Rotor-groep nu mét frame: Koga Colmaro Allroad LTD

Eerste complete bike met Rotor’s hydraulische 1×12-speed groep

Soms krijgen we van die nieuwtjes op de redactie binnen waar we net even wat meer rechtop gaan zitten dan anders. Zo lanceert Koga de Colmaro Allroad LTD gravelracer met een prijs van € 2.999. En eigenlijk koop je daarmee vooral de unieke Rotor 1×12-speed groep en krijg je er de rest van de gravelbike zowat bij cadeau.

Koga Colmaro Allroad LTD Rotor 1x12 gravelbike

Rotor’s hydraulische groep is bijzonder in zijn eigenschappen en bijzonder vanwege zeldzaamheid. Het is een beetje een eenhoorn. Want hoe vaak ben jij de groep al in het wild tegen gekomen? En een bike die af fabriek met de hydraulische 1×12-speed groep van Rotor uitgeleverd wordt, was er nog niet eerder. Koga is met z’n Colmaro Allroad LTD gravelracer nu dus de eerste. En als je je beseft dat de Rotor-groep inclusief wielen los al € 2.600 kost, dan is de € 2.999 die Koga voor deze complete gravelbike vraagt, welhaast dé slimste manier om met die groep op pad te kunnen.

 
Rotor groep

De hydraulische groepen van Rotor zijn er in 1×12 en 1×13-speed. Koga is de eerste fietsfabrikant die de groep op een complete bike uitlevert. Op de Colmaro Allroad LTD zit de 12-speed variant.

Koga Colmaro Allroad LTD: Racefiets met dikke banden

“Hij heeft de snelheid van een racefiets en de fun factor van een crosser,” aldus Koga in z’n persbericht. Koga zet de Colmaro Allroad LTD dan ook neer als gravelracer. En dat blijkt niet alleen uit de geometrie en de enigszins klassieke looks van het frame, maar vooral uit het feit dat de Colmaro geleverd wordt met 34 mm brede banden. Heel veel breder past bovendien ook niet in het frame en de voorvork.

Geometrie

De Colmaro Allroad LTD is er in 5 maten. Opvallend is dat de XS, S en M nagenoeg dezelfde wielbasis hebben. Dat is bij met name de XS en S ongetwijfeld gedaan om de toe-overlap met het voorwiel te verminderen. En ook al zet Koga de Colmaro als een gravelracer neer, de trapas staat lang niet zo laag als bij sommige andere ‘racers. Combineer dat echter weer met de betrekkelijk korte naloop (‘TR’ in de onderstaande tabel) en de Colmaro zal beslist ‘sportief’ rijgedrag geven.

 
2022 Koga Colmaro Allroad LTD gravelracer geometrie

Framedetails

De lasnaden bij het aluminium frame zijn glad afgewerkt. Verder zorgen de relatief compacte buisdiameters en de relatief vlakke bovenbuis voor de klassieke look. De zadelpen is aan de achterzijde afgeplat. We zien meer merken dat doen; het maakt dat de zadelpen net wat gemakkelijker kan doorbuigen voor meer comfort. Je zet die zadelpen overigens vast met een in de bovenbuis geïntegreerde zadelpenklem, wat bijdraagt aan het strakke voorkomen. Kabels, of in dit geval alle leidingen, lopen binnendoor. Het frame is verder voorzien van een pressfit bracketpot en er zijn (verborgen) montagegaten voor een spatbord. Vooraan vind je een carbon voorvork. Ook hier loopt de remleiding binnendoor en zijn er verborgen montagepunten voor een spatbord.

 
Koga Colmaro Allroad LTD Rotor 1x12 gravelbike

Rotor hydraulische 1×12-groep

De groep komt dus uit Spanje. Rotor lanceerde z’n hydraulische groepen op de EuroBike in 2018 voor racefietsen en gravelbikes meteen in twee smaken: 1×12 en 1×13-speed. De 13-speed cassette vraagt om een specifieke naaf, waarbij de naafflens wat verder naar binnen is gezet. Rotor levert zelf die naaf los of in een complete wielset. Om niet meteen daaraan vast te moeten zitten, biedt Rotor dus ook een 12-speed variant aan. Daarbij ontbreekt het de cassette aan de 10-tands krans, waardoor de cassette op de bekende HG11-Shimano passing past; de cassette-passing die de markt nog altijd domineert.

Schakelen doe je dus via hydrauliek. Onder de carbon remgreep rechts op het stuur vind je een aluminium hendel die dezelfde bediening heeft als Sram’s doubletab. Dat wil dus zeggen dat je de hendel maar in één richting kunt duwen, maar meerdere klikjes heeft in die ene richting. Druk tot één klik en laat los om naar een kleinere krans te schakelen. Druk voorbij de eerste klik en je schakelt één of meerdere kransen groter.

De remmen die Rotor bij deze groep levert bestaat simpelweg uit remklauwen van Magura. Een logische keuze, want Magura hielp Rotor ook mee bij de ontwikkeling van het hydraulisch schakelsysteem.

 
Koga Colmaro Allroad LTD Rotor 1x12 gravelracer

Overige onderdelen

Op de Koga Colmaro Allroad LTD wordt de Rotor-groep verder gecompleteerd door een Rotor Aldhu aluminium cranks met een 42-tands Rotor Q-ring kettingblad. De zadelpen, de stuurpen en het stuur op deze Friese gravelracer zijn van Koga zelf. Tot slot zijn er rond de aluminium Allroad Disc wielen van Mavic zijn WTB Byway 700 x 34c banden gemonteerd. Het totale gewicht van de Colmaro Allroad LTD komt volgens Koga zodoende op 8,8 kg.

Gelimiteerd

De Koga Colmaro Allroad LTD is, zoals de ‘ltd’ (= limited) aanduidt, gelimiteerd. Persoonlijk vind ik het ergens jammer dat-ie gelimiteerd is. Althans, wat bandbreedte betreft. Met net wat meer ruimte voor breder rubber, had-ie vanwege die groep én de prijs van € 2.999 een hoge posities op mijn persoonlijke shortlist voor een nieuwe gravelbike gestaan. Los van mijn persoonlijke voorkeuren: het limited slaat natuurlijk op het aantal dat Koga van deze bike bouwt. Maar naar verluidt zouden dat er 600 zijn. Nog best een aantal dus. Aangezien de Colmaro Allroad LTD in tegenstelling tot veel andere bikes ook meteen beschikbaar is, is de kans dat je dus een Rotor groep in het wild tegen gaat komen, in eens een stuk groter.

Bron en meer info: www.koga.com/nl/racefietsen/colmaro-allroad-ltd

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments