Hollandse Nieuwe: Instinctiv M Series trailbikes mét Pinion gearbox

Carbon, Pinion en 27.5″ en/of 29″ wielen

Je bent industrieel ontwerper met een eigen ontwerpstudio, biker én je zoekt detailverfijningen in bikes die je maar niet vindt. Dan zit er maar één ding op: zelf aan de slag.

Dat is ongeveer hoe Andreas Knol kwam tot wat nu voorgesteld wordt als Instinctiv Bikes: een nieuw Nederlands mountainbikemerk. 2,5 jaar nadat de eerste schetsen voor een eigen mountainbike werden gezet, is met de M Series het eerste platform van het merk een feit.

Instinctive M7 Full Bike

De M Series omvat drie bikes voor trail- en endurogebruik, met 140 en 150 mm veerweg achteraan. Alle drie de bikes delen in de kern hetzelfde carbon frame, hetzelfde veerconcept én… een alternatieve aandrijving: de Pinion gearbox. Deze bikes zijn het resultaat van de simpele vraag ‘waar willen we zelf op rijden?’. Het antwoord was minder eenvoudig en het duurde dus 2,5 jaar voor de eerste modellen klaar waren en Instinctiv het levenslicht zag.

Andreas Knol licht toe:

“In de basis zijn wij een design en engineering team, we werken al jaren voor bedrijven om nieuwe high-end producten te ontwikkelen, onder andere veel high-end sportproducten. Zo’n 2,5 jaar geleden kwam bij mij het verlangen om te laten zien wat we in huis hebben. Om een eigen product te ontwikkelen waarbij we elk detail tot een hoge mate van perfectie konden brengen.”

De ontwerpstudies die volgden, omvatten onder andere mountainbikes met het exotische Hossack veersysteem. Maar uiteindelijk kozen ze toch voor een ontwerp met een reguliere voorvork. Want inmiddels was de ambitie om daadwerkelijk een eigen merk op te zetten en bikes te verkopen gegroeid.

Gebalanceerd en ‘confidence-inspiring’

Maar na een reguliere voorvork houdt het ‘reguliere’ wel een beetje op. Het uiteindelijke ontwerp is geheel in eigen huis tot stand gekomen, waarbij de Pinion gearbox een belangrijk uitgangspunt was. Hierdoor kon het onafgeveerde gewicht worden verlaagd en het gewicht meer gecentreerd, laag in het frame geplaatst worden voor meer stabiel rijgedrag. Daarin zijn ze overigens niet uniek. Want ook het uit Nieuw Zeeland afkomstige Zerode Bikes bouwt al enkele jaren fietsen vanuit die gedachten.

Knol geeft daarbij dat de resulterende gebalanceerde en ‘confidence-inspiring’ rijeigenschappen die de bikes daardoor hebben, de gewichtstoename door de gearbox – afhankelijk van je referentie 600 tot 900 gram – meer dan waard zijn.

Instinctiv M9

Op het eerste gezicht lijken Instinctiv’s M Series mountainbikes een mix tussen een Mondraker en een Zerode. Maar in details is het geheel toch erg ‘eigen’. De M9 die je hier ziet rolt op 29″ wielen en heeft 150 mm veerweg vooraan en 140 mm achteraan.

‘Puma’ veersysteem

Om het gewicht nóg verder te centreren, is de ‘Puma’-achtervering bedacht. Het bestaat uit achterbrug met een Horst Link en twee compacte hevels rondom de zitbuis. Hierdoor is de hele achtervork compact (laag), zit de demper laag, maar kan men toch een lange demper gebruiken. Die zijn fijner af te stellen dan kortere dempers met een kleinere luchtkamer. Bijkomend punt is dat het resulterende voorframe ruimte biedt aan 2 bidonhouders.

Eigen onderdelen: kettingspanner

Maar niet alleen frame en veersysteem zijn ‘eigen’. Ook de kettingspanner werd door een team van 5 man in-huis ontwikkeld. Deze zou de ketting beter spannen bij het ruigere werk, dan de originele van Pinion. Bovendien zijn er grote kettingwieltjes gebruikt die voorzien zijn van goed afgedichte industrielagers.

Pinion kettingspanner

De eigen ontwikkelde kettingspanner heeft meer spanning en grotere kettingwieltjes – zo te zien uit een Sram-derailleur – voorzien van afgedichte lagers.

Bescherming op liggende achtervork

Eigen onderdelen: Pinion shifter

Verder werkt het team aan een elektronische shifter voor de Pinion gearbox. Die is nog niet klaar, maar momenteel heeft men al wel een eigen mechanische trigger shifter. In samenspel met de shifter module van Cinq kun je zo de Pinion schakelen met je duim aan één zijde van het stuur, in plaats van met de gebruikelijke Pinion draaischakelaar of de twee losse duimschakelaars van Cinq.

Instinctiv Pinion Trigger shifter

Instinctiv Pinion Trigger shifter

Drie modellen

Instinctiv lanceert meteen drie varianten. De M7 combineert 27,5” wielen met 160 mm veerweg vooraan en 150 mm veerweg achteraan. De M9 heeft 29” wielen en 140 mm achteraan in combinatie met een voorvork die 150 mm veerweg biedt. Tot slot is er de M97: een ‘mullet bike’ met 29” voorwiel en 27,5” achterwiel en 150 mm veerweg ‘rondom’. Ze delen allemaal hetzelfde carbon voorframe. De carbon achtervork bij de 29” versie is 445 mm lang in plaats van 430 mm bij de 27,5” en mullet-versie.

Andreas meldde ons nog dat er momenteel 7% gerecycled carbon wordt gebruikt bij de productie van de M bikes. Dat carbon is afkomstig uit de automotive industrie in Duitsland. Gerecycled carbon is momenteel alleen nog verkrijgbaar als korte vezels, waardoor het alleen geschikt is voor massieve framedelen, zoals bijvoorbeeld dropouts.

Instinctive werkt voor de productie van de frame samen met een high-end framefabrikant in Taiwan. De frames komen ongelakt naar Nederland, waar ze in Hoogeveen worden geïnspecteerd en gelakt. Vervolgens worden de bikes in Amsterdam door Instinctiv afgemonteerd en uitgeleverd.

Geometrie

Bij de geometrie zien we dat de M-Bikes er maar in drie framematen is. Begrijpelijk; voor elke maat is een aparte framemal nodig en die zijn behoorlijk prijzig. Opvallend is dat frames écht lang zijn. Niet de meer typische lange reach in combinatie met een steile zitbuishoek en korte stuurpen voor toch een redelijk ‘compacte’ zit die zoveel anderen tot dusver aanbieden als ‘progressieve geometrie’. Daarnaast is het opvallend dat de L en XL dezelfde zitbuislengte hebben, waardoor de XL verhoudingsgewijs dus méér standover height. De keerzijde is dat je per definitie een lange zadelpen nodig hebt. Wil je veel drop, dan is dat echter weer een uitkomst.

Instinctive M Series Geometrie Overzicht

Instinctiv M-Bikes geometry

Prijzen

Instinctiv kiest voor een direct-to-consumer verkoop in Europa. Maar echt goedkoop zijn de vooralsnog gelimiteerd beschikbare Instinctiv mountainbikes daardoor niet. Je koopt de M-bikes dus online, waarbij alle drie de beschikbare modellen een vanaf-prijs hebben van € 7.499, waarbij je kunt kiezen uit 6 kleuren. Standaard wordt de M-bikes geleverd met de C1.9 XR 9-speed gearbox. Tegen een meerprijs van € 129 heb je de 12-speed C1.12 versie. De Instinctive trigger shifter is óók een optie die nog eens een stevige € 449 kost… Daarnaast heb je nog diverse keuzes ten aanzien van onder meer de voorvork, achterdemper, remmen en wielset. Een losse frameset – zonder demper en zonder gearbox – is er vanaf € 4.349.

Bron en meer info: www.instinctiv.bike

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Christiaan
Christiaan
11 dagen geleden

Zo jammer dat het zo’n lelijk voorframe is geworden, dat in combinatie met de prijs… gemiste kans denk ik. De trigger is wel mooi en een elektrische versie zou helemaal top zijn. En denk eens na over de Gates belt zoals nicolai allang doet en zerode nu ook.

Michael
Michael
10 dagen geleden

Mooie ontwikkeling van Hollandse bodem! Ben wel benieuwd naar het gewicht met een pinion gearbox.