Test | Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS 2022 : Het beste van twee werelden?

Van hardcore xc-kanon naar trailbike, zo kan je de ontwikkeling van de Top Fuel van Trek wel omschrijven. Alhoewel, trailbike… met de juiste banden is de nieuwe Top Fuel nog steeds razendsnel. Alleen véél capabeler in de afdaling dan z’n voorgangers. Testrijder Arjan: “Deze bike herdefinieert de term ‘allround’”

Tekst en foto's: Arjan Kruik

2022 Trek Top Fuel

2022 Trek Top Fuel: het beste van twee werelden?

“De Top Fuel is niet langer een xc-racer. Het is nu een bliksemsnelle downcountry-trailbike die oneindige rijplezier biedt in ruw terrein”, zo introduceert Trek de 2022 Top Fuel op z’n website. Daar is ’t weer, het begrip downcountry. Snel omhoog, snel omlaag. Is bij de meeste merken een bike die in deze categorie valt een wat opgeruigde versie van hun xc-fully, Trek maakt er een specifiek model voor. Logisch, want met een veerweg van slechts 60 mm laat Treks dubbelgeveerde xc-scheurijzer Supercaliber zich nauwelijks richting trailbike tunen. En Treks volbloed trailbike, de Fuel EX, heeft in z'n huidige verschijningsvorm nauwelijks nog crosscountry-genen. Fijn dus dat Trek een tussenmodel als de Top Fuel in z’n assortiment heeft. Een bike die qua veerweg en geometrie meer reserves heeft dan de Supercaliber en die minder een pure bergbike is dan de Fuel EX. Een bike waarmee je in Nederland goed uit de voeten kunt, maar waarmee je ook in de bergen geen slecht figuur slaat. “Het beste van twee werelden”, aldus Trek.

“De veerweg vertelt bij de Top Fuel maar een deel van het verhaal. Er is namelijk ook zoiets als geometrie en die is bij de 2022 Top Fuel capabeler dan ooit.”

Eerst maar de veerweg: die bedraagt voor en achter 120 mm. Dat klinkt bescheiden en dat is het ook. Maar de veerweg vertelt bij de Top Fuel maar een deel van het verhaal. Er is namelijk ook zoiets als geometrie en die is bij de 2022 Top Fuel capabeler dan ooit. Helemaal volgens het heilige langer-lager-en-luier-evangelie, is de balhoofdbuishoek met 66 graden 1,5 graad vlakker en staat de zitbuishoek met 76 graden een graad steiler dan die van de vorige generatie Top Fuels. In maat ML, de maat van de testfiets, groeide de reach met 10 mm naar 465 mm en de wielbasis nam toe van van 1.168 naar 1.198 mm. Maten die niet zouden misstaan op een endurobak, maar die anno 2022 blijkbaar dus ook bij een 120 mm fully geïmplementeerd kunnen worden.

2022 Trek Top Fuel

Los van de exorbitante prijs is de 2022 Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS een fiets waar je blij van wordt. Snel, relatief licht, zeer vergevingsgezind en extreem veelzijdig.

2022 Trek Top Fuel

Als je er eenmaal aan gewend bent, vraag je je af waarom niet iédere bike zo'n handig bagageruim in de onderbuis heeft.
2022 Trek Top Fuel

Next level afmontage

De Top Fuel waarmee ik heb rondgereden is de 9.9 XX1 AXS. Met € 12.099,- is dit de allerduurste uitvoering. Ja, je leest het goed: € 12.099,-! Is-ie dan met bladgoud bedekt? Dat niet. Maar Trek heeft z’n topmodel wel uitgerust met alles dat luxe en duur is. Dat begint natuurlijk al met het carbon frame. Maar ook de spullen die daaraan zijn aangehangen kosten het nodige. Zoals een carbon Bontrager-stuur met geïntegreerde stuurpen, een draadloos verstelbare RockShox Reverb AXS-zadelpen, een draadloze Sram XX1 AXS-transmissie, carbon Bontrager-wielen, Sram G2 Ultimate-vierzuigerremmen met carbon remhendels en een superlichte RockShox SID Ultimate-voorvork. Tsja, en als je dat allemaal bij elkaar optelt kom je mákkelijk op een bedrag van meer dan 12k!

