EuroBike 2019 – Dag 1: Een mens mag hopen

De wereld verandert niet in één dag. En terwijl veel dagen hetzelfde voelen, is toch géén dag hetzelfde. Op weg naar deze EuroBike wisten we al dat we véél e-bikes zouden gaan zien, afgewisseld met wat gravelbikes en in wat uithoeken nog wat mountainbikes zónder trapondersteuning. Dat was vorig jaar namelijk al zo en die trend is niet zomaar voorbij. Maar een mens mag hopen.

Toch moeten we ook dit jaar flink ons best doen om fietsen zónder trapondersteuning te vinden. Maar… ze zijn er. Daarnaast is er ook echt nog wel wat nieuws te melden, wat we in de komende dagen dan ook zullen doen.

Bovenstaand intro schreef ik al vóór de beurs, in de auto op weg naar Zuid-Duitsland. In de stille hoop dat ik hem moest herschrijven. Aangezien de beursorganisatie meldde voor aanvang dat ze maar liefst 150 nieuwe standhouders konden verwelkomen, verspreid over de talloze hallen die de Messe Friedrichshafen rijk is. Ruimte zat daarvoor, want vorig jaar was vooral het buitenterrein erg leeg en werden sommige hallen slecht bezocht omdat er niets interessants stond.

Maar mijn hoop bleek ijdel, helaas. Want met het ontbreken van écht grote merken (zoals sinds dit jaar ook Scott), blijkt die leemte opgevuld met 150 weinig zeggende merken. Vooral veel Aziatisch e-bike spul, eigenlijk. De CE-keurmerk stickers die dáár opzitten zijn minstens zo dubieus als bordjes ‘safe water’ bij een gemiddelde Indiase natuurlijke waterbron… Dit is naturlijk een beetje overdreven, maar je begrijpt wat ik bedoel. En je kunt het de branche ook niet echt kwalijk nemen. E-bikes zijn gewoon dé motor van de branche nu en in de nabije toekomst en iedereen ruikt het geld.

Gelukkig staan er toch ook écht wel een paar mooie, nieuwe merken met écht leuk spul. We moeten ze bewust opzoeken, net zoals mountainbikes zónder trapondersteuning, maar… we vinden ze. Dat zoeken gaat overigens een stukje beter dan andere jaren. In plaats van strategisch elke voetstap te plannen op de druk bevochte, schaarse ruimte op de vloer, kun je nu flinke passen maken zónder tegen iemand op te botsen. Sterker nog; zelfs een snelle e-bike lijkt dit jaar een werkzame optie om nóg efficiënter door (nog steeds) ’s werelds grootste fietsbeurs te bewegen.

Bulls WildCreed: carbon frame met 160 mm veerweg, 29 inch rubber en ruimte voor een bidon op de onderbuis, waarbij de achterzijde van de bidon in een holle ruimte binnenin het frame valt (of zou het stiekem toch ruimte zijn voor een batterij…?)

In de categorie: “wie herinnert zich deze nog, nog, nog….?!”. Aangezien oldschool skinwall banden populairder zijn dan ooit, herintroduceert Onza de witte Porcupine band. Als je die (nog) kent, ben je in elk geval de 30 gepaseerd; gefeliciteerd en dus op naar een midlife crisis en een retro mountainbike (want Harley’s en Mazda MX5-en zijn écht niet meer van deze tijd). Het profiel van de band is iets geupdate en de band is verkrijgbaar in de maten in 29 en 27,5″ diameters en 2.4 en 2.6″ breedte.

Crank Brothers’ nieuwste dropper, de Highline 3. Het aanbod is meteen erg breed en ze hebben ook diverse lengtes (60, 80, 100 en 125 mm) voor frames met een zitbuis van 27,2 mm. Wil je méér drop (150 mm), dan moet je een grotere zitbuis hebben.

Cane Creek introduceert een bottom bracket genaamd de ‘Hellbender’ waarbij de kogels niet in een kooi zitten én ook niet met lagervet zijn gemonteerd. Ze worden op hun plek gehouden door een polymeer ring die geïmpregneerd is met olie. De ring is massief en vult nagenoeg alle ruimte tussen kogels en lagerschalen op. Daar kán dus geen troep zitten. De olie zorgt vervolgens voor smering, die ook nog eens beter op zijn plek blijft zitten, daar waar het er toe doet (direct rondom de kogel). De prijs is nog niet bekend.

De Pivot Vault gravelbike met ISO-flex Technology. De zadelpen zit gemonteerd in bus van elastomeer om trillingen te isoleren ten opzichte van het achterwerk van de rijder.

Dat niet elke Pivot een scharnierpunt hoeft te hebben bewezen ze al eerder met de Pivot Les hardtail. Die heeft nu een lichtere broer gekregen in de vorm van de Pivot Les SL.

Kleurtjes, altijd goed! En dat weet Industry Nine maar al te goed.

Over kleurtjes gesproken: Wat miste je altijd al in de line-up van Chris King onderdelen? Precies, bijpassende gekleurde ventielen! Alleen zijn deze niet van Chris King Precision components zelf, maar van Peaty’s. Deze unieke samenwerking is voortgevloeid uit de lange samenwerking van Santa Cruz Syndicate team waar Steve Peat deel van uit maakte en Chris King.

Als je écht geen keuze meer kunt maken uit het aanbod van fietsschoenen kun je nog altijd terecht bij BAER. Voor een bedrag vanaf €1.700 maken ze graag een fietsschoen op maat, stijl en kleur.

Het voorbije weekend tijdens het WK al te zien onder Stéphane Tempier’s massieve pedaaltred: de nieuwe Bianchi Methanol CV FS.

Carbon-Ti remschijf van titanium staal en een carbon middenstuk.

Twee nieuwe, lichtere varianten in de Bell Superserie: de Super Air en Super Air R, waarbij de ‘R’ een afneembaar kinstuk heeft (dat overigens níet op de Super Air past). In tegenstelling tot de Super DH hebben deze twee nieuwelingen, je raadt het al, géén DH-rating.

De Descender op/rond de Super Air R helm is Bell’s eerste goggle.

We maakte vorig jaar al (aangenaam) kennis met Arc8. Een Zwitserse ex-SantaCruz ontwerper die een eigen merk heeft gelanceerd. De Evolve hardtail is zijn laatste wapenfeit. Een full carbon hardtail met…

… een geïntergreerde stuurpen waardoor de kabels het frame ingeleidt worden.

Het frame is verder ontworpen met afgeplatte buizen voor de staande achtervork, die overigens heel Santa-Cruz-Highball-achtig lager op de zitbuis aansluiten voor nog méér flex in de zitbuis. Frame inclusief stuurpen zou nipt onder de kilo zitten.

Ride Concepts is een nieuw schoenenmerk uit Amerika. Ze hebben schoenen voor flat pedals en een aantal clipless modellen. Ze graan prat op de toepassing van D3O in hun Powerline modellen. D3O verhardt tijdens impact en wat je kunt kennen uit onder meer diverse arm- en been protectoren. Ride Concepts past een iets zachtere versie toe dan bij reguliere protectoren, voor méér trillingsdemping ten opzichte van reguliere zolen én voor meer bescherming rond de enkel.

Van eigen bodem (nou ja, het merk, de band wordt in Azië gemaakt): Vredestein ziet het gravelen ook wel zitten. Ze introduceerden op de EuroBike de Aventura. De minieme noppen doen nog terug denken aan hun Spotted Cat en Black Panther mountainbikebanden. De Aventura is verkrijgbaar met een zwarte óf (donker)bruin karkas in 700x38c en 700x44c. Ze zijn tubeless ready en wegen respectievelijk 410 en 450 gram.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Mark ten Napel

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments