Kona… De rest van het gamma 2014

De Process 2.0 is wel het grootste nieuws bij Kona voor volgend jaar. Iets eerder dan we gewend zijn, heeft het Canadese merk nu ook de rest van het gamma voorgesteld. We pakken er de hoofdlijnen uit en voorzien die van commentaar.

Kona14_Process134
Process 134

Hoewel Kona vanaf de begindagen meedraait in de mountainbike sport, zijn in Europa vooral de modellen uit de gravity-niche van het merk gevierd, een erfenis van de freeride hausse van rond de eeuwwisseling en de daarvoor emblematische Stab’s en Stinky’s. Aan de andere kant van de plas is Kona echter een wijdverspreid merk dat vooral bekend staat om haar uitgebreide assortiment en een goede prijs-kwaliteitsverhouding. In het Duitse geweld gaat dat laatste punt in Europa wat verloren, maar het programma van Kona blijft extreem divers en zoals elk jaar, vinden we ook in 2014 weer een paar lekkere alternatievelingen.

Eerder werd al de nieuwe Operator voorgesteld, het downhill model. Die heeft een carbon voorframe en aluminium achterframe. De rocker is in aluminium, maar versterkt met een carbon brug. Zoals Kona betaamt, ligt de nadruk op duurzaamheid, stijfheid en sterkte, en minder op het laagst mogelijke gewicht. De geometrie is licht gewijzigd; kortere achtervorken (420mm) en een lager bottom bracket is immers wat zo´n beetje iedereen wil. Railin´ them berms in the bikepark…

Kona14_SupOperator
Supreme Operator

Naast de hardtails in het instapgedeelte, is de Operator trouwens samen met de Entourage (een freeride Operator met minder veerweg) de enige die nog op 26” sloffen staat. Alle cross country racers hebben 29” wielen, de 26” Kula modellen zijn nu definitief geschrapt. Naast de Explosif 27,5”, worden ook de Scandium-aluminium Cinder Cone en Blast op middenmaat wielen gezet. De nieuwe Precept lijn, ook al op 27,5”, vervangt de Tanuki in het volgeveerde ’trail’-segment . Het frame is losjes gebaseerd op de succesvolle Satori 29”, waarbij de demper aan de bovenbuis hangt, en heeft 120 of 130mm veerweg – afhankelijk van de gebruikte demper.

Kona14_CinderCone
Cinder Cone

Kona14_PreceptDL
Precept DL

Wo! Wat is dat? De meest opvallende alternatieveling in het gamma van Kona dit jaar: de fatbike Wo. Een complete aluminium tank voor € 1599,-. Weliswaar zonder rupsbanden, maar aangezien voertuig en motor samen ruim onder de 8 ton zullen blijven, kom je met 4” banden op 0,8 bar ook al praktisch overal door heen. Zelf de ‘broeeeemm’-geluidjes maken en je bidon als waterkanon gebruiken.

Kona14_Wo
The Who, uh… Wo. ‘WTF’ had misschien ook nog een optie kunnen zijn…

Als laatste nog even de gekromde stuurtjes. Jaja, die hebben ze bij Kona ook al jaren. Alle crossers komen enkel met schijfremmen. We zien lekker dunne staande achtervorken en frisse kleurtjes op de Jake’s. Daarnaast probeert Kona het weggamma wat naar voren te schuiven, met dit jaar liefst zes modellen die voor conventionele racefietsen door kunnen gaan (de stalen Honky Tonk met z’n barend-shifters even buiten beschouwing gelaten). In Amerika zijn gravelracers naast fatbikes de andere grote alt-hit: racefietsen met wat bredere bandjes en een relaxte geometrie om kilometers te malen op eindeloze schotterwegen in de woestijn. Voor mensen die dat aanspreekt (of die van snelle toerfietsen met een racebocht houden), heeft Kona de stalen Rove als complete fiets voor € 1599,- óf het Rove frame in titanium voor dezelfde prijs.

Kona14_Rove
De Rove op herhaling; in 2014 met een iets meer ingetogen kleur

Elk jaar doen ze het weer bij Kona, als eerste merk het complete gamma voor het volgende modeljaar introduceren. Het is altijd leuk om te zien: lekker overzichtelijk en altijd met een paar odd balls. Op de typische zwaartepunten van de Nederlandse sportfietsenmarkt – racefiets, cross country hardtail – mist het gamma van Kona focus om echt mee te kunnen komen. De gaten tussen de modellen zijn immers enorm en op het daar zo vaak doorslaggevende punt van de prijs-kwaliteitsverhouding scoren ze in het lage en middensegment maar matig. Ook dit jaar zitten er in het gamma echter buitengewoon interessante fietsjes die voor veel rijders weer precies dat zullen bieden wat ze bij andere merken niet vinden. Dat kan zijn op het vlak van de maatvoering – Kona voert de meeste modellen in veel meer maten dan andere merken –, maar vooral ook op het vlak van concept en geometrie. Het is de kracht van eigenzinnigheid, maar dan zonder de mainstream helemaal links te laten liggen.

Ten slotte: opvallend is toch wel het wegvallen van de Cadabra familie met het Magic Link-veerprincipe. Met introductie van de Process 1.0 vorig jaar hing het al in de lucht; nu de Process in drie nieuwe varianten naar voren geschoven wordt, is er echt geen plaats meer voor. Terwijl de reviews toch behoorlijk positief waren, was het concept blijkbaar toch te complex en te zwaar om door de markt opgepakt te worden. Tijd voor wat nieuws dus. Wat ons betreft passen de nieuwe modellen beter in de Kona-filosofie.

Bron: www.konaworld.com

MG

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments