FFWD Drift Control en Drift Pace: nieuwe carbon gravelwielen voor bredere banden

Waar 45 millimeter tot voor kort als brede gravelband gold, schuift de praktijk inmiddels richting 50 en zelfs 55 millimeter. Zélfs bij aero-gravelbikes die gericht zijn op snelheid. Bredere banden functioneren beter op bredere velgen en FFWD speelt daarop in met de nieuwe gravelwielen Drift Control en Drift Pace. Beide wielsets zijn specifiek ontwikkeld voor tubeless gebruik, met haakloze carbon velgprofielen met een interne velgbreedte van 28 millimeter. De setgewichten starten bij 1.380 gram, met prijzen vanaf 1.499 euro.

FFWD Wheels Drift Control en Drift Pace gravelbike gravelrace gravelwielen, wielen

Met de Drift Control en Drift Pace biedt FFWD Wheels nu twee velghoogtes van respectievelijk 36 en 48 millimeter. Beide velgen zijn intern 28 millimeter breed voor banden van 40 tot en met 55 millimeter breed.

FFWD Drift Control en Drift Pace: aansluiting op moderne graveltrends

De evolutie van de gravelbikes heeft inmiddels een volledige cirkel doorlopen. Wat ooit begon als racefiets met noppenbanden voor wat meer offroad-capaciteit, werd een avontuurlijke alleskunner, van waaruit weer gravelracers ontstonden als… uh ja, racefietsen voor onverhard terrein. Parallel aan die ontwikkeling werden banden – ongeacht de toepassing – steeds breder. Ook bij het gravelbiken ziet men steeds meer in dat bredere banden meer comfort, meer grip en meer controle opleveren. Zelfs in het wedstrijdsegment, waar aerodynamica steeds belangrijker wordt, kiezen gravelracers inmiddels steeds vaker voor banden van 45 tot 50 millimeter, en soms nog breder.

Op die trend haakt het Nederlandse FFWD Wheels in met de nieuwe Drift-gravelwielen. Met de Drift Control en Drift Pace komt het merk met twee opvolgers van de Drift die het merk al enige jaren voert. Uitgangspunt bij de twee nieuwe Drift-varianten is een interne velgbreedte van 28 millimeter. Meer precies: haakloze, tubeless-ready velgen, om banden van 45 tot 55 millimeter meer ondersteuning te geven. Meer zijdelingse steun maakt het rijgedrag voorspelbaarder en vermindert de kans op stootlek bij het rijden op lage druk.

De carbon samenstelling is bovendien specifiek aangepast voor offroad-gebruik, met een hoge impactweerstand, zoals dat ook al bij FFWD’s Outlaw-mountainbikewielen (getest) het geval is, aldus FFWD in het persbericht. Met de Drift Control en Pace-opties biedt FFWD je qua velghoogte nu twee opties die je kunt afstemmen op alles van bikepackingtochten tot gravelwedstrijden.

FFWD Drift Control

  • Velghoogte: 36 millimeter
  • Focus: comfort, wendbaarheid, laag gewicht
  • Toepassing:races met veel hoogtemeters, ruig terrein, bikepacking
  • Gewicht: vanaf 1.380 gram (met DT Swiss 240 EXP-naven)

FFWD Drift Control gravelwielen, gravelbike wielen

FFWD Drift Pace

  • Velghoogte: 48 millimeter
  • Focus: snelheid, stijfheid, aerodynamica
  • Toepassing: snelle gravelraces, aero-gravelbikes
  • Gewicht: vanaf 1.450 gram (met DT Swiss 240 EXP-naven)

FFWD Drift Pace gravelwielen, gravelbike wielen

Messing spaaknippels en spaken geoptimaliseerd voor duurzaamheid

FFWD kiest voor duurzaamheid boven een paar gram gewichtsbesparing en past messing spaaknippels toe in plaats van aluminium. Aluminium nippels kunnen corroderen en daardoor vast gaan zitten, waardoor het richten van een wiel lastig wordt. Messing voorkomt dit en verhoogt de betrouwbaarheid op lange termijn, zo is de insteek. En met oog op langdurig offroad-gebruik geen gekke gedachte.

Verder is het de spaakkeuze opvallend, want FFWD stemt de keuze specifiek af op de belastingen van voor- en achterwiel. Het voorwiel is gespaakt met 24 Sapim CX-Ray-spaken met een doorsnede van 2,0-(0,9 x 2,2)-2,0 millimeter, waarbij ze aan de schijfremzijde drie keer gekruist en aan de andere zijde radiaal vanaf de naaf naar de velg lopen. Bij het achterwiel zijn er 24 Sapim CX-Sprint-spaken toegepast. Deze zijn met een doorsnede van 2,0-(2,25 x 1,25)-2,0 millimeter iets dikker. In het achterwiel zijn de spaken aan de zijde van de cassette drievoudig gekruist en aan de andere kant verlopen ze radiaal.

FFWD past Sapim CX-Ray en CX-Sprint toe. FFWD bouwt z’n wielen altijd met messing spaaknippels omdat die simpelweg meer robuust zijn dan aluminium exemplaren.

FFWD N/Gage of DT Swiss 240 EXP-naven

De FFWD Drift Control en Drift Pace worden geleverd met keuze uit DT Swiss 240 EXP-naven en FFWD’s eigen N/Gage-naven. De FFWD N/Gage-naven lijken qua constructie sterk op de DT Swiss-naven. Ze draaien eveneens op afgedichte cartridge lagers en een ratchet-vrijloop, maar zijn iets zwaarder en scherper geprijsd. Bij beide naaf-opties is er de keuze uit Campagnolo N3W, Shimano HG en Microspline en Sram XDR-cassettepassingen. Schijfremmen worden altijd via een center lock montage gemonteerd.

FFWD N/Gage achternaaf

Specificaties, prijzen en garantie

De eerste sets van de FFWD Drift Control en Drift Pace worden medio juli 2025 uitgeleverd.

  • Drift Control – 36 mm velghoogte:
    • met DT Swiss 240 EXP-naven:
      • Gewicht: 625 gram / 755 gram (v/a); 1.380 gram (set);
      • Prijs: 1.799 euro;
    • met FFWD N/Gage-naven:
      • Gewicht: 650 gram / 810 gram (v/a); 1.460 gram (set);
      • Prijs: 1.499 euro;
  • Drift Pace – 48 mm velghoogte:
    • met DT Swiss 240 EXP-naven:
      • Gewicht: 665 gram / 785 gram (v/a); 1.450 gram (set);
      • Prijs: 1.799 euro;
    • met FFWD N/Gage-naven:
      • Gewicht: 690 gram / 840 gram (v/a); 1.530 gram (set);
      • Prijs: 1.499 euro;

Elke wielset wordt geleverd met twee jaar garantie, uitbreidbaar naar drie jaar bij registratie. Daarnaast biedt FFWD een crash replacement regeling. De insteek hierbij is klantgericht: zoals eerder door FFWD’s Rik van Putten werd gesteld bij onze test van de Outlaw-mountainbikewielen, kiest FFWD liever voor een pragmatische oplossing mocht dat nodig zijn, zonder op voorhand de prijs op te drijven en vervolgens te blijven hangen in discussie over kleine lettertjes.

Bron en meer informatie: ffwdwheels.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments