KTM vernieuwt Myroon 29 xc-hardtail voor 2022

Framegewicht 920 gram, complete bikes vanaf 8,6 kg

De xc-hardtail Myroon van het Oostenrijkse KTM is voor 2022 geheel vernieuwd. Belangrijkste feit: met het topmodel Myroon Exonic duikt KTM voor het eerst onder de één-kilo-grens: 920 gram weegt het frame van deze uitvoering in de maat M. De complete bike komt op 8,6 kg. KTM brengt zes uitvoeringen van de Myroon, van € 1.999,- tot € 8.099,-.

De 2022 KTM Myroon Exonic.

Lichtste Myroon ooit

De carbon xc-hardtail Myroon is al sinds 2009 een vast onderdeel in de collectie van het Oostenrijkse KTM. Eerst nog met 26 inch wielen, vanaf 2012 als 29er. Het frame van die carbon 26er woog 1.050 gram en KTM had er, net als de meeste constructeurs, moeite mee dit gewicht met z’n 29er frames te overtroeven of zelfs te evenaren. Dat laatste lukte pas in 2017 met de Myroon Sonic 29. Dat het met de carbontechnologie snel gaat bewijst KTM vier jaar later met nieuwe Myroon Exonic 29. Met een gewicht van slechts 920 gram (in framemaat M) is dit KTM’s lichtste hardtail ooit, ongeacht de wielmaat. Opvallend: om gewicht te besparen is, onder andere, de onderbuis op een lager punt met de balhoofdbuis verbonden. Omdat de vork hierdoor niet meer vrij onder de onderbuis door kan draaien, is de Myroon nu voorzien van een een geïntegreerde stuurhoekbegrenzer. Wat ons betreft een vooruitgang, want zo kan ook het stuur de dunwandige bovenbuis niet meer beschadigen.

Links KTM’s eerste Myroon uit 2009, rechts de nieuwe 2022 Myroon Exonic. De eerste had een framegewicht van 1.050 gram, de laatste weegt maar 920 gram (in maat M)

Niet alleen lichter, maar ook stijver

Natuurlijk is het 2022 Myroon-frame volgens KTM niet alleen lichter, maar ook stijver. Met name rond de trapas zou de stijfheid met ruim 10% toegenomen zijn. Fijn voor agressieve pedaalduwers. En omdat hard trappen dorstig maakt, passen er makkelijk twee grote bidons in het frame. Als het om het comfort gaat wedt KTM niet op één paard; niet alleen is om flex te genereren de staande achtervork aan de bovenkant en de zitbuis aan de onderkant afgeplat, ook vind je in die zitbuis een dunne, flexibele 27,2 mm zadelpen.

 
2022 KTM Myroon

Trend, ook bij KTM: de kabels gaan via de bovenkant van de balhoofdbuis het frame in.

2022 KTM Myroon

Aan de bovenzijde afgeplatte staande achtervorkbuizen.In de achterbrug passen overigens banden tot 2.35 inch.

Hier is alles in één foto gevat: extra dikke trapassectie en dito liggende achtervork, afgeplatte zitbuis en afgeplatte staande achtervork.

Snaarrechte onderbuis.

Drie framevarianten

KTM brengt van het Myroon-frame drie constructies. De lichtste, die van 920 gram, noemt KTM NanoPremium carbon. Je vindt deze alleen op de Myroon Exonic van € 8.099,-. De iets minder lichte Premium carbonconstructie is verkrijgbaar vanaf € 2.999,- (Myroon Glorious, Myroon Master en Myroon Prime). De Myroon Pro en Myroon Elite, respectievelijk € 1.999,- en € 2.499,-, zijn gemaakt op basis van de Performance carbonconstructie. Echter, deze frames zijn niet nieuw, maar gebaseerd op de 2021-uitvoering.

Aangepaste geo

De Premium- en NanoPremium-uitvoeringen van de Myroon hebben ook een gemoderniseerde geometrie. Niet dat de cijfers schokkend zijn, in vergelijking tot bijvoorbeeld Cannondale of BMC zet KTM telkens maar kleine stapjes. Zo is en blijft de veerweg op alle modellen ‘gewoon’ 100 mm en de balhoofdbuis wordt met 100 mm (in maat M) nog iets lager dan-ie al was. De balhoofdbuishoek vlakt met twee graden af tot 69 graden, de zitbuishoek is met 74,5 graden een hlave graad steiler. De reach groeit van 431 mm naar 443 mm (in maat M). Minpunt, deze gematigde getallen? We denken van niet; de markt voor klassieke hardtails is in bepaalde landen en regio’s onverminderd groot en waarom zou je deze clientèle van je vervreemden met extreme geometrieën? Never change a winning team, toch?

KTM Myroon 2022: 6 modellen

Myroon Exonic – € 8.099

Het topmodel uit de Myroon-reeks komt met een vederlicht frame in KTM’s NanoPremium carbonconstructie en verder alles dat licht en duur is. Sram Eagle XX1 AXS-aandrijflijn, Shimano XTR-remmerij, Fox 32 Float SC Factory-voorvork en DT Swiss XRC Spline 25-wielen. Plus verder alles carbon: stuur, zadelpen, cranks, zadel. Gewicht volgens KTM: 8,6 kg in maat M.

Myroon Prime – € 5.399

Met Sram GX Eagle AXS is de Prime het tweede model binnen de Myroon-reeks dat draadloos schakelt. En hoewel de afmontage minder exorbitant is dan bij de Exonic, valt er nog genoeg te genieten: RockShox SID SL Ultimate-voorvork, Shimano XT-remmerij en Mavic Crossmax SL R Carbon CL-wielen. Gewicht volgens KTM: 9,9 kg in maat M.

Myroon Master – € 3.399

Net als de Prime is het frame van de Myroon Master gemaakt met KTM’s op één na lichtste constructie: Premium carbon. De afmontage is een effectieve mix van functionaliteit, degelijkheid en gewicht. Shimano XT-aandrijving, dito remmen, een Fox 32 Float SC Performance-voorvork en Mavic Crossmax CL-wielen. Gewicht volgens KTM: 10,2 kg in maat M.

Myroon Glorious – € 2.999

Voor wiel het nieuwste Myroon-frame wil rijden, is de Glorious KTM’s instapper met Premium carbonconstructie. Nou ja, instapper; met een RockShox SID SL Ultimate is natuurlijk niks mis. Een de Shimano Deore-onderdelen doen qua functionaliteit in niks onder voor duurdere exemplaren. Gewicht volgens KTM: 11,3 kg in maat M.

Myroon Elite – € 2.499

Voor dit model gebruikt KTM heeft frame van de vorige generatie Myroons. Erg? Op een hoger gewicht na lijken het oude en het nieuwe frame erg veel op elkaar. Net als op de Myroon Glorious vind je op de Myroon Elite voornamelijk Shimano Deore-onderdelen, met achteraan een XT-derailleur. Fox levert de Float 32 Rhythm-voorvork. Gewicht volgens KTM: 11,9 kg in maat M.

Myroon Pro – € 1.999

De instapper in de Myroon-reeks schakelt en remt met Deore-onderdelen. RockShox levert de Judy Silver TK-voorvork. Gewicht volgens KTM: 12,9 kg in maat M.

Meer info: ktm-bikes.at

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments