DT Swiss: vernieuwt 350 en Ratchet LN voor goedkopere naven

Nieuwe 350 = oude 240!

Zwitserland wordt geassocieerd met nauwkeurige klokwerken en zakmessen met meer opties dan MacGyver zich kan wensen. De naven van DT Swiss voldoen aan beide stereotypen. Zo is elke DT Swiss achternaaf verkrijgbaar voor alle cassettepassingen. Maar al jaren draait het bij de Zwitserse firma letterlijk en figuurlijk om hun in veel opzichten superieure ratchet-vrijloop.

Het nieuws nu: die wordt nu ook in de goedkopere naven van DT Swiss toegepast. Tegelijkertijd geven ze de 350-serie een update waardoor die dichter tegen de ‘oude’ 240 aanleunt dan ooit.

Ratchet LN

DT Swiss naven staan vooral bekend om hun ratchet-vrijlopen. Twee getanden ringen grijpen axiaal in elkaar zodra je vooruit trapt. Bij dit concept zijn er rondom meerdere tanden in aangrijping (18, 24, 36 of 54 tanden). Het voordeel hiervan is tweeledig: enerzijds betekent méér tanden méér contactoppervlak, dat is dus veel beter bestand tegen hoge krachten en slijtage. Anderzijds is de hoek waarbij de vrijloop aangrijpt, met het toenemen van het aantal tanden steeds kleiner. En vooral bij mountainbikes, waarbij je veel wisselt tussen trappen en stilhouden van je pedalen, wordt dat als een voordeel gezien.

Het nadeel van deze constructie: het is wat duurder om deze nauwkeurige onderdelen te maken. Om die reden bouwde DT Swiss haar goedkopere naven dus met vrijlooppallen.

 
DT Swiss 3 palen versus ratchet

Links het pallensysteem, zoals zoveel merken gebruiken. Ook DT Swiss past dit toe bij de goedkopere modellen uit hun programma. Rechts het concept van de ratchet ringen. Twee ringen grijpen met axiale tanden in elkaar, waarbij er dus veel meer overlapping is. De vrijloophoek is kleiner én het concept is robuuster. DT Swiss levert vanaf nu alleen nog naven met rachtet vrijlopen.

DT Swiss Ratchet overview

Het complete overzicht van DT Swiss’ naven vanaf dit moment. Allemaal zijn ze voorzien van een ratchet-vrijloop. De 180 en 240 hebben de Ratchet EXP, waarbij de ratchetring ín de naafhuls vastgeschroefd zit. Dit heeft als voordeel dat het naaflager verder naar buiten gepositioneerd is, wat de stijfheid en levensduur ten goede komt. De 350 en 370 hebben een ratchet-constructie zoals in de ‘oude’ 240: met twee losse ringen. Deze constructie is dus iets minder geoptimaliseerd voor wat betreft de lagering; maar zoals we van de ‘oude’ 240 weten, is dat nog steeds enorm duurzaam. Merk overigens op dat de 370 niet los leverbaar is, maar alleen via fietsfabrikanten wordt aangeboden op complete bikes.

‘Trickle down’

Nu de Zwitsers bovenaan het programma de 180- en 240-serie uitvoeren met de nieuwe Ratchet EXP-constructie, waarbij één tandring vast ín de naafhuls gemonteerd zit, vinden de ‘authentieke’ losse ratchetringen nu dus hun weg naar de onderkant van het programma. ‘Trickle down’ dus. Daarmee neemt DT Swiss dus afscheid van de pallen-vrijloop; alle nieuwe naven komen vanaf nu met een ratchet.

Heb je bovendien een DT Swiss naaf met de 3-pallen-vrijloop (zoals je die tegenkomt bij een aantal DT Swiss Spline-wielen), dan kun je die vanaf nu óók upgraden met de Ratchet LN-vrijloop! Hiermee vervang je de getande ring in de naafhuls met een versie waar één van de twee ratchet-ringen in geschoven kan worden. Vervolgens monteer je een nieuwe driver – met Shimano HG11-, Shimano Microspline- of Sram XD-cassettepassing – met eveneens ruimte voor een ratchetring.

 
DT Swiss 3 pallen systeem

Het 3 pallen systeem van DT Swiss is vanaf nu te upgraden naar…

Ratchet LN conversie

… een ratchet-vrijloop, ‘Ratchet LN’ genaamd.
Slimme sleutelaars wisten een soortgelijke conversie eerder ook al te maken met losse onderdelen uit het DT Swiss-programma, maar in feite was dat een halfbakken-oplossing. De manier waarop de DT Swiss naven met 3 pallen afgedicht waren tussen de driver en de naafhuls, was namelijk afwijkend en na een conversie ontbrak daar een afdichting. Met de Ratchet LN-upgrade is precies dit punt opgelost; de driver van de Ratchet LN-conversie heeft namelijk wél die extra afdichting.

 
DT Swiss Ratchet versus Ratchet LN

Links de bekende driver van het Ratchet en Ratchet EXP-concept. Rechts de driver van de nieuwe Ratchet LN-conversie; hierbij zie je een extra afdichting die de vrijloop afdicht ten opzichte van de naafhuls.
Vooral veel fietsmerken met eigen-label wielen maken gebruik van op specifiek-voor-hun gemaakte DT Swiss naven. En vooral in het lagere en middensegment zit daar DT Swiss 370 techniek in, met dus een 3-pallen-vrijloop. Heb je dus een wielset waar het logo van je fietsmerk op prijkt, dan kan het de moeite zijn eens te kijken wie de naaf maakte. Want mocht je in de toekomst van aandrijving willen veranderen en is de naaf gemaakt door DT Swiss, dan is er dus altijd een passende driver-oplossing te koop.

 
DT Swiss 370 Ratchet LN

Ratchet LN opties

Als gezegd is de Ratchet LN-upgrade er met met een driver voor Shimano HG11-, Shimano Microspline- en Sram XD-cassettepassing in aluminium óf roestvaststaal. Prijzen voor de Ratchet LN upgrade beginnen bij € 69,90 en lopen op tot € 99,90, afhankelijk van de cassettepassing en het materiaal. Standaard komt de Ratchet LN-kit met 18-tands ratchetringen. 24-, 36- of 54-tands ratchetringen koop je los vanaf € 38,80.

Let wel: voor het uitnemen van de getande ring en het monteren van de ratchet-specifieke getande ring in de naafhuls heb je twee specifieke gereedschappen nodig, elk € 55,-. Maar de meeste DT Swiss-dealers hebben dergelijke gereedschappen gewoon in hun werkplaats paraat.

350 vernieuwd: méér 240 dan ooit!

Eén van de redenen voor DT Swiss om de Ratchet EXP te ontwikkelen, was om gewicht te besparen. De 180- en 240-serie naven die onlangs werden voorzien van de Ratchet EXP technologie, slankten dan ook af. Grappig genoeg stonden die getallen vroeger voor het gewicht van de betreffende achternaaf. Met name de 240 was vanaf zijn introductie een fenomeen: 240 gram voor een duurzame en relatief betaalbare achternaaf mét die robuuste ratchetvrijloop! En die reputatie is gebleven; daarom bleef de naam ‘240’, ook al varieert het gewicht van alle rem-, breedte-, spaaksoort- en what-have-you-opties enorm.

 
DT Swiss 350 Straightpull 2021

Waarom dit verhaal over de 240? De verandering naar de Ratchet EXP-vrijloop bij de 240-serie werd niet door iedereen gezien als ideaal. De nu vernieuwde 350-serie behoudt de authentieke ratchet met twee losse ringen en er is materiaal op strategische plekken weggeschaafd. Het resultaat? De nieuwe 350-achternaaf weegt nu 242 gram. Juist ja; de nieuwe 350 ís eigenlijk dat wat de 240 was!

Alle vernieuwingen op een rijtje:

  • standaard 36-tands ratchetringen;
  • nieuwe aseinddoppen, voorzien van randjes zodat je ze gemakkelijker los kunt nemen;
  • waterslide opdruk;
  • naafhulzen en assen zijn verder bewerkt, voor een lager gewicht.

 

350 opties

350 opties? Nee, niet letterlijk (gelukkig…). Maar de vernieuwde 350-serie is uiteraard wél verkrijgbaar in alle gangbare asbreedtes en -diameters. Je kan bovendien kiezen voor straightpull-versies of versies met reguliere spaakflenzen voor j-bend spaken. Er zijn Shimano HG11-, Shimano Microspline- en Sram XD-compatibel drivers leverbaar. Tot slot is het vermeldenswaardig dat je kunt kiezen tussen zowel 6-bouts als centerlock schijfremmontage.

 
DT Swiss 350 specificaties

Verkrijgbaarheid

Zowel de nieuwe 350 naven als de Ratchet LN upgradekits zijn per direct beschikbaar.

Bron: www.dtswiss.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Bas Simons
Bas Simons
3 jaren geleden

mooie ontwikkeling! passen de oude 240 body’s nu ook op deze naaf? daar heb ik er nog wat van :)