EuroBike 2013 – Dag 2

Na dag 2 is de stofwolk van de nieuwigheden al neer geslagen. Het is een enorme dooddoener, maar mooier voordoen dan het is willen we ook niet; er is weinig opzienbarend nieuws op deze EuroBike. 27,5″ komt er gewoon, of liever… is er al. Veel merken hebben de 26″ wielmaat tot het low-end segment weggedrukt en voeren zelfs parallel modellen met zowel 27,5″ als 29″ wielen. Dat misschien meer nog in afwachting wat de markt nu het liefst heeft.

Echt negatieve klanken hoorden we nu ook niet. De algemene crisis heeft uiteraard ook zijn grip op de fietsindustrie, maar algemeen is het nog niet zo slecht gesteld met de branche. Ook als we afgaan op het gemiddelde formaat lease-auto dat we rond de beurshallen treffen. Het is wellicht ook wel tekenend dat er, meer dan andere jaren, een relaxte sfeer op de beurs hangt. Een positieve, relaxte sfeer wel te verstaan. Iedereen lijkt opgelucht te zijn dat men massaal de relatieve nieuwigheden gewoon omarmd zonder al te veel tegenspraak. Die wielmaat is een voorbeeld, een andere is de opkomst van de schijfrem bij de kromme-sturen-fietsen.

De relaxte sfeer maakte dat we op veel stands goede gesprekken hadden, waarbij we meermaals merkte dat er meer verhaal is dan je aan de stand of het gepresenteerde in eerste lijn zou denken. Op dit moment is er wellicht niet al te veel nieuws, maar sommige, soms iet wat te enthousiaste industrie-insiders vertrouwden ons toe waar men achter de schermen al of nog mee bezig is. Ja, daar zitten spannende zaken bij. Een fabrikant van fatbike-banden noemde een lijstje van zijn klanten op. Klanten waarvan wij nog geen fatbike gezien hebben, maar waarvan we dus nu weten dat die er wel aan zitten te komen. Over banden gesproken… Er is echter iets dubbels aan het hebben van een vertrouwensband tussen industrie en media en spelen we het spelletje maar even mee om het spannend te houden…

Naast de bekende en al veelvuldig herhaalde trends, zien we dit jaar een bevestiging van een trend die zich al jaren langzaam af lijkt te tekenen. De industrie zit vol met ‘standaarden’, maar er zijn er zoveel dat we amper nog kunnen spreken van ‘standaarden’. Ze worden echter steeds gemakkelijker opgepakt en gemeengoed. Zo hadden we enkele jaren terug de overgang naar oversized sturen met een 31.8 mm diameter. Die maat is inmiddels gedegradeerd tot undersized, aangezien het laatste op stuur gebied de M35 standaard is. Juist, 35 mm in diameter voor de klemming met de stuurpen. De snellere acceptatie geldt ook voor nieuwe technieken, zelfs als ze van relatief kleine spelers komen zoals de trapas-versnellingsbak van Pinion. Links en rechts zagen we verschillende frames op de beurs voorbereid voor de Pinion bak.

De weerzin tegen schijfremmen op de kromme-sturen-fiets is ook al sterk gematigd en we zien een veelvoud aan specifieke frames en componenten ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is vooral dat SRAM al op veel fietsen gespecificeerd is, terwijl die enkele Shimano derivaat nog prototypes betreft. Shimano was ook wat laat klaar met hun versie en mist dus nu de slag voor eerste-montage op 2014 fietsen. Het is echter ook afwachten hoe de consumenten het oppakken; er is veel interesse maar ook wat terughoudendheid. Negen tegen tien dat dat omslaat zodra de UCI het toestaat dat het profpeloton er mee de weg op mag…

Tijd voor het dagelijkse portie foto’s vanaf de beursvloer.


Nu ook hydraulisch schakelen op je racefiets of cyclocrosser met geconverteerde Formula remgrepen bij Acros
EB13_D2_Acros-TRP

De Gates tandriem is inmiddels al geen nieuws meer, maar ons bekruipt het gevoel dat het niet breed opgepakt wordt. Toch ziet concurrent Continental er voldoende in om ook in dat kleine gat te springen. Beide partijen lijken zich nu vooral te richten op de booming e-bike markt.
EB2013_day2_ContiBelt

Alé, Alé, Alé! Laat je aanmoedigen door dit schreeuwerig shirt in neon geel
EB2013_day2_AleShirt

Ook bij Intense een nieuwe enduro machine: de Carbine 29…rrrrr
EB13_D2_Intense-Carb29

Extra veel features op Haibike’s Xduro, maar wat heb je aan een spiegel als je nooit wordt ingehaald?
EB13_D2_Hai-Xduro

Na de overname door Scott biedt Syncros ook een gamma aan racefietscomponenten aan
EB13_D2_Syncros-Road

All-mountain volgens Merida (en de rest van de wereld): 140mm veerweg en 650B wielen
EB13_D2_Merida-650b

Keuzestress voor je fatbike…
EB13_D2_Vee-Rubber-FAT

Oldschool maar toch met de tijd mee: gepolijste cranks en XX1 adapter als nieuwigheden bij Middleburn
EB13_D2_Middleburn-XX1-Pollished

Beats-by-Magura (graag niet aan die remhendel gaan hangen…)
EB13_D2_Beats-by-Magura

In stijl leren fietsen, voorlopig nog niet in grote wielmaten
EB13_D2_Early-drop-bar

Hele fijne carbonnen race frames van Ben Farver…
EB13_D2_Argonaut

… met dropouts van titanium en gefreesd carbon, praktisch en erg sexy
EB13_D2_Argonaut-DO2

Stalen customs bikes van Crema Cycles: vanaf dit jaar op maat gemaakt door Titiano Zullo in Italië
EB13_D2_Crema29er

Bijna zonde om vies te maken: de erg cleane X van Van Deijk
EB13_D2_VANDEYK-Cross

NoTubes, NoBoundaries. Stan’s velgen en wielsets worden gemeengoed in de industrie
EB13_D2_Hoop-Stans

Starre vorken voor de mountainbike, ze worden langzamerhand zeldzaam. 3T toonde een nieuwe carbon vork voor 29″ wielen.
EB2013_day2_3Tfork

Italiaans staal, niet slechte he? (Maar dan met Italiaans accent…)
EB2013_day2_Tommassinni

Dik zijn was nog nooit zo populair en speciaal tegelijkertijd
EB2013_day2_SpeciFatboy2

CNC’d XX1 kettingbladen van Absolute Black (maar ook verkrijgbaar in oranje dus…)
EB13_D2_Absolute-Black

Koffie en fietsen, het schijnt een connectie te hebben. Chris King gaf een demo hoe je goede koffie zet bij Crema Cycles.
EB2013_day2_koffie

Nieuwe hendels bij Hope, betere compatibiliteit met de hele hende… euh… handel op het stuur
EB2013_day2_HopeHendel

Kleine kransjes op Hope’s nieuwe BMX naaf
EB13_D2_Hope-BMX

Looking at stems: Van onderen is ie ook mooi.
EB2013_day2_LookingStems

Looking at stems, level: FAIL! Wel een mooie electric green fatbike bij Nicolai.
EB2013_day2_LookingBike

Je bent niet op EuroBike geweest als je niet aan een vork gehangen hebt
EB13_D2_Vork-hangen02

EB13_D2_Vork-hangen-II

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris, Pieter d’Haens

Geplaatst in Nieuws en getagd met .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Lars TB
Lars TB
10 jaren geleden

Geen mooie velgen gezien?