Merida lanceert eSilex, eScultura en eSpeeder

Eén frame, drie verschillende bikes

Je wist dat er ooit een dag zou komen waarop je een fiets zou treffen die je pas na drie keer kijken herkent als een e-bike. Die dag is nu, want vandaag lanceert Merida zijn strakke eAL700c-frame, op basis waarvan ze gelijk drie verschillende fietsen maken: de toerfiets eSpeeder, de racefiets eScultura en de gravelbike eSilex.

Mahle aandrijving

Het meest opvallende aan dit aluminium frame is… dat ‘ie eigenlijk niet opvalt. Vooral als je je realiseert dat er toch écht een batterij in de onderbuis zit. Een onderbuis die qua afmetingen niet echt onderdoet (of eigenlijk: ‘overdoet’) voor wat we bij andere ‘oversized’ frameconstructies tegenkomen. Pas wanneer je naar de achternaaf kijkt, zie je dat het een dikker exemplaar is.

Mahle X35 hub motor

100 mm in diameter; veel groter is de 36V motor van Mahle niet. Hij levert 250 watt/40 Nm ondersteuning tot 25 km/u.

Het is een Mahle X35+ naaf. Mahle, net als concurrenten Bosch en Brose afkomstig uit de automotive, heeft met deze motor één van de meest compacte exemplaren op de markt. Het is een 36V motor met 250 watt, en die levert maximaal 40 Nm koppel. Ondersteuning is er tot 25 km/u. Daarboven zou de motor ‘almost drag-free’ zijn, aldus Merida. Ergo: mogelijk zul je er dus nog wel iets van blijven merken.

Overigens lijken de specificaties van de motor niet indrukwekkend. Realiseer je echter dat een racefiets of gravelbike over het algemeen lichter is dan menig ander e-bike én dat je dankzij de lichtere banden en sportieve zit sowieso zelf al gemakkelijker snelheid maakt, zoals wij onlangs zelf nog ondervonden.

Bediening met één knop

Géén displays. Slechts één knop in de bovenbuis voor de bediening. De kleur rond de knop geeft de batterijstatus weer.

Laadpoort in onderbuis

De laadpoort bevindt zich in de onderbuis.

Compacte, 250 Wh batterijpakket

Om die reden is de batterijcapaciteit ook ‘slechts’ 250 Wh. Een relatief compact batterijpakket dus, die simpelweg minder ruimte in het frame vereist. Dat gezegd hebbende; Merida geeft zelf aan dat deze e-modellen ontwikkeld zijn voor ritten waar je misschien niet overal ondersteuning nodig hebt. Je zou er toch zo’n 75 km ver mee moeten komen. Maar mocht je toch ‘range anxiety’ hebben, dan kun je op de plek van de staande bidonhouder een externe batterij aankoppelen met 200 Wh capaciteit.

Het totale systeem van motor, het 250 Wh geïntegreerde batterijpakket en de Merida controller weegt in totaal ‘maar’ 3.5 kg.

De onderbuis is niet veel groter dan bij sommige andere 'oversized' frames, terwijl hier toch écht een batterijpakket in is gemonteerd.

De onderbuis is niet veel groter dan bij sommige andere ‘oversized’ frames, terwijl hier toch écht een batterijpakket in is gemonteerd.

Kabels lopen allemaal netjes binnendoor.

Bikepacken doe je met de eSilex

Eén frame, drie modellen

Qua frame én techniek zijn de eSpeeder, eScultura en de eSilex dus identiek. Dat betekent dat je feitelijk in alle modellen 700 x 42c en 650b x 47c banden kwijt kunt. Op elk model vind je talloze nokjes voor spatborden en dragers. Er zijn ook volop montagepunten voor drinkbushouders of specifieke frametassen voorzien. Vooraan vind je, net als bij zijn analoge broer, alleen bij de eSilex montagepunten in de carbon voorvork. De bikepackers onder ons kiezen dus per definitie beter de eSilex.

Geometrie

Specificaties uitvoeringen leverbaar in de Benelux

eSpeeder 400 EQ – € 2.549: eAL700c aluminium frame, Mission CX CF3 carbon voorvork, Mahle X35+ achternaafmotor, Shimano Deore 10-speed achterderailleur, Shimano SL-4100 shifter, Samox TAF38 crankset (42t kettingblad), Shimano MT-200 schijfremmen, Merida carbon zadelpen, Merida aluminium stuurpen en stuur, Merida Comp SL velgen, Continental Contact Urban 700x40c banden. Gewicht: 15,47 kg.

eScultura 400 – € 3.099: eAL700c aluminium frame, Mission CX CF3 carbon voorvork, Mahle X35+ achternaafmotor, Shimano 105 2×11 speed aandrijfcomponenten, Shimano 105 schijfremmen, Merida carbon zadelpen, Merida aluminium stuurpen en stuur, Merida Expert SL velgen, Maxxis Pursuer 700x32c banden. Gewicht: 13,4 kg.

eSilex 400 – € 2.849: eAL700c aluminium frame, Silex CF2 carbon voorvork, Mahle X35+ achternaafmotor, Shimano GRX 400 2×10 speed aandrijfcomponenten, Shimano GRX 400 schijfremmen, Merida carbon zadelpen, Merida aluminium stuurpen en stuur, Merida Comp SL velgen, Maxxis Rambler 700x40c banden. Gewicht: 14,1 kg.

eSilex+ 600 – € 2.999: eAL700c aluminium frame, Silex CF2 carbon voorvork, Mahle X35+ achternaafmotor, Shimano GRX 600 11 speed achterderailleur, Shimano GRX 600 schijfremmen, Merida carbon zadelpen, Merida aluminium stuurpen en stuur, Merida Expert CX velgen, Maxxis Rambler 650bx47c banden. Gewicht: 14,0 kg.

Bron: www.merida.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Van Craenenbroeck marc
Van Craenenbroeck marc
1 jaar geleden

Zéér nuttige en gedetailleerde uitleg over bikes.
In mijn geval de Merida e-speeder 400eq. Mooi!!