“Zonder blasé over te willen komen – ik heb namelijk net als de meeste van jullie ook nog nooit een bike in deze prijsklasse gereden, niet eens bij benadering – leidt al die luxe wel af van waar het om gaat.”

Zonder blasé over te willen komen – ik heb namelijk net als de meeste van jullie ook nog nooit een bike in deze prijsklasse gereden, niet eens bij benadering – leidt al die luxe wel af van waar het om gaat. Want van een draadloos bedienbare derailleur, een dito dropperpost of een carbonnen stuur/stuurpen uit één stuk gaat een bike natuurlijk niet beter rijden. Uiteindelijk gaat om de geometrie, om de vering en demping en om de wielen en banden. Ik pak eerst maar even het laatste op, want dat is wel een dingetje. Althans, tijdens m’n ritten op de Nederlandse mountainbikeparkoersen…

2022 Trek Top Fuel

Met een flipchip kunnen je de balhoofdbuis een halve graad steiler zetten. De trapas komt dan 8 mm omhoog en de reach wordt iets langer. We hebben van deze optie geen gebruik gemaakt.

2022 Trek Top Fuel

Net als alle andere dubbelgeveerde Treks heeft ook de 2022 Top Fuel een draaipunt rond de achteras. Dit zou voorkomen dat de achtervering verhardt als je remt. Trekt noemt dit draaipunt Active Braking Pivot (ABP).

2022 Trek Top Fuel

De RockShox Deluxe Ultimate RCT beschikt voor wat betreft het instellen van de ingaande demping op het eerste gezicht maar over twee standen: ‘open’ en ‘gesloten’. Maar met het blauwe stelwieltje maak je die ‘open’-stand (O) nog meer open (-) of juist iets stugger (+).

2022 Trek Top Fuel

Plek genoeg voor dikke banden, zeker als je nagaat dat er nú al 2.4's rond de 30 millimeter brede velgen liggen.
2022 Trek Top Fuel

Carbon velgen met dikke sloffen

Trek heeft de 2022 Top Fuel 9.9 af fabriek uitgerust met een paar fraaie Bontrager Line Pro 30-wielen met carbon velgen met een binnenbreedte van 29 mm. Daaromheen ligt een paar Bontrager XR4 Team Issue-banden van 2.4” breed. Mijn advies: gooi die banden er gelijk maar af. Op Nederlandse mtb-paden van hard aangereden zand, is de Top Fuel met die brede en vooral grof genopte rubbers niet bepaald snel. Niet omhoog, maar evenmin omlaag. Een paar XR3 Team Issue’s in 2.4”, ook van Bontrager, rolt vanwege de veel kleinere nopjes op het loopvlak veel lichter, zonder dat de grip in snelle bochten of de tractie in steile beklimmingen eronder lijden.

“Op relatief gladde paden speelt de Top Fuel dit voordeel niet uit, maar zodra er wortels en/of keien in het spel komen ben je de king”

Dat brengt me naar het klimmen en dalen. Eerst maar het klimmen, want om te dalen moet je tenslotte eerst boven komen. Na de bandenwissel zit er gelukkig veel meer vaart in de fiets, maar de dynamiek die ik van mijn eigen lichtere xc-wielen en -banden gewend ben, manifesteert zich ook met de nieuwe rubbers helaas niet. Daarvoor zijn, relatief gezien, de wielen en banden te breed en te zwaar. Daar staat tegenover dat de tractie en het comfort absoluut op een hoger niveau staan dan bij mijn eigen set. Op relatief gladde paden speelt de 2022 Top Fuel dit voordeel niet uit, maar zodra er wortels en/of keien in het spel komen ben je de king.

2022 Trek Top Fuel

Trek heeft de 2022 Top Fuel in maar liefst 7 verschillende maten.

Links de Bontrager XR4 Team Issue 2.4" banden zoals ze af fabriek op de Top Fuel zitten. Prima band voor in de bergen, maar voor de Nederlandse parkoersen hebben we XR3 Team Issues omgelegd, ook in 2.4". Die rollen een stuk lichter, maar bieden nog steeds karrevrachten bochtengrip.

2022 Trek Top Fuel

Superstrak, zo'n stuur met maar twee kabels en een geïntegreerde stuurpen.

2022 Trek Top Fuel

Vanaf de andere kant hetzelfde beeld: strak en opgeruimd.
2022 Trek Top Fuel

Klimmen: efficiënte achtervering

Bij die goede klimkwaliteiten spelen onderstel, geometrie en zitpositie natuurlijk ook een belangrijke rol. Voor wat betreft die laatste; vanwege de steile zitbuishoek heb je vrijwel altijd voldoende druk op het voorwiel. Je hoeft dus in steile klimmetjes niet snel je zitvlak naar de punt van het zadel te schuiven om druk te houden. Maar als gevolg van die steile zitbuishoek en vooral de zeer korte stuurpen, is de zit wel wat aan de korte kant. Met mijn 1,79 centimeter val ik precies tussen de Trek-maten ML en L in. De L-uitvoering, met z'n iets langere bovenbuis en iets minder korte balhoofdbuis, zou mijn voorkeur hebben boven de ML.

“Loop ik bij sommige bikes wel eens te klooien met volume spacers om de achtervering meer of minder progressief te maken, de instelling van de RockShox Deluxe Ultimate RCT op de Top Fuel is gelijk goed. Gewoon oppompen tot 25% sag en klaar.”

De achtervering zakt in de beklimmingen niet weg, waardoor je efficiënt kan blijven trappen. Ondanks dat blijft het achterwiel oneffenheden goed volgen, met bovengemiddeld goede tractie als resultaat. Dat ligt niet alleen aan het effectieve veersysteem, maar ook aan de fijne demper en de goede fabrieksafstelling. Loop ik bij sommige bikes wel eens te klooien met volume spacers om de achtervering meer of minder progressief te maken, de instelling van de RockShox Deluxe Ultimate RCT op de Top Fuel is gelijk goed. Oppompen tot 25% sag en klaar. Dat instelgemak geldt ook voor de demping van de ingaande slag, de compressiedemping. Je kunt de RS Deluxe met een hendeltje dicht of open zetten, waarbij de open stand op zijn beurt ook weer drie posities heeft. Op de gladde Nederlandse parkoersen kies ik voor het algemeen voor de open stand met maximale compressiedemping. Daarmee is de demper zo goed als wipvrij, terwijl oneffenheden wel goed worden geabsorbeerd.

2022 Trek Top Fuel

Elektrisch schakelen is duur en mooi. Maar is het ook functioneel? Absoluut, Sram XX1 Eagle AXS schakelt foutloos! Maar dat doet de gelijknamige handgeschakelde 'versnellingsbak' natuurlijk ook.

2022 Trek Top Fuel

Bij een bike van € 12.099,- mag je op alle slakjes zout leggen, toch? Bij deze dan: ik zou de schakelaar van de Sram AXS-deraileur nog iets dichter bij m'n duim willen hebben. Maar dan komt de versteller tegen de dikke klemring van het Bontrager-handvat aan en werkt-ie niet meer.

2022 Trek Top Fuel

Dankzij het 30-tands voorblad kom je zelfs de allersteilste hellingen probleemloos op. Maar we kunnen ons voorstellen dat krachtige bosbeukers voor gebruik in Nederland liever een 32er of zelfs een 34er monteren. Doordacht: 170 mm cranks.

Grip zonder einde en nagenoeg wipvrij.

De 2.0-versie van Treks Knock Block, een constructie die voorkomt dat het stuur tegen de bovenbuis kan slaan, biedt nu 72° draairuimte in plaats van 58°. Dat is niet alleen fijn in technische beklimmingen, maar ook als je de bike wilt meenemen in de auto.

Ondanks de korte (geïntegreerde) stuurpen van slechts 45 mm heb je dankzij de steile zitbuishoek in beklimmingen voldoende druk op het voorwiel.
2022 Trek Top Fuel

Dalen: beuken en blazen

Dan het dalen. Is het klimmen zeer goed, het dalen is nog beter. Het is niet zozeer de pure snelheid waarmee je naar beneden kunt knallen, maar vooral de controle deze bike biedt als je ’m flink laat gaan. Downcountry? Die term is een understatement. De Top Fuel geeft je namelijk het gevoel dat je op een dikke trailbike zit! Deze mountainbike maakt dat je je een betere biker voelt, zo makkelijk en gecontroleerd kun je afdalen. Stoïcijns beukt-ie over de remknippen aan het begin van de bocht, waarna je er vol gas doorheen kunt blazen, om er met net zoveel, zo niet meer snelheid weer uit te komen. Secties waar ik normaal altijd in de ankers ga, rol ik nu zonder te remmen door. Hier vormen de moderne geometrie, de centrale zitpositie, het responsieve onderstel en de volumineuze, gripzekere banden van de Top Fuel een onverslaanbare combinatie.

“Ook op ruige Ardennenpaadjes met keien, geulen en wortels etaleert de Top Fuel op overtuigende wijze z’n downhillskills”

“Ehh, ja, maar hoe lastig zijn die Nederlandse afdalingen nu eigenlijk?” Je hebt gelijk, die stellen, op wat remknipppen en een verdwaalde wortel na, inderdaad niet zo veel voor. Maar ook op ruige Ardennenpaadjes, met keien, geulen en wortels, etaleert de Top Fuel op overtuigende wijze z’n downhillskills. Opvallend daarbij is dat, als het gaat om de schokdemping, de achtervering meer in z’n mars heeft dan de voorvering. Heb je achteraan het gevoel met meer veerweg dan 120 mm onderweg te zijn, de 120 mm aan de voorkant voelt gewoon aan als 120 mm. Toch is niet de pure veerweg van de RockShox SID 35 een beperking, maar eerder z'n demper. Omdat deze Charger Race Day demper-cartridge licht en klein is, moet-ie het stellen met een relatief klein olievolume. Hierdoor is de demping in lange afdalingen niet zo consistent als bij bijvoorbeeld een RockShox Pike met dezelfde hoeveelheid veerweg en een grotere Charger-demper. Ik meld dit even voor de volledigheid, want in de praktijk zal je het verschil buiten de Alpen echt niet merken. En al helemaal niet op de Nederlandse parkoersen.

2022 Trek Top Fuel

De elektrische Rock Shox Reverb AXS biedt 150 mm drop. Opvallend: de diameter is maar liefst Ø 34,9 mm. Dat komt de stijfheid en degelijkheid ten goede.

Geen draden of kabels? Klopt, de bediening van de Reverb AXS-dropper is draadloos.

2022 Trek Top Fuel

Als de brandweer naar beneden!

Laat je niet op het verkeerde been zetten door z'n naam; deze dikke SID 35 is ondanks z’n gewicht van net iets meer dan 1.500 gram oneindig veel stijver dan z’n voorganger!

Effectieve en stille bescherming van de liggende achtervork.

2022 Trek Top Fuel

Prima remmen, die G2 Ultimate's van Sram. Vederlicht, rondom goed in te stellen, behoorlijk krachtig en vooral erg goed doseerbaar.

Alleen de keuze voor de 160 mm remschijf aan de achterkant begrijpen we niet. Waarom zo'n klein schijfje voor een bike waarmee je zó hard naar beneden kunt?
2022 Trek Top Fuel

Voor bossencrossers en trailtijgers

Snel omhoog, snel omlaag, zeer comfortabel, extreem goed controleerbaar, relatief licht, alles carbon, alles draadloos; op veel punten blinkt de 2022 Top Fuel 9.9 XX1 AXS echt uit. Okay, zie ik je denken, dat mag ook wel voor dat geld. Klopt, voor € 12.099,- verwacht je niet minder dan perfectie. En perfect, dat is de Top Fuel 9.9 XX1 AXS helaas toch niet. Dat ligt denk ik vooral aan het feit dat Trek met deze bike iedereen te vriend wil houden. Bossencrossers in het laagland en trailtijgers in de bergen. En dat leidt ertoe, dat sommige onderdelen niet echt met elkaar in harmonie zijn. Zoals het kleine 30-tands voorblad en vooral de brede en grof genopte bergbanden zoals je die ook op de Fuel EX vindt. Met daar tegenover een lichtgewicht SID-voorvork en een klein 160 mm achterremschijfje dat je eerder op een bike á la Supercaliber zou verwachten. Een beetje alsof Dr Jekyll halverwege in z’n transformatie tot Mr Hyde is blijven hangen.

Conclusie

Ik weet dat ik nu in herhaling val, maar toch benadruk ik nog even dat beslist ik niet blasé wil overkomen. Dat je die indruk wekt je als je een kritische rijimpressie schrijft over een bike die zoveel kost als de Top Fuel 9.9 XX1 AXS, is namelijk niet ondenkbeeldig. Kritiek leveren op dit soort extreem prijzige bikes klinkt immers al snel naar dwangmatig spijkers op laag water zoeken. Naar klagen om het klagen. Dat is echter nadrukkelijk niet mijn intentie. Ongeacht de prijs van een bike benoemen we hier op Velozine wat goed is, maar ook wat in onze ogen anders of beter kan.

“De Top Fuel 9.9 XX1 AXS is een bizarre bike. En dan doel ik niet op de prijs, maar op de rijeigenschappen. Er zijn namelijk niet veel andere bikes die er zó goed in slagen de kloof tussen crosscountry en trail te dichten.”

Om maar even met dat eerste, het goede, te beginnen: de Top Fuel 9.9 XX1 AXS is een bizarre bike. En dan doel ik niet op de prijs, maar op de rijeigenschappen. Er zijn namelijk niet veel andere bikes die er zó goed in slagen de kloof tussen crosscountry en trail te dichten. Wat dat betreft echt thumbs up voor Trek! Echter, wie het grootste deel van z’n offroad-kilometers in Nederland maakt, zal in ieder geval een paar snellere en lichtere banden willen hebben. En rij je veel in het buitenland, dan ontkom je niet aan een grotere achterremschijf, zeker als je meer weegt dan 75 kg. Details? Ja, dat is zo. Maar wie claimt “het beste van twee werelden” te brengen, moet ook de details voor elkaar hebben.


Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS 2022 | Prijs, specificaties en geometrie

Trek Top Fuel: programma en prijzen

In 2022 brengt Trek negen uitvoeringen van de Top Fuel. Zes daarvan met carbon frame, drie in aluminium en allemaal in maar liefst zes maten leverbaar. In carbon van XS (met 27.5 inch wielen) tot XL, in alu van S tot XXL. Het topmodel is de door ons gereden Top Fuel 9.9 XX1 AXS, die € 12.099,- kost. De goedkoopste carbon Top Fuel, de 9.7, komt op € 5.099,-. Een uitvoering in aluminium haal je vanaf € 2.599,- in huis: de Top Fuel 5. Voor de liefhebbers heeft Trek de Top Fuel ook als frameset. In carbon komt die op € 4.099, de aluminium uitvoering kost € 2.399,-.

Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS: onderdelen en gewicht

Frame OCLV Mountain Carbon
Vork RockShox SID Ultimate, 120 mm veerweg
Demper RockShox Deluxe Ultimate RCT, 120 mm veerweg
Derailleur Sram XX1 Eagle AXS, 12-speed
Schakelaar Sram XX1 Eagle AXS, 12-speed
Crankset Sram XX1 Eagle, 30-tands kettingblad
Cassette Sram XX1 Eagle, 12-speed, 10/52t
Remmen Sram G2 Ultimate
Remschijven Avid Centerline, 180/160 mm (v/a)
Wielen Bontrager Line Pro 30 OCLV Mountain Carbon
Voorband Bontrager XR3 Team Issue 29×2.4″
Achterband Bontrager XR3 Team Issue 29×2.4″
Stuur Bontrager RSL OCLV, 820 mm breed
Stuurpen Bontrager RSL OCLV, 45 mm, geïntegreerd
Zadel Bontrager Arvada, 138 mm breed
Zadelpen Rock Shox Reverb AXS, Ø 34,9 mm, 150 mm drop
Gewicht 11,88 kg (framemaat ML)
Prijs € 12.099,-

Trek Top Fuel 9.9: geometrie

vz_geometry_transparent_v2
Framemaat ML/18.5″
Zitbuislengte ST 435 mm Offset O 44 mm
Bovenbuislengte TT 615 mm Trail T
Reach R 465 mm Balhoofdbuislengte HT 105 mm
Stack S 600 mm BB drop BBD 36 mm
Zitbuishoek STA 76° Liggende achtervork CS 435 mm
Balhoofdbuishoek HTA 66° Wielbasis WB 1.198 mm
Framemaat ML/18.5″
Zitbuislengte ST 435 mm
Bovenbuislengte TT 615 mm
Reach R 465 mm
Stack S 600 mm
Zitbuishoek STA 76°
Balhoofdbuishoek HTA 66°
Offset O 44 mm
Trail T
Balhoofdbuislengte HT 105 mm
BB drop BBD 36 mm
Liggende achtervork CS 435 mm
Wielbasis WB 1.198 mm

Website fabrikant: www.trekbikes.com/nl


Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments