dat ook nog eens stiller.

12-speed shifter

De vernieuwde derailleur-constructie waarbij de parallellogram meer horizontaal staat, heeft onder meer als effect dat de schakelbediening lichter is dan bij de vorige generatie. Erg fijn: net als bij de XTR-shifter, kun je bij de Deore XT-shifter óók twee kransjes per keer zwaarder schakelen.

Deore XT M8100 schijfremmen

Shimano's compacte remgrepen vind ik al jaren erg fijn in de hand vinger liggen.

180 mm schijf, wel met 'slechts' een resin-schijf

Vooraan een 180 mm schijf. Voor Nederlandse begrippen misschien overdreven, maar zodra je flink afdaalt bewijst-ie snel zijn toegevoegde waarde.

Shimano XT schijfremmen met resin-discs

Opvallend is dat Giant de goedkopere remschijven monteert met 6-bouts bevestiging. Die mogen alleen gebruikt worden met organische ('Resin') remblokken. Binnen de huidige Deore XT-groepset zijn er alleen remschijven met centerlock-montage. Daar loop je dus tegen een beperking aan, wanneer je met Shimano's gesinterde remblokken op pad wil omdat je bijvoorbeeld vaak in de Ardennen rijdt. Maar gelukkig zijn er prima alternatieve remblokken om hierin een oplossing te bieden.

RockShox SID Select+

Tot slot nog de voorvork. RockShox introduceerde afgelopen jaar een nieuwe generatie SID SL en SID, waarbij die laatstgenoemde 35 mm binnenpoten kreeg. Maar naast die nieuwkomers, voert het merk ook nog de vorige generatie SID. De SID Select+ in de XTC is er zo een en die heeft dus 32 mm binnenpoten. Hij heeft dan ook misschien niet die Charger Raceday demper van de SID SL Ultimate, of het lichte chassis, maar door de bank genomen hoeft-ie zich daarvoor niet te schamen. Hij heeft ook en DebonAir luchtveer en die spreekt soepel aan. De demping komt voor rekening van de bekende Charger 2 RL. Dat is al jaren een prima demper die goed om weet te gaan met snel opeenvolgende klappen.

De XTC Advanced SL 29 1 heeft een RockShox Sid Select+ voorvork

Hoewel het RockShox' SID-programma inmiddels aan de bovenkant is vernieuwd, is de SID Select+ nog altijd een goede match voor een xc-bike.

RockShox SID met lockout

Standaard spul voor op een xc-racer: een lockout om de voorvork te blokkeren.

Conclusie

Giant laat er weinig twijfel over bestaan; de XTC Advanced SL 29 1 is een xc-racer die op zijn eigen wijzen goed bij de tijd is. Op snelheid is-ie stabiel zoals je van langere bikes mag verwachten. Maar door de niet extreem afgevlakte stuurhoek lever je niet echt wat in op de wendbaarheid op lage snelheden. Je kan de ietwat behouden verandering van de stuurhoek afdoen als conservatief, maar het maakt de XTC een xc-racer die net wat speelser is dan menig xc-bike waarbij men wél extremen opgezocht heeft in de long-low-slack-trend. Die zullen misschien nog nét iets beter afdalen op de extremere World Cup parcoursen, maar op lage snelheid minder intuïtief rijden. Echt extreem zijn de effecten nu ook weer niet, maar hierdoor is de XTC misschien wel net de beter passende ‘moderne’ xc-er voor klassiek, onvervalst Oudhollands pedaalduwen.

Het frame is stijf, maar biedt voor een recht-voor-zijn-raap xc-knalkar nog verrassend veel comfort. Je kan er dus prima mee toeren, net zoals je met een Porsche 911 op een zondagochtend dat ook kunt over dijkwegen. Maar trek de gaskraan open en je hebt aan de XTC een potente metgezel in de gooi naar de titel in het Nederlands Kampioenschap Toertochten… of welke andere bloedserieuze xc-wedstrijd ook.


Giant XTC Advanced SL 29 1 | Specificaties, geometrie en prijs

2020 versus 2021

Ik ging in het najaar van 2020 op pad met de XTC Advanced SL 29 1. Dat was dus een 2020-model. Voor 2021 is het model subtiel gewijzigd. De diepe antraciet-blauwe kleurstelling is ingewisseld voor een andere kleurstelling waar diepblauw de boventoon voert. Je betaalt er – zoals bij veel merken – inmiddels wat meer. € 4.599,- om precies te zijn. Je hebt dan wél een dropper zadelpen in plaats van de comfortabele Giant Contact carbon zadelpen die in ons testexemplaar zat.

Onderdelen Giant XTC Advanced SL 29 1 – 2020

Frame Advanced SL-grade carbon
Vork RockShox SID Select+ DebonAir, 100 mm veerweg
Achterderailleur Shimano XT, 12-speed
Shifter Shimano XT
Crankset Shimano XT, 32-tands kettingblad
Cassette Shimano XT, 12-speed, 10-51t
Remmen Shimano XT
Remschijven Shimano XT, 160/160 mm (v/a)
Wielset Giant XCR-1 29 Composite WheelSystem
Banden Maxxis Recon Race 29×2.25″, TLR, EXO, tubeless
Stuur Giant Contact SL XC Flat, 780 x Ø31,8 mm
Stuurpen Giant Contact SL, 60 mm
Zadel Giant Contact SL
Zadelpen Giant Contact composite, Ø30,9 mm
Gewicht 10,1 kg (framemaat S)
Prijs € 4.299,-

Geometrie

Framemaat S
Zitbuislengte ST 380 mm Offset O 43 mm
Bovenbuislengte TT 595 mm Trail T 94,9 mm
Reach R 416 mm Balhoofdbuislengte HT 95 mm
Stack S 604 mm BB drop BBD 58 mm
Zitbuishoek STA 73,5° Liggende achtervork CS 425 mm
Balhoofdbuishoek HTA 69,5° Wielbasis WB 1087 mm
Framemaat S
Zitbuislengte ST 380 mm
Bovenbuislengte TT 595 mm
Reach R 416 mm
Stack S 604 mm
Zitbuishoek STA 73,5°
Balhoofdbuishoek HTA 69,5°
Offset O 43 mm
Trail T 94,9 mm
Balhoofdbuislengte HT 95 mm
BB drop BBD 58 mm
Liggende achtervork CS 425 mm
Wielbasis WB 1087 mm

Website fabrikant: www.giant-bicycles.com


Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments