Dat de Duitse bandenfabrikant Continental al enige tijd teert op banden die hun oorsprong hebben in het begin van dit millennium, is een vaststelling die inmiddels toch wel wat zwaarte heeft. En alhoewel de Race King bij veel rappe bikers nog steeds redelijk populair lijkt, is het aantal Conti-rijders in de voorbije tijd steeds zeldzamer geworden. Niet dat we getallen hebben om dat te onderbouwen, maar met de trend naar 2.4+ inch brede banden bij crosscountry, bleef de Duitse bandenfabrikant wel wat achter.
Ook al heeft Continental bij sommige z’n crosscountry-profielen inmiddels 2.3 en 2.4 inch varianten; in de regel vallen die allemaal een stuk smaller uit op velgen met een binnenbreedte van 24 tot 30 millimeter. Het aantal fietsen dat af fabriek geleverd worden op Conti-rubbers lijkt dus ook af te nemen. En voor veel bikers is een complete fiets nog altijd hun kennismaking met banden die ze misschien als vervanging niet eerder overwogen. Tijd voor verandering, zo moeten ze bij Continental gedacht hebben. Dat doen ze met de lancering van niet één, niet twee, maar drie nieuwe banden voor crosscountry- en trailbikes.
Tal van nieuwe namen
Continental vervangt zijn bekende mountainbikebanden Race King, Cross King en Mountain King door drie compleet nieuwe modellen: de Dubnital, Trinotal en Magnotal. Ja, ook hier op de redactie hebben we meermaals de namen aandachtig moeten lezen om ze te laten landen. Want waar de oude namen redelijk verklarend waren, klinken deze nieuwe benamingen als iets tussen een chemisch element en het verslikken in uh ja, die chemische elementen. De keuze voor die benaming ligt in lijn met de even zo klinkende benamingen van de grofste profielen, zoals de Xynotal, Argotal, Hydrotal en Kryptotal.
Namen terzijde; de nieuwe generatie banden is van top tot teen vernieuwd, met gloednieuwe profielontwerpen, verbeterde rubbercompound en nieuwe karkasconstructies. Daarbij wil Continental met icoontjes op de banden, die aangeven welke technologie de band heeft, ook meer duidelijkheid scheppen.
Race en Trail-karkassen
Met de introductie van deze drie nieuwe banden brengt Continental een nieuwe karkasconstructie. Het nieuwe Race-karkas is Conti’s lichtste en ‘snelste’ karkas, zo claimt het merk. Snel is daarbij natuurlijk een vage claim. Want van andere op een laag gewicht geoptimaliseerde karkassen weten we dat ze ook duidelijk minder ondersteuning geven. Ze kunnen dan door hun souplesse een lage rolweerstand hebben, maar als het karkas (te) weinig ondersteuning geeft, ben je veel van je op de rechte stroken gewonnen tijd weer kwijt zodra het karkas in bochten omzwikt. Of dat Continental met z’n Race-karkas hier toch een nieuwe gouden formule heeft weten te creëren, is zonder test lastig te zeggen. Hier komen we beslist nog op terug!
Race-karkas
Het nieuwe Race-karkas is in de basis enkellaags. De uiteinden zijn onder het loopvlak slechts over een smalle strook overlappend. Daar bovenop is een smalle weefsellaag aangebracht tegen lekrijden. Ook die is vrij smal, waardoor niet alleen gewicht wordt bespaard, maar het moet de band enorm veel souplesse geven. De zijwanden zijn vervolgens nog wel versterkt met een – eveneens een dunne – extra laag, tegen insnijdingen aan de zijkant en ondersteuning aan het loopvlak.
Trail-karkas
Het Trail-karkas zagen we onlangs ook al opduiken bij de nieuwe gravelband Terra Adventure en wordt door Continental ook al volop gebruikt bij de dikkere trail- en gravity-banden. Net als het Race-karkas is dit dus een enkellaagse constructie, maar de overlapping van de uiteinden onder het loopvlak zijn een stuk groter dan bij het Race-karkas. Ook de extra lagen in de zijwanden lopen verder door tot onder het loopvlak en overlappen de onderliggende lagen. Vervolgens is de nylon-weefsellaag onder het loopvlak óók breder. Dit alles telt op tot een stevigere constructie, zoals je dat mag verwachten bij trailbanden.
Grip en Rapid-rubbersamenstellingen
Naast de introductie van het compleet nieuwe Race-karkas, komt Continental specifiek voor het crosscountry(+)-segment ook met twee nieuwe rubbersamenstellingen. De nieuwe Grip-compound is een behoorlijk zachte samenstelling waarmee Continental – zoals de naam impliceert – grip prioriteert en daarbij ook relatief veel demping geeft. Dit alles dan ook nog in combinatie met een relatief lage rolweerstand. Continental zegt dat deze nieuwe samenstelling, het midden houdt tussen de bestaande Soft-samenstelling en de eveneens nieuwe Rapid-samenstelling. Daarmee zou het een relatief ‘allround’ samenstelling zijn, die voor inzet bij crosscountry en lichte trails het gehele jaar rond goed tot z’n recht komt.
Het nieuwe Rapid-rubbersamenstelling is volgens Conti ontwikkeld met oog op snelheid en acceleratie en heeft dus een lage rolweerstand als belangrijkste troef. Het is een samenstelling die je dus tegenkomt bij de racefietsbanden en gravelbikebanden, maar ook de nu nieuwe mountainbikebanden Dubnital en Trinotal.
Continental vervangt Race King met Dubnital
Met als slagzin ‘master of speed’, introduceert Continental de Dubnital als de vervanger van de befaamde Race King. De nieuwe Dubnital is dus nog steeds specifiek ontworpen voor droge tot licht vochtige omstandigheden, voor alles van losse ondergrond tot (niet al te grove) stenen.

Net als bij de Race King heeft Continental bij de nieuwe Dubnital een relatief compact geplaatst patroon in het loopvlak geplaatst. Dat geeft een relatief lage rolweerstand. De noppen zijn echter voorzien van inkepingen, waardoor de noppen net wat gemakkelijker vervormen en er méér randjes ontstaan die grip geven. De strook noppen naast de middenstrook is nu uitgevoerd met minder maar in omvang grotere noppen, die met elkaar in een v-vorm op de band zijn gezet. Het idee daarachter is dat de overgang bij het zijdelings afrollen van de band bij het sturen, meer gelijkmatig gaat. De schoudernoppen staan nu in lengterichting iets verder uit elkaar en zijn ook ingekeept zodat ze meer kunnen vervormen.
Uitvoeringen
De Continental Dubnital is verkrijgbaar met het nieuwe Race-karkas met een profiel van Rapid of Grip-rubber. Bij de Rapid-versie heb je nog de keuze voor een 29 x 2.2 inch exemplaar. De Race Grip-varianten zijn er alleen in 29 x 2.4 inch. Van de Dubnital met het Trail-karkas zijn er veruit de meeste opties, waarbij eveneens Rapid en Grip-rubbersamenstellingen te kiezen zijn. Naast geheel zwarte banden, zijn er sommige versies ook verkrijgbaar met bruine wangen.

Trinotal als volgt Cross King op
De Cross King was Conti’s meest allrounde band voor crosscountry en lichtgewicht trail toepassingen. Continental vervangt die band nu door de Trinotal, die op meerdere punten afwijkt. Zo is het kenmerkende, doorlopende profiel in het midden van het loopvlak bij de Cross King vervangen door grotere noppen met meer tussenruimte. Dit geeft méér grip en lost vuil een stuk beter, zo is de gedachte. Samen met de overgangsnoppen richting de schoudernoppen, is meer een V-structuur aangehouden. Dit geeft bij het kantelen van de band een meer consistent gevoel van grip. Voor meer ondersteuning zijn de schoudernoppen nu ook wat groter. Ze staan bovendien verder uit elkaar, zodat ze goed in de ondergrond kunnen prikken.
Uitvoeringen
Net als de Dubnital levert Continental de nieuwe Trinotal met zowel het nieuwe Race als Trail-karkas met een profiel van Rapid of Grip-rubber. Ook bij deze band zijn er enkele exemplaren nog leverbaar met de bruine zijkanten. Opvallend is verder dat de Trinotal óók nog in 26 inch verkrijgbaar is!
Magnotal vervangt Mountain King én Trail King
De band die het meest is veranderd ten opzichte van z’n voorgangers is de Magnotal. Met deze band vervangt Continental niet alleen de Mountain King, maar ook de Trail King. Beide banden zijn inmiddels ook wel dinosauriërs, zowel qua leeftijd als voor wat betreft de finesse die ze brengen… De Magnotal heeft méér noppen, die bovendien kleiner in omvang zijn en waarmee dus véél meer randen ontstaan die grip geven. Ze staan in een 3-3-4-patroon en moeten op zowel hoge als lage snelheid op technisch uitdagende paadjes méér grip en vertrouwen geven. De Magnotal is thuis op bosgrond en stenen, in zowel vochtige tot ronduit natte omstandigheden.
Uitvoeringen
Continental levert de nieuwe Magnotal alleen met het Trail-karkas. Om grip te maximaliseren kun je deze trailband dan ook krijgen met de Soft-rubbersamenstelling. Voor iets meer allround toepassing en minder slijtage kun je ook de Grip-samenstelling kiezen.
Bron en meer info: continental-tires.com
Eindelijk de Raceking in 2.4!! Alleen die namen :/