Gevallen met de mountainbike of gravelbike? Help mee om onze sport veiliger te maken

Fietssport en VeiligheidNL onderzoeken oorzaak van valpartijen

Valpartijen horen bij fietsen, maar hoeveel is eigenlijk té veel? Elke val met letsel is er één te veel. Maar toch gebeurt het regelmatig dat wielrenners, mountainbikers en gravelrijders met schaafwonden, botbreuken of andere blessures eindigen bij de huisarts of op de Eerste Hulp. Wat zijn de oorzaken? Is het slecht wegdek, een technische fout, of iets anders? Om onze sport veiliger te maken, start de NTFU samen met VeiligheidNL een onderzoek waarbij jouw ervaringen als fietser cruciaal zijn.
NTFU en VeiligheidNL doen onderzoek naar valpartijen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om de sport veiliger te kunnen maken. Vul de vragenlijst in en help me!

“Vallen hoort er nu eenmaal bij”

Sssshhht, kla-bam! Daar lig je dan. Met je gezicht vol in het grind. Het voorwiel van je mountainbike veranderde sneller van richting dan een politicus in verkiezingstijd. Hoe een moment van onachtzaamheid op een verbindingsstrook tussen twee technische singletracks die je keer-op-keer loepzuiver weet te rijden, je tot een graveleter maakt. En je had al zo weinig met dat gravelbiken… Alles zit vol met grind; de schaafwonden op je elleboog en knie, en je… ego.

Tja, “vallen hoort er nu eenmaal bij”, zeggen ze vaak. Maar bij de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU), vinden ze dat elke val met letsel er één te veel is. En sowieso: het is eigenlijk best raar dat een sport die we voor ons plezier doen, soms eindigt met schaafwonden of botbreuk bij de huisartsenpost of spoedeisende hulp.

Het is goed bekend hoeveel fietsers er op de Eerste Hulp belanden. Maar wat niet bekend is, is hoeveel mensen thuis hun wonden likken of een huisarts bezoeken. En ook niet wat de oorzaak van de valpartij is. Ligt het aan slecht wegdek, weinig of geen verlichting, slechte techniek op de fiets? Slecht onderhoud van een pad of openbare weg? Of misschien wel roekeloos rijgedrag van een ander? Bij de NTFU willen ze dit beter in kaart brengen.

Meer inzicht voor beter beleid

Voordat je nu denkt: “Leuk en aardig, zo’n onderzoek, maar gaan we vervolgens trails versimpelen!?”. Nee. Dat is nadrukkelijk niet de insteek. Voor de NTFU is dit soort data van belang om beter beleid in brede zin te kunnen ontwikkelen. De NTFU zegt hierover:

“We willen eerst en vooral inzicht krijgen, voordat we aan de knoppen gaan draaien. Met deze inzichten kunnen we gericht actie ondernemen, met bijvoorbeeld interventies of lobbyen en pleiten voor meer investeringen in betere routes en paden. Onze sport mag voor ons voor ieder op zijn of haar niveau zeker nog uitdagend blijven. We gaan immers bewust een sport- en spelrisico aan. Dat maakt onze sport leuk. Wel moet je inzicht hebben in jouw vaardigheden en daar altijd aan blijven werken om waar nodig te verbeteren.”

Ben je gevallen? Laat van je horen!

Meer data is meer beter, dus is er door de NTFU in samenwerking met VeiligheidNL een vragenlijst opgesteld speciaal voor wielrenners, gravelbikers en mountainbikers die de afgelopen drie jaar zijn gevallen én daarbij letsel hebben opgelopen. Want hoe beter de oorzaken bekend zijn, hoe gerichter er gewerkt kan worden aan oplossingen. Meer verlichting, betere techniektrainingen, veiliger routes? Maar dat begint met data. En die komt van jou. Dus: gevallen met een mountainbike of gravelbike? Laat van je horen!

Start de vragenlijst hier
Voor meer achtergrondinformatie over het onderzoek of vragen of opmerkingen kijk je op de specifieke pagina op de website van onze vrienden van NTFU’s Fietssport.

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Eric
Eric
21 dagen geleden

Zet ten eerste 112.nl app op je telefoon, wel locatie aan hebben staan. Als je hun belt kunnen ze de coördinator zien. Midden in het bos is het soms lastig uit te leggen waar je zit. Werkt op 10 meter nauwkeurig

Ruud
Ruud
16 dagen geleden

Zet deze vraag eens breed uit bij de clubs en trailcrews. Zij weten het beste waar de risico’s zitten in hun regio en hoe daarmee wordt omgegaan. Zo krijg je een objectiever beeld en kun je gericht ondersteunen met b-lines, techniektrainingen of andere oplossingen – in plaats van achteraf reageren op overtrokken gemeentelijke of actiegroepen-paniek. Dát is wat de MTB-community nodig heeft, anders blijven we steken in eenheidsworst van groen/blauwe trails. Verder mis ik in dit stuk een duidelijke positie van Velozine. Jullie doelgroep schrikt niet van een schram of blauwe plek. Er staat namelijk wel leuk eerst dat de… Lees meer »